Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

„Nowe życie placu” (po)dzieli kierowców?

Data publikacji: 27 grudnia 2019 r. 18:13
Ostatnia aktualizacja: 29 grudnia 2019 r. 20:07
„Nowe życie placu” (po)dzieli kierowców?
W styczniu na górnym tarasie Starego Miasta jeszcze będzie obowiązywał tzw. okres przejściowy. Dopiero w lutym na pl. Orła Białego kierowcy z innych rejonów miasta poczują, co znaczy „kogo stać na samochód, tego powinno być stać również na jego legalne parkowanie".  

To jeden z najważniejszych placów Starego Miasta. Prestiżowa lokalizacja w sąsiedztwie instytucji ważnych dla kultury i historii Szczecina. Dostępna dla wszystkich, choć zgodnie z polityką miasta otwarta przede wszystkim dla ludzi: ich kreatywności i aktywności. Mowa o pl. Orła Białego, w którego sąsiedztwie parkowanie od nowego roku będzie ograniczone, dla niektórych także finansowo.

W styczniu zaczną obowiązywać nowe zasady parkowania w obrębie pl. Orła Białego, zatwierdzone uchwałami Rady Miasta Szczecina, również podczas jej ostatniej grudniowej sesji. Czyli – jak przypomina Centrum Informacji Miasta – zostaną wyznaczone miejsca dla mieszkańców placu i okolic, parking rotacyjny dla wszystkich oraz strefa ograniczonego ruchu na ul. Mariackiej. Jednak wzrost stawek opłat parkingowych nastąpi dopiero w lutym, po tzw. okresie przejściowym, który władze miasta uznały za „konieczny do wprowadzenia zmian oraz przeprowadzenia akcji informacyjnej wśród kierowców na temat tego, co ich czeka w najbliższym czasie”.

– W tym okresie nie będą pobierane opłaty za parkowanie, a kierowcom wręczane informacje dotyczące nowych zasad parkowania na placu Orła Białego – mówi wiceprezydent Daniel Wacinkiewicz.

„Na placu przy bankach: po jednej stronie będą miejsca ogólnodostępne, rotacyjne z wysoką stawką opłat, a po drugiej parkować będą mogli okoliczni mieszkańcy, również za opłatą odpowiadającą stawkom Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Ulica Koński Kierat – na odcinku, gdzie dziś jest jednokierunkowa – stanie się drogą wewnętrzną z dostępem wyłącznie dla mieszkańców, dostawców i służb. Natomiast na ul. Mariackiej, na odcinku od ulicy Grodzkiej do zjazdu na podwórko i do warsztatu, zostanie wprowadzona strefa ograniczonego ruchu” – precyzuje Centrum Informacji Miasta.

Zatem dopiero w lutym na górnym tarasie Starego Miasta kierowcy docierający z innych rejonów Szczecina poczują, co znaczy „kogo stać na samochód, tego powinno być stać również na jego legalne parkowanie”. Aby skorzystać z miejsc postojowych w SPP, ale również z parkingu rotacyjnego na pl. Orła Białego, przy bankach, będą musieli słono płacić. Czyli: za pierwsze rozpoczęte 15 minut – 2,50 zł, a za każde kolejne rozpoczęte 3 minuty – 0,50 zł. Ta zasada będzie obowiązywać kierowców, którzy nie są mieszkańcami placu oraz ulic przyległych.

– Dla tego terenu nie będą wydawane abonamenty parkingowe. Natomiast bilety oraz abonamenty Strefy Płatnego Parkowania wykupione w innych częściach miasta nie będą honorowane – przekazuje Centrum Informacji Miasta.

Inne zasady będą obowiązywały mieszkańców tej części Starego Miasta: osoby zameldowane (na pobyt stały lub czasowy) pod adresem: ul. Koński Kierat (12-17A), pl. Orła Białego (1-10) lub ul. Grodzka (9, 14, 16, 18, 20). Ci szczecinianie będą mogli korzystać z prawej strony – od wjazdu z ul. Grodzkiej – parkingu, wyznaczonego na pl. Orła Białego przy bankach. Ale uwaga: każdy z nich będzie mógł wykupić nie więcej niż jedną „Kartę dojazdową Stare Miasto – parking”. W biurze Strefy Płatnego Parkowania – al. Wojska Polskiego 105.

– „Karta dojazdowa Stare Miasto – parking” przysługuje tylko na jeden pojazd, zgodnie z zasadą: jeden lokal – jeden pojazd, do którego mieszkaniec ma prawo na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym, umowy kredytu, leasingu lub najmu długoterminowego – przypomina Centrum Informacji Miasta. – Potwierdzeniem uiszczenia opłaty za „Kartę dojazdową Stare Miasto – parking” jest nalepka.

W przypadku posiadaczy „karty dojazdowej Stare Miasto – parking” inna będzie również wysokość opłaty zryczałtowanej. Półroczna ma kosztować 48 zł, a roczna – 96 zł.

(an)

Fot. Mirosław Winconek

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

kanalia
2019-12-29 19:41:50
chodziło tylko o te 10 zeta za godzinę...
@Bartek
2019-12-29 13:15:55
To fakt. Przejście turystów między dwoma najważniejszymi zabytkami: Katedrą i Zamkiem ulicą Grodzką to: pegeerowskie bloczki, pstrokato umalowane po prawej, po lewej komunistyczna bryła szkoły, która zamiast być zburzona została ostatnio odnowiona. Potem po prawej barak (ocieplony!!!) i brama ze śmietnikami i przybudówką mieszkalną szkoły (również w stylu gomółki), skręcając w lewo po prawej bloczek PGR a zanim rząd paskudnych garaży. Po lewej świeżo wyremontowane boisko tej paskudnej szkoły (dlaczego bez parkingu podziemnego pod nim) i kolejny bloczek rodem z sowchozu. Stare miasto jak ze snu normalnie :) niestety ze snu komunistycznych projektantów albo powojennych kacyków komunistycznych mieniących się urbanistami.
Bartek
2019-12-29 10:41:05
W normalnym krajach robi się parking pod wszystkimi ulicami, rozumiem że miasta na to nie stać, ale aby nie zrobić parkingu pod tym jednym placem to jest śmieszne. Drugi parking zamiast przychodni i trzeci pod trasa zamkowa. Loklanych mieszkańców to należałby wywłaszczyć i zburzyć te wszystkie komunistyczne paskudztwa i dać ziemię deweloperom z ostrymi warunkami zabudowy rekonstrukcji instniejacych tam kiedyś budynków. Jak wygląda dojscie do zamku ul. Kuśnierska to jest koszmar, turyści robią sobie zdjęcia z tymi ochdynymi garażami a w tle piękny zamek...
Filip
2019-12-28 21:10:28
Wstyd czasami mam wrażenie, że Prezydent miasta stracił nad tym kontrolę.
Janusz
2019-12-28 17:33:59
Brawo pierwszy krok w kierunku rynku w Szczecinie. Stare Miasto to nie parking.
Teofila
2019-12-28 17:23:02
Szkoda tego zabytkowego historycznego miejsca.To co wymyślają "rekonstruktorzy rynku" sprawia że opanowuje mieszkańców smutek.Łyżwy,bazar staroci i hamaki dla leniuchów to nie są pomysły XXI wieku.Plac powinien być dla ludzi i z ludźmi a nie jakimiś działaczami z niszowych organizacji.Gdzie jest prezydent miasta,czy on nie widzi jak się marnuje potencjał tego miejsca?
Janusz
2019-12-28 16:41:45
Bardzo dobrze. Mały krok ku rynkowi w Szczecinie. Brawo Przydent!
zapaść placu
2019-12-28 15:57:48
Jakież to światłe zasady zaserwowano nam w tym artykule. "kogo stać na samochód, tego powinno być stać również na jego legalne parkowanie” albo "Karta dojazdowa Stare Miasto – parking przysługuje tylko na jeden pojazd, zgodnie z zasadą: jeden lokal – jeden pojazd" Rada miejska je głosowała, czy pani redaktor sama je wymyśliła?
Brawo
2019-12-28 12:46:43
Bardzo dobra decyzja. Nareszcie ten plac odżyje.
rot
2019-12-28 11:22:53
I bardo dobrze. W komentarzach zgraja samochodowych, smrodzących ujadaczy. Walcie się. Jesteście beznadziejnymi kierowcami, a egoizm kipi z waszych wpisów. Nie zasługujecie na przywilej użytkowania samochodu. Życzę dobrego dnia ludziom empatycznym.
Gość
2019-12-28 11:21:24
10 zł za godzinę parkowania, tj. ok. 2,5 Euro. Czyli cena jak w Niemczech. A kiedy zarobki będą niemieckie?
masakra szpinakowa
2019-12-28 10:44:37
lepszego przykładu beznadziejnych koncepcji trudno szukać,możecie jeszcze węgiel sprzedawać na worki na tym placu jeżdżąc na łyżwach bujając się w hamakach i leżakując na paletach
tylko pytam...
2019-12-28 10:18:47
Czy inwalidów, magistraccy, uwzględnili na tym parkingu??? tylko pytam...
grodzka
2019-12-28 09:55:47
To co dzieje się wokół Placu Orła pokazuje mizerię miejscowych władz. Odwołać prezydenta i radę miasta. Buta miejscowej władzy, nie liczenie się z mieszkańcami zarówno tymi którzy tam mieszkają jak i tymi którzy przyjeżdżają tam do pracy. Poszli na rękę środowiskom rowerowym które nie maja nic do zaoferowania poza żądaniami wyrzucania samochodów z miasta. STOP szkodnikom !
fg
2019-12-28 09:38:22
Spokojnie, spokojnie. To tylko Szczecin.
Ano
2019-12-28 09:05:15
Prestiżowa lokalizacja z platikowym lodowiskiem w ochydnym plastikowym namiocie? O czym wy piszecie...
@Do czytelnik
2019-12-28 06:47:05
dzięki takim zabawom w większej skali, dokonywanych w Poznaniu, pojawiły się tam ulice, których mieszkańcy mają potężne problemy ze zleceniem jakiegokolwiek remontu. Wykonawcy po prostu nie mają jak dowieźć materiałów, bo ulice obstawione zakazami a kundle ze sraży miejskiej tylko polują z blokadami
@Miki
2019-12-28 06:28:21
i dodatkowo przymusowo przesiedlony w ten rejon miasta, by doświadczył skutków swojej głupoty
10 lat zacofania
2019-12-28 00:46:43
parking podziemny się kłania w tym miejscu! a nie pływające ogrody.
Mieszkaniec
2019-12-28 00:01:24
Niesamowicie szkodliwe zmiany dla tego miejsca. Kto to wymyślił :(
Do czytelnik
2019-12-27 22:06:34
Żal mi Ciebie skoro przejście z licznych przystanków na Bramie Portowej na pl. Orła jest dla Pana problemem. Przepraszam jeśli jest Pan inwalidą ale bardziej podejrzewam 140 kg w SUVie
Racjonalista
2019-12-27 22:02:42
Brawo, zmiany bardzo potrzebne. Oby początek większej rewolucji
Realista
2019-12-27 22:00:12
Pracuję bardzo blisko tego placu. Nie używam samochodu lecz już zauważyłem, że to miejsce biznesowo umiera. Prototypującym sugeruję wnikliwie, nie tylko rowerowo, którymi to rowerami jeżdżę, obserwować i myśleć. Jeśli to miejsce ma być pustynią lub parkiem - ok, niech tak będzie. Ja jednak uważam, że to miejsce powinno łączyć obie funkcje, a więc być i dla biznesu jak i dla spacerujących ludzi. Co to oznacza? To od czego powinno się zacząć. Od budowy parkingowca. U nas najpierw się niszczy, a potem myśli. Zastanówmy się spokojnie: co po tych kilku miesiącach mamy na tym placu poza wypędzeniem samochodów? Zróbcie to samo na Podzamczu. Wygońcie wszystkie samochody. Zaproponujcie to też sąsiadom: centrom miast w Berlinie, Hamburgu. Bez biznesu miasto umrze.
maverick
2019-12-27 21:55:28
Po co tak komplikować? Wyłączyć ten obszar całkowicie z ruchu kołowego, postawić szlabany i pobierać opłaty za wejście.
Oko
2019-12-27 21:36:01
Nie można zaparkować czym się dojechało, nie ma czym dojechać, a postawić w cholerę mur i jakąś bramę, szlaban, na wzór getta, aby turyści którzy jakimś cudem dowiedzą się o tym miejscu będą mogli się tam dostać i zobaczyć ...nic
Czytelnik
2019-12-27 20:21:29
Współczuję mieszkańcom. Przyjedzie rodzina, albo znajomi w odwiedziny, niech płacą jak za zboże, albo parkują np. na Łasztowni. Myślałem, że urzędnicy nie są w stanie mnie już niczym zadziwić, ale się pomyliłem. Każdy kolejny pomysł dotyczący tego placu jest głupszy od poprzedniego. Zaglądam tam rzadko ze wzg. min. na problemy ze znalezieniem miejsca parkingowego, a teraz to już w ogóle będę omijał to miejsce szerokim łukiem. Miejsc parkingowych ubyło, parkingowców jak nie było, tak nie ma(tak na marginesie to takie "szklane domy" Krzystka), opłaty za postój ko(s)miczne i brak komunikacji miejskiej, która by tam dowiozła mieszkańców i klientów (linii 52 i 76 nie liczę, bo częstotliwość ich kursowania to żart). Zaraz opustoszeją lokale i będą stały piękne pustostany (Pekao już wystawiło budynek na sprzedaż). Gratuluję indolencji twórczej - a może o to chodzi, żeby odpowiednia osoba wykupiła te kamienice najlepiej za bezcen??? Panie Prezydencie niech Pan mniej jeszcze jakoś zachęci...
Miki
2019-12-27 20:09:54
Za takie prowadzenie sprawy vice prezydent odpowiedzialny za ten chaos powinien się podać do dymisji.
Kasia
2019-12-27 20:08:33
Tyle czasu i pieniędzy a takie mizerne rezultaty. Wstyd!
Sid
2019-12-27 18:53:13
Tam w ogóle nie powinno być żadnych samochodów
Na baranów szkoda słów!!
2019-12-27 18:44:17
Brawo za decyzję !! Szkoda ,że tam kilka filii banków się znajduje na pewno klientów "nie ubędzie" :)))
Tylko auto
2019-12-27 18:26:34
Wali mnie to. tam i tak wszystko zawsze było zajęte. Bardziej martwi zamknięcie ulic do przejazdu, ale w sumie tam i tak nie ma po co jeździć.
Dobre zmiany
2019-12-27 18:24:49
Wreszcie to wszystko idzie we właściwym kierunku
Łaziebna
2019-12-27 18:22:26
Doprowadzą do degrengolady placu.Już ludzie omijają łukiem nieprzyjazne miejsce gdzie składują drewniane palety udające małą architekturę wypoczynkową. Żeby drzazga nie weszła..

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA