NAJWIĘKSZĄ przyszłoroczną inwestycją może być budowa pierwszego etapu drogi rowerowej wzdłuż północnej nitki ul. 26 Kwietnia, która przebiegnie na odcinku od al. Bohaterów Warszawy do ul. Santockiej. Projekt jest obecnie opiniowany. Powstanie tu dwukierunkowa asfaltowa droga rowerowa odseparowana od jezdni, wyremontowany zostanie też chodnik. - To przedsięwzięcie wymaga zmian organizacji ruchu na trzech skrzyżowaniach, musimy zrobić to uwzględniając interesy wszystkich użytkowników - mówi Tomasz Loga, pełnomocnik prezydenta Szczecina ds. komunikacji rowerowej. W optymistycznym scenariuszu przetarg mógłby być ogłoszony w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Docelowo ścieżka przy ul. 26 Kwietnia ma łączyć się z istniejącą już infrastrukturą przy ul. Taczaka.
Miasto chce też pójść za ciosem i przedłużyć tworzoną właśnie ścieżkę przy al. Niepodległości (ta łączy się ze zbudowaną rok temu drogą przy al. Wyzwolenia i pl. Żołnierza Polskiego) na odcinku od Dworcowej do Bramy Portowej. Ponadto na ul. 3 maja planowane są obustronne pasy dla jednośladów, ul. Dworcowa też ma być udostępniona rowerzystom. To zresztą zakładała z bólem realizowana koncepcja SBO 2015. Z kolei na południowej nitce pl. Żołnierza pas dla cyklistów połączy ścieżkę na al. Niepodległości z tą od ul. Mariackiej.
Miasto ma wrócić do rozmów na temat dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych na Podzamczu i Starym Mieście. Propozycja takiej organizacji powstała dwa lata temu, przygotowano dokumentację, ale w związku z negatywną interpretacją policji nie udało się wprowadzić jej w życie. Od października obowiązują znowelizowane przepisy. Dzięki temu, zarządcy dróg miejskich mogą pozwalać rowerzystom na jazdę w dwóch kierunkach tam, gdzie kierowców obowiązuje ruch jednostronny i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Opiniowany jest projekt pasów dla cyklistów w ciągu ul. Potulickiej i Narutowicza.
Ponadto zakłada się również montaż około 500 nowych stojaków dla jednośladów, obniżenie krawężników w ciągach dróg dla rowerów na wybranych ulicach (m.in. wzdłuż al. Jana Pawła II) oraz pracę nad projektami przebudów niektórych ulic, gdzie mają powstać też udogodnienia dla dwóch kółek (np. na Modrej i Koralowej, Granitowej, Floriana Krygiera, al. Wojska Polskiego). ©℗
Szymon WASILEWSKI
Na zdjęciu: W przyszłym roku zbudowane lub zaprojektowane zostaną kolejne udogodnienia dla rowerzystów.
fot. Dariusz GORAJSKI