Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne systematycznie odnawia swój tabor. W minionych trzech latach spółka zakupiła w sumie piętnaście fabrycznie nowych autobusów. A w minionym tygodniu ogłosiła nowy przetarg na dostawę kolejnych czterech. Jeśli dojdzie do ich zakupu, to będą one zarazem pierwszymi w barwach tego przewoźnika pojazdami o napędzie hybrydowym.
Zamówienie dotyczy dostawy dwóch autobusów klasy MAXI o długości 11,5–12,5 m i dwóch autobusów przegubowych klasy MEGA długości 17,5–18,1 m. Co istotne, przy założeniu, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte w październiku i w tym roku dojdzie do podpisania umowy, zakontraktowane pojazdy mają być z rocznika 2021. Termin realizacji przez producenta określony został na dziewięć miesięcy liczonych od daty zawarcia umowy.
Według specyfikacji istotnych warunków zamówienia jako kryteria oceny ofert przyjęto: cenę zakupu (80 proc.), warunki techniczno-eksploatacyjne (15 proc.) i okres gwarancji na każdy z egzemplarzy. Tak wysoki poziom wagi samej ceny wynika z faktu, że SPPK zamierza sfinansować tę inwestycję w tabor wyłącznie ze środków własnych.
Autobusy o długości 11,5-12,5 m mają pomieścić co najmniej 80 osób, w tym 29 na miejscach siedzących. W pojeździe powinny znaleźć się trzy pary drzwi dwuskrzydłowych o szerokości nie mniejszej niż 1200 mm, otwierane do wewnątrz. Autobusy przegubowe o długości 17,5-18,1 m z co najmniej 35 siedzeniami mają zapewnić przewóz jednocześnie minimum 130 pasażerów przy konstrukcji z czterema parami drzwi.
Zastosowany w nich układ hybrydowy ma umożliwiać akumulację energii elektrycznej i musi być zbudowany w oparciu o akumulatory lub/i superkondensatory. Wykonawca ma zagwarantować zdolność eksploatacyjną tych urządzeń przez 12 lat. Dodatkowo pojazdy mają być klimatyzowane i wyposażone w kompletny system informacji pasażerskiej. Minimalne wymagane przez zamawiającego warunki gwarancji to: tzw. całopojazdowa, bez limitu przebiegu – minimum 3-letnia, na zewnętrzne powłoki lakiernicze – 5-letnia, co do odporności na perforację poszyć zewnętrznych – 10-letnia oraz jakość konstrukcji nośnej – 12-letnia.
Ponadto startujące w postępowaniu firmy będą musiały wykazać, że ich sytuacja ekonomiczna zapewnia należyte wykonanie zamówienia, w tym średniorocznym obrotem w tej branży w okresie minionych trzech lat na poziomie minimum 10 mln zł. Przy posiadanych środkach finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości nie niższej niż 6 mln zł i wskazaniu swego doświadczenia w takich dostawach (przynajmniej jedna dostawa obejmująca co najmniej 2 autobusy przeznaczone do przewozu osób w komunikacji miejskiej, fabrycznie nowe niskopodłogowe, niskoemisyjne, hybrydowe). Termin składania ofert upływa 9 października.
– Staramy się systematycznie odnawiać nasz tabor w miarę posiadanych funduszy. W minionych trzech latach zakupiliśmy 10 MAN-ów i 5 solarisów – informuje Kazimierz Trzciński, prezes SPPK. – Była to inwestycja z dofinansowaniem, jakie udało nam się wówczas pozyskać z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: W ubiegłym tygodniu na ulicach Szczecina i Polic zakończyły się kilkudniowe testy najnowszego z modeli autobusów miejskich MAN-a. Którego producenta i jaki nowy tabor SPPK jednak będzie miała do wyboru i go ostatecznie zakontraktuje okaże się jeszcze tej jesieni.