Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Solaris jedyny z ofertą

Data publikacji: 23 lutego 2021 r. 18:25
Ostatnia aktualizacja: 25 lutego 2021 r. 11:18
Solaris jedyny z ofertą
 

Tylko spółka Solaris Bus&Coach z Bolechowa złożyła ofertę na dostawę dla Szczecina sześciu krótkich autobusów miejskich z napędem elektrycznym. To kolejny z przetargów na zakup fabrycznie nowego taboru, w którym ten producent okazał się jedynym startującym. Tak też było w ubiegłorocznym postępowaniu tyle  ze na zakup ośmiu przegubowych elektrobusów, na które umowa z tą podpoznańską firmą zawarta została w połowie września. 

Chodzi tym razem o jednoczłonowe, niskopodłogowe, trzydrzwiowe egzemplarze – według specyfikacji istotnych warunków zamówienia – o długości 11,8-12,5 m, które pomieszczą co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, z których co najmniej osiem ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Każdy z pojazdów z oknami przesuwanymi ma być wyposażony w klimatyzację, elektryczne ogrzewanie. Ponadto porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, system informacji pasażerskiej z tablicami LCD i LED, automatyczny system zapowiedzi głosowych i monitoring.

Zamawiający dopuszczał rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu. Wymagany był system odzyskiwania energii podczas hamowania. Przy pojemności magazynów na poziomie min. 100 kWh i możliwości przejechania co najmniej 90 km bez doładowywania. Przewidziano ładowanie za pomocą plug-in oraz pantografu na dachu pojazdu. Ładowanie urządzeń magazynu energii stacjonarnym systemem ładowania poprzez plug-in pozwalające na osiągnięcie stanu pełnego naładowania baterii w czasie nie dłuższym niż 5 godzin. Dodatkowo na dachu każdy autobus miał być wyposażony w panele fotowoltaiczne. Wykonawca musi dostarczyć jedną ładowarkę mobilną (o mocy od 20 do 40 kW).

Na tę inwestycję w zeroemisyjny tabor miasto ma zabezpieczoną pulę środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Gepard. Magistraccy urzędnicy jednocześnie liczą, że uda się uzyskać dodatkowo na ten cel do 9 mln zł w postaci dotacji z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – wniosek o taką pul złożony został w ramach projektu pn. „Bezpieczny, ekologiczny i zrównoważony transport autobusowy w czasach COVID-19”. 

Na sfinansowanie tego zamówienia przewidziana została kwota do 18 450 000 zł. Wygląda na to, że tym razem wydatek będzie nieco mniejszy. Bo Solaris Bus&Coach zaproponował cenę na poziomie 16 661 826 zł. Przedstawił w swej ofercie do zakupu pojazdy o zużyciu energii niższym lub równym 0,90 kWh/km, pojemności magazynu energii równej lub powyżej 111 kWh, z 4-letnią gwarancją całopojazdową. 

Przypomnijmy, że wcześniej zakontraktowanych w spółce Solaris Bus&Coach osiem autobusów przegubowych powinno być dostarczonych najróżniej do lata tego roku, a miasto ma zapłacić za nie 32 344 080 zł. To cena wyższa od zakładanej przez urzędników magistratu o ponad 2 mln 760 tys. zł. Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot.: Tomasz TOKARZEWSKI (arch.)

 

 

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@kazimierz
2021-02-25 10:12:45
Tylko osoby prywatne nie dostają dofinansowania jak miasta... prąd mamy z węgla i gdzie tu ekologia? A co z zużytymi bateriami?
Kazimierz
2021-02-24 22:33:24
Trzeba wymienić wszystkie autobusy na elektryczne. I aby zwykli ludzie też kupowali elektryczne samochody. Spaliny są bardzo rakotwórcze i musimy jak najszybciej inwestować w ekologiczne rozwiązania.
Tramwaje
2021-02-24 21:52:23
Tramwaj wszędzie nie dojedzie, nie jest możliwe zrobienie linii tramwajowych do każdych dzielnic miasta. To jest nierealne w najbliższej przyszłości...
@błąd
2021-02-24 19:50:13
Miasta kupują te autobusy, na które dostają dofinansowanie. Za jakiś czas trzeba będzie wymienić te baterie... wtedy okaże się, że jest to tak drogie, że pójdą na złom. EkoLogia bez logiki.
błąd! błąd!
2021-02-24 18:58:49
Zamiast dołożyć tę kasę do rozbudowy tramwajów, to wolą w imię przyciągniętej z gnijącego Zachodu lewackiej ideologii utopić ja w elektrycznych zabaweczkach na baterie, które jak już tu ktoś wspomniał w zimie nie działają.
Antek B.
2021-02-24 16:06:39
Czy te elektryki to nie jest ślepa uliczka... niedawno w stolicy, przy dużych mrozach i opadach śniegu wszystkie elektryki musieli wycofać... bo baterie nie dały rady. Na szczęście u nas tych mrozów zbyt długo nie ma...
@@Jozeck
2021-02-24 14:10:35
Czyżby nie jest to dziwne?
@Grażyna
2021-02-24 13:17:10
A temu, że on będzie jeździł tylko po ulicach jednokierunkowych. Na głupie pytanie, głupia odpowiedź.
Grażyna
2021-02-24 11:37:15
a czemu nie autobus dwukierunkowy?
@Jozeck
2021-02-24 10:18:00
Nie ma jak dobra teoria spiskowa o poranku?
Jozeck
2021-02-24 08:55:08
Ciekawe że w innych miastach do przetargów stają zwykle co najmniej 3 firmy, a nierzadko i więcej. W Szczecinie tymczasem zawsze tylko Solaris. Czyżby miasto ustawiało przetargi na autobusy dla Szczecina?
Antek
2021-02-23 20:10:15
Solaris Bus&Coach to już hiszpańska firma ale autobusy przynajmniej nadal są produkowane w Polsce.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA