Do poniedziałku, 25 stycznia, mają być ukończone naprawy nowych torowisk od mostu Długiego do pętli na basenie Górniczym w Szczecinie. W czwartek ten termin potwierdzali zgodnie podczas posiedzenia komisji komunalnej rady Szczecina prezes Tramwajów Szczecińskich Krystian Wawrzyniak oraz prezesi generalnego wykonawcy inwestycji Energopolu Szczecin S.A. Marcin Konarzewski i podwykonawcy robót montażowych szyn i spawów spółki Taumer z Krakowa Marcin Banasik.
- Do 25 stycznia mają być wykonane wszystkie spawy i roboty związane z odtworzeniem nawierzchni w miejscach, gdzie nakładkę trzeba było skuć, by dostać się do szyn w odcinkach pasa autobusowo-tramwajowego. Jesteśmy po przeglądzie 110 spawów. Kolejnych odbędą się jeszcze dziś w czwartek od godz. 14 i w najbliższych dniach – relacjonował radnym w czwartek na bieżąco Krystian Wawrzyniak, prezes TS. - Dochowujemy wszelkich starań i nie narazimy bezpieczeństwa pasażerów. Tak jak w trybie natychmiastowym i bezkompromisową była nasza decyzja o wyłączeniu torowisk z ruchu 5 bm., tak też przed ponownym dopuszczeniem ich do normalnej eksploatacji wszystko dokładnie i jak należy dopilnujemy – oświadczył.
- Do soboty także firma InterAsfalt ma wykonać nowe w miejsce skutych odcinki nawierzchni, byśmy mogli w poniedziałek zgłosić inwestorowi wykonane prace do odbiorów – poinformował Marcin Konarzewski, prezes Energopolu Szczecin S.A., zaznaczając, że trwa dociekanie pierwotnej przyczyny pęknięć w torowiskach i jak temu problemowi zaradzić, bo – jak jeszcze dodał – nie mamy z nim do czynienia tylko w Szczecinie, ale również w innych polskich miastach.
Przypomnijmy, że na odcinku wymienionych na nowe torowisk w ul. Energetyków i Gdańskiej włącznie z pętlą na Basenie Górniczym badania defektoskopowe wykazało w 108 z 800 stykach szyn. Za tę inwestycję odpowiadał jako generalny wykonawca właśnie Energopol Szczecin S.A., a zrealizował ją – jak pamiętamy – w dużym, bo kilkumiesięcznym poślizgu latem minionego roku. Szyny w torach zaczęły również pękać na zbudowanym od podstaw pierwszym odcinku trasy tzw. szybkiego tramwaju z basenu Górniczego przez most Pionierów do osiedli Zdroje i Słoneczne. To z kolei inwestycja w wykonaniu konsorcjum firm Szybki Tramwaj (Mytoll)-Strabag. Tam – jak wyjaśnił Michał Przepiera, prezydencki zastępca ds. inwestycji – wadliwych spawów było 3 proc., czyli dokładnie 32 na 960. Tam naprawy wykonywała (także w czasie, gdy tramwaje kursowały, roboty prowadzone były nocami ) od grudnia do 7 stycznia jako wcześniejszy podwykonawca wrocławska firma BTW Bahn Technik. Tam ponowny obchód i odbiory odbyły się w miniony piątek, 15 stycznia.
- Całą infrastrukturę ponownie sprawdzimy w poniedziałek, 25 stycznia. Jeśli nie będzie uwag, to we wtorek odbyłyby się przejazdy techniczne składów i dopiero następnego dnia, tj. w środę, 27 stycznia od rana mogłyby na trasy do Basenu Górniczego i dalej do pętli przy u. Turkusowej ponownie ruszyć tramwaje linii 7 oraz 2 i 8 – zastrzegł prezes Wawrzyniak.
Wszystkie spawy ponownie zostaną prześwietlone, służby techniczne spółki TS – już po wznowieniu ruchu na całej trasie od mostu Długiego do Turkusowej – mają na bieżąco wykonywać obchody i obserwować, co się dzieje i ewentualnie meldować ewentualne niepokojące sygnały.
Jak zakomunikował Marcin Banasik z Taumera, w czwartek miały być wykonane komisyjnie wycinki szyn ze spawami i następnie poddane ekspertyzom zleconym specjalistycznym ośrodkom badawczy. Wyniki ekspertyzy dotyczące odcinka tzw. sst – wedle informacji podawanych przez Strabag – nie są wciąż znane, choć ta trwa już od grudnia. Może jej wyniki poznamy w lutym. Energopol ze swoim podwykonawcą krakowskim Taumerem w czwartek nie byli jeszcze w stanie określić, choćby przybliżonego terminu, kiedy taką analizą będą dysponować, bo ta jest ledwie na etapie zlecania. CP
Tekst i zdjęcia: Mirosław WINCONEK
NZ: Czwartkowe obrady o szczecińskich pękających torowiskach i ich naprawach komisji ds. gospodarki komunalnej, rewitalizacji i ochrony środowiska rady miasta. Z udziałem radnych w obecności ścisłych kierownictw Tramwajów Szczecińskich, Energopolu Szczecin S.A., spółki Taumer i zastępcy prezydenta ds. inwestycji Michała Przepiery. Kolejne spotkanie za dwa tygodnie, 4 lutego.