wtorek, 29 września 2020.
Strona główna > Wiadomości > Przegubowce na prąd z Solarisa

Przegubowce na prąd z Solarisa

Przegubowce na prąd z Solarisa
Data publikacji: 2020-08-13 15:25
Ostatnia aktualizacja: 2020-08-16 11:35
Wywietleń: 2765 469598

Innej opcji nie było. Tylko jedna oferta od SOLARIS Bus & Coach S.A. wpłynęła do szczecińskiego magistratu w przetargu na zakup ośmiu autobusów miejskich z napędem elektrycznym i mimo że droższa od finansowych oczekiwań członkowie komisji oceniającej uznali ją za najkorzystniejszą. Podpisanie umowy na dostawę taboru jest czystą formalnością. Koszt ma wynieść 32 344 080 zł. To cena wyższa od zakładanej przez urzędników magistratu o ponad 2 mln 760 tys. zł.

Drugie podejście

To drugie podejście do zakupu tego typu taboru po fiasku kontraktu na 11 pojazdów z upadłą spółką Ursus BUS. Tym razem zamówienie dotyczy ośmiu sztuk o innych niż poprzednie parametrach. Terminy otwarcia kopert z ofertami przekładane były w tym postępowaniu czterokrotnie. Miało ono nastąpić już w pierwszej połowie czerwca, ale ostatecznie doszło do niego dopiero 7 lipca.

Kontrahent będzie miał na dostawę nieco ponad rok od zawarcia z nim umowy (a dokładnie nie więcej niż 392 dni). Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł.

Przegubowe, niskopodłogowe

Wedle zapisów zamówienia, mają to być przegubowe elektrobusy niskopodłogowe o długości maksymalnie do 18,1 m, mogące przewieźć minimum po 120 osób, przy wynoszącej co najmniej 35 liczbie miejsc siedzących, w tym minimum 8 bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu oparte na zastosowaniu jednego lub wielu silników elektrycznych, pod warunkiem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Lista wymogów technicznych jest bardzo szczegółowa i wyjątkowo długa, a liczy aż kilkanaście stron.

Układ napędowy powinien być wyposażony m.in. w: system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji), blokadę ruszania pojazdem w czasie ładowania, zabezpieczenie (np. ukryty włącznik w kabinie kierowcy) uniemożliwiające ruszenie pojazdem przez osobę nieuprawnioną, zapewniać możliwość ładowania plug-in lub poprzez pantograf.

Możliwy montaż fotowoltaiki

Przewiduje się dodatkowo montaż na dachu każdego z autobusów panela fotowoltaicznego o mocy ok. 0,1 kW każdy. Te mają poprawiać bilans energetyczny. System ogniw fotowoltaicznych, w którym promieniowanie słoneczne przetwarzane jest na energię elektryczną, będzie wspomagał źródło zasilania autobusu podczas pracy silnika i jego postoju na przystankach końcowych.

Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) co najmniej 90 km, bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach otoczenia od -20 do +40 stopni Celsjusza przez cały rok. Pojemność magazynu energii ma być nie mniejsza niż 145 kWh, a jej zużycie nie może przekraczać 1,5 kWh/km.

Obowiązkowa klimatyzacja

Normą przy tego rodzaju zamówieniach stało się, że pojazdy muszą być wyposażone w system klimatyzacji (to dotyczy zarówno przestrzeni dla pasażerów, jak i kabiny kierowcy). Do tego standardowo w przedziale pasażerskim rozkładana ręcznie platforma (rampa) najazdowa, umożliwiająca wjazd do autobusu wózkom, hak i rączka do podnoszenia platformy, naprzeciwko drugich drzwi miejsce przystosowane do przewozu wózków, rowerów (mieszczące wózek dziecięcy, inwalidzki albo rower), wydzielone i oznakowane miejsce/miejsca dla psa przewodnika, po trzy dwuportowe ładowarki USB na ścianach bocznych pojazdu w przestrzeni pasażerskiej. Czy wreszcie oświetlenie wewnętrzne wykonane w technologii LED przez całą długość pojazdu z możliwością przyciemnienia oświetlenia przez kierowcę. A ponadto system informacji dla pasażerów.

Z czteroletnią gwarancją

Całościowa gwarancja na każdy autobus i jego wyposażenie to okres minimum 4 lat bez limitu kilometrów od daty odbioru autobusu. Na występowanie korozji bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji przez zamawiającego w trakcie eksploatacji oraz na trwałość konstrukcji i poszycia, tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia, odklejanie elementów to gwarancja 15 lat, na powłoki lakiernicze, lakierowane i malowane – 6 lat, zapewnienie możliwości zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu, jego konstrukcji, zespołów, podzespołów, urządzeń, etc. – 15 lat, a na okres użytkowania-trwałości eksploatacyjnej magazynu energii elektrycznej – gwarancja na okres 6 lat.

Ponadto w ramach zamówienia dostawca będzie zobowiązany do przeszkolenia kierowców oraz techników i pracowników zaplecza technicznego odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot. Solaris Bus & Coach S.A.

Przegubowce na prąd z Solarisa Przegubowce na prąd z Solarisa Przegubowce na prąd z Solarisa

Komentarze

Chwilkowski
Zawsze 1 miejsce w autobusie kosztowało 4 razy więcej niż w tramwaju. Rzeczywiście czy nie warto myśleć o tramwajach przy takiej cenie elektryków
2020-08-16 11:27:14
Chwilkowski
Miasto nie powinno kupować, lecz wynajmować autobusy za wozokilometr...
2020-08-16 11:23:28
Chwilkowski
Jeśli jest jedna oferta -przetarg powinien być odrzucony co do zasady. Monopol powoduje zawyżone ceny. Musi być 3 oferentów minimum, jeśli nie trzeba kupić tanie diesle
2020-08-16 11:21:36
nie będą jeździły zamiast tramwajów.
Co ty wymyśliłeś ? Przecież autobusy elektryczne nie będą jeździły zamiast tramwajów.
2020-08-14 13:42:30
@szc
menele i inne elementy? Normalny facet moze smierdziec piwem tak normalna baba perfumami. A z elementami to do p Krzystka wiele mieszkan komunalnych nie ma lazienek, a miejskiej lazni tez nie ma.
2020-08-14 13:38:45
de
Autobusy elenktyczne w mieście gdzie istnieje siec tramwajowa to debilizm
2020-08-14 07:58:39
czystsze powietrze.
Autobusy drogie, ale będziemy mieli czystsze powietrze do oddychania.
2020-08-14 03:32:27
?>>>
@(cudze) pieniądze chętnie wydam :Jak ci nie pasuje taki stan na wschód masz wiele krajów przyjaznych,mogłes w przetargu startowac i dostarczyc cos lepszego i tanszego np na energie plaskoziemi ?albo chemitrails ?.Na tym polega rozwój technologii ,kraju ,nauki, ktoś to projektuje,sprzedaje a inny kupuje i wdraża -jak z internetem i komórkami chyba że nadal nie ogarniasz .Ogarnij ze wschodu takie dofinansowania i firmy a nie czekaj tam jeszcze ikarusy i asfalt co sie topi w czasie upałow.Zawsze zle, a niektorym to nawet na forum dla januszy trzeba tlumaczyc, na forum polskich wiezowców masz temat solaris , tam sobie pisz to cie szybko wyedukują no chyba ze za wysoki poziom
2020-08-13 20:34:55
(cudze) pieniądze chętnie wydam
Rozrzutni włodarze miasta, prawdopodobnie przymuszeni przez zielonego zajoba Unii Europejskiej, która w powszechnej świadomości Polaków "daje", zamierzają kupić za 4 mln zł autobus 2-3 krotnie droższy od normalnego zdolny do przejechania 90km czyli kilkukrotnie mniej niż normalny i kilkukrotnie mniej niż potrzeba. Do tego muszą sobie zafundować drogą infrastrukturę, której teraz nie mają. A potem drogi serwis, którego dopiero mają się nauczyć. Gratuluję! Jeszcze kilka takich zakupów i będziemy "bogaci".
2020-08-13 20:01:05
szc
Oby tylko miały poziome uchylne okna otwierane przez pasażerów bo klima jest dobra ale tylko przy upałach a jak wsiadają menele i inny element to żadna klima nie pomoże.Przy temperaturach 10-20 stopni uchylne okna są najlepsze a klima często po czasie nie działa lub grzeje albo nie ma nabitego gazu chłodniczego i klops.
2020-08-13 17:51:51
;/
@Pytanko-będzie miała -jak nie było autobusów elektrycznych to po co mieli ją montować dla hulajnóg? przez tą pseudo firme od traktorów z rok czasu w plecy dla miasta i mieszkanców bez nowych autobusów ,finansowo takze ,odszkodowanie jeszcze powinni placić o ile w ogole cokolwiek zapłacą
2020-08-13 17:47:57
Miś
No i dobrze. że nie jakiś szemrany "Ursus" ani inny podejrzany składak od znajomego kuzyna szwagierki. Przynajmniej pojeździ.
2020-08-13 17:04:27
Pytanko
A czy zajezdnia ma infrastrukturę do ładowania tych autobusów? Czy jest to w tym przetargu? Bo była ona w przetargu który wygrał Ursus...
2020-08-13 16:42:38
Czy prąd z Solarisa jest dobrej jakości ?
.
2020-08-13 16:26:31

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
10
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Filmy

Skoki z komina Wiskordu

Nekrologi

kondolencje

Sonda

Czy wprowadzenie ulic z uspokojonym ruchem przy zachowaniu miejsc parkingowych w okolicach pl. Orła Białego w Szczecinie to dobre rozwiązanie?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie