Trwają przygotowania do ponownego uruchomienia dla tramwajów linii 1 i 9 stałej trasy do pętli Głębokie. Wycofanie ich wymusiły roboty przy wymianie na nowy odcinka torowiska w al. Wojska Polskiego od wysokości zjazdu do pobliskiej zajezdni Pogodno do kortów tenisowych. To raczej kwestia najbliższych dni niż tygodni, kiedy przywrócone zostanie kursowanie tramwajów przez plac przebudowy układu drogowego i powstające tam rondo u zbiegu ulic Władysława Szafera i ul. Arkońskiej z nowym odcinkiem torowiska od pętli Las Arkoński.
Na początku ubiegłego tygodnia na nowych słupach zamontowana została już sieć trakcyjna, a przez kolejne dni w pasie odcinka nowych torów do jazdy na wprost wykonywane były prace porządkowe. Równocześnie prowadzone są tam roboty przy montażu pozostałych fragmentów szyn na łukach przyszłego rozjazdu w obrębie ronda, który zaprojektowanym w kształcie rozgwiazdy. I będzie umożliwiał ruch tramwajów w każdym z możliwych kierunków.
Natomiast nic w najbliższym czasie nie zmieni się w tej okolicy w organizacji ruchu kołowego. Bo na montaż czekają jeszcze szyny przez wyłączoną z niego jezdnię ronda od strony ul. Władysława Szafera i na mającym powstać wzdłuż tej ostatniej wydzielonym pasie torowiska tramwajowego. W przyszłości mającego biec dalej obrzeżami osiedla Zawadzkiego-Klonowica do nowej pętli za halą widowiskowo-sportową, a w dalszej perspektywie przez Krzekowo. Ponadto na wykonanie w nowym śladzie czeka fragment nowej jezdni SAMEJ ul. Władysława Szafera z powstającego właśnie ronda przy skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego, mającej prowadzić w kierunku ronda Szczecińskich Olimpijczyków.
Rychły powrót na swe trasy tramwajów linii 1 i 9 to jednocześnie znak, że szykują się niebawem kolejne zmiany w szczecińskiej komunikacji. Bo drogowcy z Eurovii Polska S.A., generalnego wykonawcy inwestycji, jak i podwykonawcy zamierzają rozpocząć roboty przy przebudowie pętli Las Arkoński. Co z kolei wymusi zapowiadane już wcześniej zawieszenie kursowania do niej tramwajów linii 3 i 10. Za nie ma być uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Od kiedy to nastąpi i na jak długo? Konkretnych dat - i w tym przypadku - brak. ©℗
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK