Po nowym moście w Podjuchach w niedzielę pojadą pierwsze pociągi
Po nowym moście w Podjuchach w niedzielę pojadą pierwsze pociągi
[GALERIA, FILM]
Data publikacji: 09 grudnia 2023 r. 17:15
Ostatnia aktualizacja: 10 grudnia 2023 r. 15:18
Fot. Dariusz Gorajski
Zakończyła się budowa nowego mostu kolejowego nad Regalicą w szczecińskich Podjuchach. W niedzielę (10 grudnia) wczesnym rankiem pojadą po nim pierwsze pociągi osobowe. To dobra wiadomość m.in. dla korzystających z połączenia kolejowego na trasie Gryfino – Szczecin. Z powodu prac budowlanych musieli jechać dłużej (objazdem przez Szczecin Dąbie), teraz podróż skróci się dwukrotnie. Przez most prowadzi linia kolejowa nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny.
Nad Regalicą powstał trójprzęsłowy obiekt kratownicowy z nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego). Jego długość to ok. 300 m. Wcześniej częściowo rozebrano stary most. Pozostawiono jedynie podnoszone przęsło, które jest objęte ochroną konserwatorską.
Przeznaczenie nowego obiektu się nie zmieniło – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez Regalicę. Jego prześwit wynosi 6,20 m powyżej tzw. wysokiej wody żeglownej. Na nowym moście są dwa tory, a nie – jak do tej pory – jeden.
Celem inwestycji Wód Polskich i PKP PLK było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Chodziło m.in. o poprawę efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem i zmniejszenie zużycia energii (ruchome przęsło podnoszono tylko w określonych godzinach, poza tym często się psuło). Nowy most poprawia też przepustowość sieci, bezpieczeństwo ruchu, efektywność i sprawność kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny (linia nadodrzańska położona w granicach województw dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu, w Zielonej Górze i w Szczecinie), poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.
Zadanie realizowane w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły doprowadziło do poprawy ochrony przeciwpowodziowej w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry.
Wykonawcą prac była firma Budimex. Inwestycja finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu państwa.
(ek)
Film: Budimex
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@@FIGO
2023-12-10 19:56:16
Tak samo jak dofinansowuje budowy/przebudowy autostrad w bogatych Niemczech czy w Holandii... Skoro UE chce jeździć po drogach/torach to musi się do nich dołożyć.
Nie rozumiem tak głupich argumentów - Polska płaci do składkę i państwa UE oraz niektóre państwa spoza UE mają swobodny dostęp do naszego rynku produktów i usług - zachodnich banków w Polsce jest więcej niż polskich - banki zarobiły w Polsce ponad 200 mld zł! UE daje drobne za bogactwo.
Czytelnik Łukasz
2023-12-10 19:11:20
Cieszę się bardzo. Teraz będzie to zupełnie nowa jakość nie tylko dla ruchu kolejowego.
@FIGO
2023-12-10 18:57:18
Przecież to wredna Unia Europejska dofinansowała. Jak PiS mógł tak dopuścić żeby tak ważna inwestycja była naznaczona pieniędzmi od Niemca.
Plus
2023-12-10 14:04:25
Mimo że PiS oprócz produkcji na wielką skalę tłustych kotów i chamstwa wykonał kilka dobrych rzeczy dla regionu np most PKP ,tunel pod Świną ale też skompromitował się z promami których autorem był Brudziński przez którego plus
Ziobre PiS przegrał ostatnie wybory.
FIGO
2023-12-10 11:08:01
Dobrze że Pis jeszcze zdążył wybudować ten most. To 2 inwestycja po obwodnicy Przecławia. Za Tuska nic nowego w Szczecinie nie powstało i nie powstanie. On nie lubi naszego miasta.
@klemens
2023-12-10 10:38:21
Nigdy tam nie byłeś, to oczywiste, kto i gdzie miałby tam jeździć rowerem czy chodzić gdy obok jest teoretycznie lepsza przeprawa? Teoretycznie rzecz jasna bo Krzystek nie raczy zbudować ciągu rowerowo pieszego w pobliżu ul Krygiera.
Robak
2023-12-10 10:31:50
W związku z tym faktem że trasa Gryfino Szczecin skróci się o 1/3 mieszkańcy Gryfina zapłacą podatek od luksusu w postaci znacznej podwyżki cen biletów . Ciekawe czy w zwiazku z tym zupełnie przypadkowo wcześniej nie doprowadzono do upadku linii autobusowej nr 1 w Gryfinie i jaki związek z tym mają tamtejsi burmistrzowie? Ktoś powinien się temu przyjrzeć
klemens
2023-12-10 09:43:05
oczywiście podwieszenie kładki dla pieszych i rowerzystów przekracza możliwości intelektualne i wykonawcze inwestora . Trza myśleć lata do przodu .
Podwyżka cen
2023-12-09 21:08:44
Przy okazji napiszcie o prawie dwukrotnej podwyżce cen biletów Gryfino - Szczecin
Tak jest,nie inaczej
2023-12-09 17:49:14
Przeznaczenie nowego obiektu się nie zmieniło się.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.