Sobota, 17 maja 2025 r. 
REKLAMA

Powstanie nowa spółka promowa. PŻM, Euroafrica i PŻB łączą siły [GALERIA]

Data publikacji: 16 maja 2025 r. 15:03
Ostatnia aktualizacja: 16 maja 2025 r. 21:55
Powstanie nowa spółka promowa. PŻM, Euroafrica i PŻB łączą siły
Polscy armatorzy promowi łączą siły. Podczas konferencji towarzyszącej 11. Międzynarodowemu Kongresowi Morskiemu w Szczecinie podpisali umowę o współpracy. Zapowiedziano utworzenie nowej spółki: POLSCA Baltic Ferries.  Fot. Dariusz GORAJSKI  

Hotel Radisson Blu w Szczecinie gościł w piątek (16 maja) uczestników 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Oprócz 12 paneli dyskusyjnych w czterech blokach tematycznych, tego dnia trzy firmy armatorskie – Polska Żegluga Morska, Euroafrica oraz Polska Żegluga Bałtycka – podpisały list intencyjny w sprawie współpracy w żegludze promowej. Zaprezentowano koncepcję nowej spółki operacyjnej do obsługi polskich promów na Bałtyku.

Na konferencji prasowej pt. „Żegluga promowa na Bałtyku – płynie nowe” szefowie spółek, których promy zarządzane są przez Unity Line (Grupa Polska Żegluga Morska i Euroafrica Linie Żeglugowe) oraz Polferries (Polska Żegluga Bałtycka) ogłosili rozpoczęcie współpracy pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. To partnerstwo otwiera nowy rozdział w historii polskiej żeglugi promowej. Połączenie sił Unity Line i Polferries pozwoli wykorzystać wieloletnie doświadczenie, tradycję oraz potencjał obu firm. Integracja pod marką POLSCA Baltic Ferries ma przynieść szereg korzyści, w tym: rozbudowę siatki połączeń promowych, bezpieczeństwo dwóch stabilnych operatorów, wyjątkowe standardy obsługi pasażerów i przewoźników, inwestycje w nowoczesną ekologiczną flotę oraz innowacyjne rozwiązania, umocnienie pozycji Polski na rynku transportu morskiego.

Obecnie trwają intensywne prace nad dopracowaniem szczegółów operacyjnych i formalnych. Powstanie spółki POLSCA Baltic Ferries podlegać będzie procedurze uzyskania stosownych pozwoleń na rozpoczęcie działalności operacyjnej. Jest to ostatni etap wprowadzenia nowego, największego operatora na polski rynek usług promowych. Pierwszym oficjalnym krokiem było podpisanie umowy o współpracy. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. 

– Od 30 lat polscy armatorzy są liderami na Bałtyku – powiedział wiceminister. – Mamy ambitny plan, aby wzmacniać tę pozycję, aby nadrabiać stracony w ostatnich latach czas. Żeby to zrobić, potrzebne są dwie rzeczy: po pierwsze, inwestycje, po drugie, dobra współpraca. 

Przypomniał, że trwa budowa promów w polskiej stoczni dla polskich armatorów.

– W ubiegły piątek została podpisana nowa umowa inwestycyjna – poinformował. – Przekazujemy na ten cel kwotę 1,3 miliarda złotych i to jest inwestycja, która ma na celu wzmocnienie roli polskich armatorów na Bałtyku i rozwój naszej gospodarki morskiej. Drugą kwestią jest współpraca. Mamy armatorów, z których jesteśmy dumni, którzy od wielu lat byli i jestem przekonany, że dzięki tym odważnym inwestycjom będą naszą wizytówką na Bałtyku. Będą wzmacniać swoją pozycję i przedstawiać tak dobre oferty, że zarówno ci, którzy transportują coś, jak i ci, którzy chcą się wybrać turystycznie z Polski do Skandynawii albo ze Skandynawii do Polski, będą coraz liczniej korzystali z naszych ofert. 

Dyrektor naczelny PŻM Dariusz Doskocz podkreślił, że żegluga promowa jest dla tego przedsiębiorstwa kluczową działalnością.

– W tej chwili budowane są trzy nowe promy w polskiej stoczni, którymi również zajmować się będzie Grupa Polskiej Żeglugi Morskiej – powiedział D. Doskocz. – Nowe wyzwania sprawiają, że musimy zrobić coś nowego. Jedynym, co możemy obecnie zrobić, to łączyć siły, na ile jest to możliwe, patrzeć jak najbardziej do przodu i tę współpracę zacieśniać. Nasze doświadczenia wskazują, że jest to jedyna i najlepsza droga do sukcesu. 

Prezes PŻB Piotr Redmerski ocenił, że oferta, która w przyszłości będzie dotyczyła 10 promów na Morzu Bałtyckim między Polską a Skandynawią, stanie się najlepszym rozwiązaniem dla klientów. 

– To klienci decydują o tym, z kim pływać, na jakich trasach – zaznaczył. – My tylko będziemy dostosowywać te promy do rynku. Cieszy mnie to, że rozpoczynamy pewien nowy etap współpracy. Myślę, że kooperacja trzech podmiotów znacznie wzmocni budowę tych trzech jednostek, na które od lat czekamy, spełniających warunki rynkowe, czyli mających powyżej 4 km linii ładunkowej.

Dodał, że ambitne plany i dziesiątki milionów oszczędności na pewno się przełożą na wzmocnienie tej grupy.

– Mam nadzieję, że projekt, nad którym pracujemy z PŻB i z PŻM, nie tylko utrzyma pozycję polskich armatorów na Bałtyku, ale wręcz wzmocni – powiedział Jacek Wiśniewski, dyrektor firmy Euroafrica Shipping Lines. 

Nowy podmiot ma działać jako spółka akcyjna z siedzibą w Świnoujściu. Jej równorzędnymi akcjonariuszami staną się trzy podmioty, które podpisały umowę o współpracy. Będzie zarządzać całą flotą promową, ale armatorzy pozostaną przy swoich znakach towarowych i nadal będą właścicielami swoich statków. Na razie nie wiadomo, kto będzie prezesem tej spółki.

– Bardzo długo czekałem na ten moment, wszystko, co łączy Polskę i Skandynawię – w jednej nazwie – mówił Paweł Porzycki, przewodniczący rady nadzorczej spółki Polskie Promy (inwestora budowy nowych statków), który zaprezentował logo tworzonej spółki: POLSCA Baltic Ferries. 

Ta nazwa ma się pojawić na burtach trzech nowych jednostek budowanych w Gdańskiej Stoczni Remontowej. W przypadku starszych promów będzie wprowadzana sukcesywnie (podczas dokowań remontowych).©℗

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 19.05.2025 r.

Elżbieta KUBOWSKA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Poland Scandynavia
2025-05-16 21:49:49
wymyślanie koła na nowo.
Antyzielony2
2025-05-16 20:53:51
Pożyjemy , zobaczymy. Euroafrica nie będzie miała szans się utrzymać w tej spółce z tymi starymi trupami jak PZM i PZB dostaną nowe promy
@Wojtek
2025-05-16 20:18:10
A widzisz,jaki portal tacy forumowicze... Jedyne forum bez logowania i mamy efekty... Swołocz z Suwerenem rządzą...
Her Tusskoni
2025-05-16 19:28:58
Jedną spółkę łatwo zlikwidować jednym POdpisem na zlecenie KOlegów z Niemiec
Jsn
2025-05-16 19:18:48
Kolejna spółeczka by stworzyć trochę nowych stołków i doić kase...
To że się scalają
2025-05-16 19:18:10
to dobra koncepcja ! W rozdrobnieniu tylko niepotrzebnie psuj ą rynek! Ważne ,aby ktoś z kiepełą tym zarządzał i nie klękał przed Niemcami.
Zyga
2025-05-16 19:05:28
Proponuję nazwę" Deutsche Fähren"
Janek
2025-05-16 19:02:30
A czy mają zgodę Niemiec?
obserwator
2025-05-16 18:51:27
Nowy Zarząd Eurafriki to Jacka odwolali???? Jacek odwołali Ciebie???? Na ambasadora idziesz???
POL-SCA Baltic Ferry
2025-05-16 18:20:37
brzmiałoby lepiej
Wojtek
2025-05-16 18:15:30
Poland Scandinavia = PolSca Nie wierzę, że komentujący tu są tak bezdennie głupi, że nie pojęli tych połączonych skrótów.
Czasy się zmieniają
2025-05-16 18:07:06
a pan zawsze jest w komisjach...
Waldi
2025-05-16 17:44:53
Nie za bardzo wiem dlaczego jest Polsca a nie Polska na razie kojarzy mi się z bezmyślną twórczością ale może się mylę?
chester
2025-05-16 17:08:35
PŻB potrzebuje kroplówki? Czy może nowy zarząd Euroafryki musi odtrąbić jakiś sukces? Rozp...lili dochodowe Unity Line żeby zaspokoić ambicje nieudaczników z PŻM. Teraz zniszczą linie promowe. Za rok dowiemy się, że połączenie przejmują Niemcy.
Lwów
2025-05-16 17:00:37
Po fuzji łatwiej będzie kupić jedną firmę jak 3...
12344
2025-05-16 16:49:41
Polsca? Bezdennie głupia nazwa.
Bandera
2025-05-16 16:43:23
Kiedy Polska Bandera? Bo już prawie 2 pokolenia marynarzy na naszych statkach pływają pod obcymi banderami. A unijne floty mają własne narodowe na swoich statkach.
@POLSCA
2025-05-16 16:24:22
Nie tobie kundlu PIS nazwę wybierać . Prosił cię ktoś malkontencie z zabetonowanym rozumem i zajadłością wyssaną z mlekiem matki?? Buda Trollu!!
dzieje się
2025-05-16 16:23:15
I dobrze, coś się dzieje, zmiany na lepsze. Wystarczyło pogonić szkodniki pisowskie od koryta, i w kraju powoli powraca normalność. Nigdy więcej pisu u władzy, ta partia cofnęła nasz kraj w rozwoju o dekady.
@POLSCA
2025-05-16 16:19:11
W języku, którego tępy pisowiec nie pojmie. Z resztą pisowcy nic nie rozumieją w żadnym języku. Jedyny język jaki do was dociera, to nowomowa partyjna płynąca z nowogrodzkiej.
POLSCA
2025-05-16 16:09:57
Bredzisz i żal ci d .. ściska, że nie cwaniak i sutener z Gdańska albo kaczor
Bzdet
2025-05-16 16:03:29
Polska liderem na Bałtyku . Marchewka jak zwykle nie wie co mówi. Przecież promy niemiecki , szwedzkie czy fińskie wyprzedzają nas o kilka długości . Nie mieszajcie ludziom w głowach . A Porzycki ma swoje 5 minut fucha w ARP teraz druga w PP i można żyć.
POLSCA
2025-05-16 15:37:05
Czy to jest POLSKA? PRIMA APIRILS juz był. A to POLSKA wstyd nazwać?MOŻE transatlantyki- Tytaniki beda budować ? Tuskowe bzdety.POLSCA- w jakim to jezyku? Kundli chyba.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA