Sąd Rejonowy w Szczecinie ogłosił upadłość firmy Energopol Szczecin SA. Spośród trzech wniosków, które firma złożyła, to jest o upadłość, restrukturyzację i sanację, sąd przyjął tylko wniosek o upadłość. Zarząd nad majątkiem upadłej spółki przejmie syndyk.
Przypomnijmy, że w czerwcu ubiegłego roku firma złożyła w szczecińskim sądzie wniosek o upadłość likwidacyjną z powodu nierentownych kontraktów. Jednak już na początku lipca zarząd Energopolu poinformował, że wniosek o upadłość likwidacyjną został zastąpiony wnioskiem o restrukturyzację.
W związku z brakiem postępu prac na zadaniach zleconych Energopolowi GDDKiA wypowiedziała spółce kontrakty na budowę między innymi obwodnicy Wałcza, węzła Kijewo i odcinka autostrady A6. Energopol był też m.in. w składzie konsorcjów, które mają wybudować tunele - drogowy między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu oraz kolejowy - z dworca Łódź Fabryczna do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabińca.
Jeszcze w październiku ubiegłego roku zarząd spółki zapewniał, że wniosek o restrukturyzację był dobrze przygotowany i dobrze uzasadniony w trakcie pierwszej sprawy, która odbyła się w Sądzie Rejonowym w Szczecinie". W ramach planu restrukturyzacyjnego przewidywano pozyskanie kapitału na spłatę zobowiązań, w tym uregulowanie zaległych wynagrodzeń dla pracowników. Zarząd spółki przyznał, że konieczne będzie "ograniczenie zatrudnienia". To już jednak historia. Zobowiązaniami firmy zajmie się teraz zarządca jej majątku czyli syndyk masy upadłościowej.
Sytuację finansową firmy pogorszyły drastycznie - co przyznawał sam zarząd - "nierentowne kontrakty drogowe", w tym przede wszystkim obwodnica Wałcza, węzeł Kijewo czy odcinek A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica.
Bez balastu w postaci nierentownych kontraktów, a także dzięki zmniejszeniu zatrudnienia i restrukturyzacji, firma miała - twierdził zarząd - szansę znów generować zyski.
Historia Energopolu – Szczecin SA jako specjalistycznej firmy hydrotechnicznej rozpoczęła się w 1949 roku. Przedsiębiorstwo działało wówczas pod nazwą PPB Hydrotest na Pomorzu. Jego zadaniem była odbudowa zniszczonej infrastruktury portów wojennych, handlowych i rybackich a także obiektów stoczniowych. W 1975 roku, w oparciu o dwa działy budownictwa portowego w Szczecinie i w Świnoujściu, powołano do życia przedsiębiorstwo - Hydrobudowa 11, a następnie - Przedsiębiorstwo Morskiego Budownictwa Hydrotechnicznego Energopol – 5. Firma budowała między innymi porty handlowe w Świnoujściu i w Szczecinie, przeprawy promowe, bazy Polskiej Marynarki Wojennej oraz Floty Bałtyckiej ZSRR oraz zewnętrzny system chłodzenia elektrowni nuklearnej w Kursku. W 1990 roku dokonano transformacji Przedsiębiorstwa z przedsiębiorstwa państwowego w przedsiębiorstwo prywatne „Energopol – Szczecin” Spółka Akcyjna. Krach w gospodarce zmusił spółkę do zaadaptowania profilu działalności do wymagań rynkowych. Spółka weszła wówczas na trudny rynek budowy infrastruktury drogowej. ©℗
(r.c.)
Fot. Mirosław Winconek
Na zdjęciu: Największe przedsiębiorstwo budowlane w regionie, specjalizujące się w realizacji projektów hydrotechnicznych, "dobiły" nierentowne - jak twierdził zarząd - kontrakty.