niedziela, 24 marca 2019.
Strona główna > Wiadomości > Parowozem do Polic

Parowozem do Polic

Parowozem do Polic
Data publikacji: 2019-03-14 16:46
Ostatnia aktualizacja: 2019-03-15 12:52
Wywietleń: 2474 380017

Nie lada gratka czeka w najbliższy piątek miłośników kolei i przejażdżek wokół Szczecina. Związek Gmin w Gartz nad Odrą urządza okolicznościowy przejazd zabytkową kolejką z okazji 175-lecia linii kolejowej Szczecin - Berlin. Pociąg pokona trasę Berlin - Szczecin - Police - Szczecin - Berlin. 

Przyjazd do Szczecina planowany jest na godz. 11. Pół godziny później skład ruszy w drogę do Polic, gdzie dotrze planowo o godzinie 12.09 (biletów już jednak nie ma). W drogę powrotną wyruszy o 12.34, by na szczeciński dworzec zawitać ponownie o godz. 13.10.

Jubileuszowy przejazd jest nieco spóźniony, ale w Szczecinie rocznica przeszła bez echa. Niewielkie święto odbędzie się m.in. dzięki współpracy niemieckiego Gartz i polskiej gminy Kołbaskowo. Linia kolejowa pomiędzy Berlinem a Szczecinem została oddana do użytku 16 sierpnia 1843 r. Z uwagi na duży wzrost natężenia ruchu i znaczną ilość podróżujących nią pasażerów odcinek ten został rozbudowany i już od 1 sierpnia 1873 r. ruch pociągów odbywał się dwoma torami – i to w czasach, gdy do wielu obszarów w Niemczech kolej jeszcze nie docierała. Wraz z końcem drugiej wojny światowej i demontażem drugiego toru, co było częścią reparacji powojennych, następował powolny upadek znaczenia tego odcinka kolei. Jedynie z uwagi na wybudowanie dużego kombinatu petrochemicznego w Schwedt nad Odrą, dyrekcja kolei niemieckich, czyli Deutsche Reichsbahn, zdecydowała o budowie w 1974 r. drugiego toru na odcinku od Berlina do Passow. W 1987 r. odcinek ten został zelektryfikowany.

Od tego czasu trasa kolejowa na odcinku 40 km od Passow do Szczecina nie jest podłączona do sieci trakcyjnej, a ruch prowadzony jest tylko po jednym torze. Stanowi to nie tylko lukę w infrastrukturze, ale też powoduje poważne ograniczenia w ruchu i eksploatacji całej 138-kilometrowej trasy.

Z powodu tych braków, kolej szczecińska do dziś nie jest w stanie wykorzystać swojego potencjału. W każdym z kierunków codziennie kursują jedynie trzy pociągi bezpośrednie. Tym samym ruch na tym odcinku jest na takim samym poziomie, jak w roku uruchomienia połączenia, czyli w 1843 r.

Skład pociągnie zabytkowy parowóz serii BR 03. ©℗

ToT

Fot. Ryszard Pakieser

Parowozem do Polic

Komentarze

konfiV
a do Berlina i z P0wrotem koleją i tak trudno P0jechać!Dlaczego?
2019-03-15 12:48:48
Grześ
Jak sie zacznie remont A11 to część z busa pojedzie pociągiem.BusFlex ma prawie zawsze komplet pasażerów więc jednak jeżdżą.
2019-03-15 11:45:05
korolew
pieprzycie, kto tam teraz do niemiec będzie jezdził???
2019-03-15 08:49:56
trzeci świat za oknami wagonu
jak niemcy zobaczą ten cały syf na trasie do polic to wrażenia są pewne.
2019-03-14 22:08:27
Adam.
Jak to nie może wykorzystać potencjału. Skoro jeżdżą po trzy pary pociągów to tor jest wolny. Niemcy za to mogą. Jeżdżą osobowe i towarowe. Czasem parowóz.
2019-03-14 20:23:53

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
3
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Marzanna utopiona
Parowozem do Polic
Wystawa Makiet Kolejowych
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Jak często masz problem ze znalezieniem miejsca do parkowania w Szczecinie?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy