poniedziałek, 28 września 2020.
Strona główna > Wiadomości > Solarisy zajadą jesienią. Kontrakt na osiem elektrobusów podpisany

Solarisy zajadą jesienią. Kontrakt na osiem elektrobusów podpisany

Solarisy zajadą jesienią. Kontrakt na osiem elektrobusów podpisany
Data publikacji: 2020-09-16 07:55
Ostatnia aktualizacja: 2020-09-16 18:09
Wywietleń: 865 475084

W przyszłym roku jesienią powinny wreszcie wozić pasażerów po Szczecinie pierwsze autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Umowa na dostawę ośmiu tego typu niskopodłogowych pojazdów przegubowych podpisana została we wtorek (15 września) przez przedstawicieli producenta SOLARIS Bus & Coach SA i zastępcę prezydenta miasta Michała Przepierę.

Według specyfikacji istotnych warunków zamówienia mają to być autobusy o długości maksymalnie do 18,1 m, mogące przewieźć minimum po 120 osób, przy wynoszącej co najmniej 35 liczbie miejsc siedzących, w tym minimum 8 bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu oparte na zastosowaniu jednego lub wielu silników elektrycznych pod warunkiem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Lista wymogów technicznych jest bardzo szczegółowa i wyjątkowo długa, a liczy aż kilkanaście stron.

Układ napędowy ma być wyposażony m.in. w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji), blokadę ruszania pojazdem w czasie ładowania, zabezpieczenie (np. ukryty włącznik w kabinie kierowcy) uniemożliwiające ruszenie pojazdem przez osobę nieuprawnioną, zapewniać możliwość ładowania plug-in lub poprzez pantograf.

Przewiduje się dodatkowo montaż na dachu każdego z autobusów panelu fotowoltaicznego o mocy ok. 0,1 kW każdy. Te mają poprawiać bilans energetyczny. System ogniw fotowoltaicznych, w którym promieniowanie słoneczne przetwarzane jest na energię elektryczną, będzie wspomagał źródło zasilania autobusu podczas pracy silnika i jego postoju na przystankach końcowych.

Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) co najmniej 90 km bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach otoczenia od -20 do +40 stopni Celsjusza przez cały rok. Pojemność magazynu energii ma być nie mniejsza niż 145 kWh, a jej zużycie nie może przekraczać 1,5 kWh/km.

Normą przy tego rodzaju zamówieniach stało się, że pojazdy muszą być wyposażone w system klimatyzacji (to dotyczy zarówno przestrzeni dla pasażerów, jak i kabiny kierowcy). Do tego standardowo w przedziale pasażerskim rozkładana ręcznie platforma (rampa) najazdowa umożliwiająca wjazd do autobusu wózkom, hak i rączka do podnoszenia platformy, naprzeciwko drugich drzwi miejsce przystosowane do przewozu wózków, rowerów (mieszczące wózek dziecięcy, inwalidzki albo rower), wydzielone i oznakowane miejsce/miejsca dla psa przewodnika, po trzy dwuportowe ładowarki USB na ścianach bocznych pojazdu w przestrzeni pasażerskiej. Czy wreszcie oświetlenie wewnętrzne wykonane w technologii LED przez całą długość pojazdu z możliwością przyciemnienia oświetlenia przez kierowcę. A ponadto system informacji dla pasażerów.

Całościowa gwarancja na każdy autobus i jego wyposażenie to okres minimum 4 lat bez limitu kilometrów od daty odbioru autobusu. Na występowanie korozji bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji przez zamawiającego w trakcie eksploatacji oraz na trwałość konstrukcji i poszycia, tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia, odklejanie elementów to gwarancja 15 lat, na powłoki lakiernicze, lakierowane i malowane – 6 lat, zapewnienie możliwości zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu, jego konstrukcji, zespołów, podzespołów, urządzeń, etc. – 15 lat, a na okres użytkowania-trwałości eksploatacyjnej magazynu energii elektrycznej – gwarancja na okres 6 lat.

W ramach zamówienia dostawca będzie zobowiązany do przeszkolenia kierowców oraz techników i pracowników zaplecza technicznego odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów.

Zgodnie ze złożoną ofertą w przetargu, która była jedyną, miasto zapłaci za 8 autobusów 32 344 080 zł. Kontrahent będzie miał na dostawę nieco ponad rok od zawarcia z nim umowy (a dokładnie nie więcej niż 392 dni). Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł. 

(MIR)

Fot. Solaris Bus&Coach SA

Na zdjęciu: Po autobusach z napędem hybrydowym od jesieni przyszłego roku na ulice Szczecina powinny wyjechać też w końcu pierwsze solarisy z zasilaniem wyłącznie na prąd.

Komentarze

123
na jakiej ulicy jest ten autobus
2020-09-16 17:46:05
panel o mocy 285W PV to koszt ok 350zł brutto
oczekiwałbym na powierzchni takiej jak autobus co najmniej kilku takich paneli by miało to sens (zaspokojenie konsumpcji prądu przez elektronikę autobusu) Poza tym uwielbiam te zachwycone komentarzy nieuków nie mających zielonego pojęcia o czym piszą ale spieszących by podzielić się swoim wazeliniarstwem z całym internetem...
2020-09-16 13:45:18
super
Są to przede wszystkim autobusy ciche i przyjazne dla środowiska.
2020-09-16 11:06:30
mieszkaniec
Gdyby nie pseudo producent traktoro-autobusów to już by dawno były w Szczecinie.Miejmy nadzieję że będa mieć okna uchylne a nie mikrofalówki które są zależne od kierowcy lub działania nie działania klimy, szczególnie jak menele wsiądą, żadna klima nie pomoże
2020-09-16 09:29:29
Brawo Prezydencie Krzystek
Szczecin nie może pozostawać z tyłu. Autobusy o napędzie elektrycznym to przyszłość.
2020-09-16 08:08:45

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
12
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Filmy

Skoki z komina Wiskordu

Nekrologi

kondolencje

Sonda

Czy wprowadzenie ulic z uspokojonym ruchem przy zachowaniu miejsc parkingowych w okolicach pl. Orła Białego w Szczecinie to dobre rozwiązanie?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie