Urzędnicy szczecińskiego magistratu o kolejny tydzień wydłużyli termin składania ofert przez firmy gotowe podjąć się przebudowy torowiska na szczecińskich Gumieńcach i dobudowy jego nowego odcinka z pętlą na wysokości CH Ster. To już piąty razy od minionej jesieni, kiedy to w apogeum samorządowej kampanii wyborczej ogłoszono zamiar realizacji tej inwestycji.
Najnowsze z ogłoszeń o kolejnym wydłużeniu czasu na składanie ofert zostało przekazane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 25 stycznia. Teraz jest mowa o dacie 7 lutego, która została przesunięta z czwartku 31 stycznia.
Jak już informowaliśmy, pokłosie postępowania o to zlecenie sprowadza się - jak dotąd - do kolejnych ogłoszeń o zmianach terminów i korekt zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia. A to w wyniku licznych dotąd zapytań potencjalnych oferentów zainteresowanych zleceniem. Okazało się, że przygotowany przez urzędników pakiet dokumentacji do całego postępowania ma braki i nieścisłości. Stąd kolejne zmiany precyzujące jej zapisy. Pytań jest co niemiara. Ich liczba zdążyła urosnąć do 146.
Przypomnijmy. Do wybudowania jest nieco ponad 1 km trasy. Realizacja inwestycji przy łącznych na nią nakładach, obliczanych do 2021 r. na poziomie ponad 70 mln zł (kiedy pomysł się rodził kilka lat temu była mowa o wydatku rzędu 30 mln zł - od autora), miałaby potrwać do dwóch lat od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Do projektu budżetu miasta na 2019 r. wpisana została, jak na razie, konkretna kwota 16 mln zł na sfinansowanie rozpoczęcia robót.
Sam projekt zlecony został przez magistrackich urzędników jeszcze w 2015 roku. Sporządzony był w marcu 2017 r. Dokumentację opracowało poznańskie Biuro Projektów Komunikacyjnych. Ta zakłada dobudowę toru na odcinku od ronda Gierosa, za którym znajduje się od lat ślepy odcinek toru, do zjazdu na pętlę przy ul. Kwiatowej (na wysokości dawnej Selfy) oraz budowę nowego dwutorowego odcinka trasy dla tramwajów z nową pętlą przy drodze krajowej DK 10 na wysokości CH Ster.
Umowa na dofinansowanie inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 „Oś priorytetowa Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach” podpisana została 21 grudnia 2017 r. Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 7 września 2017 r. Z kolei decyzja prezydenta Szczecina o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia datowana jest na 28 lutego 2018 roku. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK