Wracamy do tematu pękających szyn w nowych torowiskach szczecińskich. Tym razem - jak informowaliśmy w poniedziałek na naszych łamach - chodzi o odcinek tramwajowego szlaku w przebudowanej i oddanej do użytku niespełna dwa lata temu ul. Potulickiej. Jak się okazuje, o tych pęknięciach magistraccy urzędnicy mieli wiedzę już półtora roku temu, w styczniu 2016 roku. Podobnie jak Energopol Szczecin S.A., wykonawca tej inwestycji.
Dlaczego - dotąd - żadna ze służb komunalnych odpowiedzialnych za infrastrukturę komunikacyjną (Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM, Wydział Inwestycji Miejskich UM, spółka Tramwaje Szczecińskie) w mieście nie raczyła poinformować opinii publicznej o wykrytych usterkach i rozpoczęciu pilnych prac naprawczych w torowisku na ul. Potulickiej? Takie pytanie skierowaliśmy do władz miasta oraz tychże służb i ich rzeczników prasowych.
- Prace naprawcze w ul. Potulickiej dotyczą usunięcia usterek, polegających na pęknięciu spoin (złączy) łączących dwa odcinki szyn, które stwierdzono w styczniu 2016 r. - stwierdził w odpowiedzi Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta Urzędu Miasta Szczecin. - Prace naprawcze wykonywane są w ramach rękojmi przez Wykonawcę Robót tj. firmę Energopol-Szczecin S.A. w godzinach nocnych, podczas przerwy w ruchu tramwajowym. Po wykonaniu ww. prac zostaną wykonane roboty związane z odtworzeniem nawierzchni drogowej. O ewentualnych utrudnieniach w ruchu pojazdów opinia publiczna zostanie powiadomiona.
Jakie jest niebezpieczeństwo wystąpienia kolejnych usterek w torowisku na ul. Potulickiej i czy może dojść do jego wyłączenia z eksploatacji w najbliższym czasie?
- Od stycznia 2016 r. nie wystąpiły kolejne usterki polegające na pęknięciu złączy szyn - odparł P. Zieliński. - Pierwsze i jedyne „pęknięcia” zostały wykryte w styczniu 2016 r. Roboty naprawcze rozpoczęły się w lipcu 2017 r. Wykonawca opracowywał program naprawczy, który zawiera technologię wykonania naprawy. Prace naprawcze muszą być wykonywane w sprzyjających warunkach atmosferycznych.
Prace naprawcze wykonywane są w ramach rękojmi na koszt wykonawcy robót, czyli wspomnianego Energopolu Szczecin S.A.
Do kiedy będą trwać te roboty?
- Termin usunięcia usterek został wyznaczony na 31.08.2017 r. - dodał Piotr Zieliński z CIM UM.
Jakie działania zaradcze podjęły służby miasta odpowiedzialne za stan infrastruktury komunikacyjnej w tym konkretnym przypadku?
- Zobowiązano wykonawcę do wykonywania badań defektoskopowych złączy szynowych w celu monitorowania stanu złączy. Wykonawca wraz z nadzorem tj. inżynierem kontraktu wykonywał przeglądy szyn tramwajowych. Przeglądy i wykonane badania defektoskopowe nie wykazały innych „pęknięć” - oświadczył P. Zieliński z zespołu prasowego szczecińskiego magistratu. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK