sobota, 25 stycznia 2020.
Strona główna > Wiadomości > Plac Orła Białego w 6-letnim planie dla Starego Miasta

Plac Orła Białego w 6-letnim planie dla Starego Miasta

Plac Orła Białego w 6-letnim planie dla Starego Miasta
Data publikacji: 2019-12-12 14:23
Ostatnia aktualizacja: 2019-12-13 12:59
Wywietleń: 1239 432758

Plan docelowy zagospodarowania i czekających przemian obszar szczecińskiego Starego Miasta, którego częścią ma być plac Orła Białego, a rozpisany do realizacji na najbliższych sześć lat, zaprezentował opinii publicznej w minioną środę na spotkaniu otwartym z mieszkańcami Paweł Jaworski, koordynator tzw. prototypowania, czyli szukania wśród licznych propozycji pomysłu na tę przestrzeń w ścisłym centrum miasto i na to, jakie ona powinna pełnić funkcje. Natomiast o realizacji tych zamierzeń zapewniał Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecina.

Ograniczanie krok po kroku ruchu samochodów, stopniowe wyłączanie z układu dróg publicznych kolejnych ulic, przestrzenie wyłączone z ruchu kołowego, część z miejsc parkingowych tylko dla mieszkańców, w tle projekt zagospodarowania aż czterech placów obejmujący te na podzamczu oraz sam pl. Orła Białego. Uporządkowanie tego ostatniego, powiększenie tam strefy z zielenią, ustawienie działającej kopii fontanny, zabezpieczenie pomnika Flory, wymiana nawierzchni, jeden katalog tzw. mebli miejskich, czyli małej architektury, jednolite oświetlenie, ustalenie miejsc pod ogródki kawiarniane. Nowa śródmiejska strefa płatnego parkowania, być może nawet całotygodniowa z wydłużeniem godzin jej funkcjonowania obowiązywania z wyższymi stawkami opłat za postój. Wreszcie inwestycje: parkingowiec pod Trasą Zamkową, nowa siedziba dla przychodni i parkingowiec przy ul. Staromłyńskiej.

Co dalej z placem Orła Białego?

To w największym skrócie scenariusz z rozpisanym już na poszczególne lata harmonogramem. Jak dotąd i - jak się okazuje - wciąż najwięcej emocji i sprzecznych opinii budzi w tym rejonie parkowanie, zwłaszcza kwestia miejsc postojowych dla mieszkańców.

Podczas środowego spotkania padła zapowiedź, że od stycznia 2020 r. na pl. Orła Białego parkowanie będzie możliwe jak obecnie, z tą jednak różnicą, że w jego części teraz dostępnej dla aut zajdzie taka oto zmiana, że pas przy chodniku po stronie budynków będzie przeznaczony dla przyjezdnych, w tym klientów banków czy gości pobliskich restauracji. Natomiast w rzędzie bliższym środka placu na miejsca postojowych swoje auta będą mogli parkować  wyłącznie okoliczni mieszkańcy, korzystający z abonamentu SPP. Tylko dla mieszkańców osiedla wyznaczone zostaną też pojedyncze miejsca postojowe przy ul. Koński Kierat i przy ul. Mariackiej, a w kolejnych latach na innych okolicznych ulicach.

Aby wymusić tam rotację samochodów, w przyszłości, tj. w 2021 r. zostaną przez radnych uchwalone i podniesione znacznie stawki opłat za postój poprzez wyznaczenie w obszarze zmodyfikowanej strefy płatnego parkowania dodatkowej, specjalnej śródmiejskiej strefy parkowania. Ponadto opcja zakłada wydłużenie nie tylko wydłużenia do późnego wieczora godzin funkcjonowania strefy płatnej, ale jej wprowadzenia także w weekendy.

Plac Orła Białego

W czasie mają być rozłożone również decyzje radnych o wyłączeniach z układu dróg publicznych poszczególnych ulic bądź ich odcinków otaczających pl. Orła Białego. Już w przyszłym roku taki status dróg lokalnych, osiedlowych powinny mieć wspomniana ul. Mariacka i odcinek krzyżującej się z nią ul. Koński Kierat do skrzyżowania z ul. Farną. W 2021 r. podobne wyłączenia mają objąć sam plac, jak też ulice Tkacką, Łaziebną i Staromłyńską.

- Na samym placu, jeśli chodzi o zmiany dotyczące zagospodarowania jego przestrzeni, nie będzie rewolucji, nastąpią zmiany zachowawcze, uwzględniające głównie aspekt konserwatorski. Południowa część placu to nadal będzie zieleń, którą będziemy jeszcze rozwijać. Północna część będzie otwartą przestrzenią miejską, na której będzie można organizować różne wydarzenia – opowiadał Paweł Jaworski, urbanista odpowiedzialny za proces prototypowania. - Planowane przekształcanie placu przewiduje ujednolicone meble miejskie i ogródki restauracji. Zachowany zostanie dojazd dla zaopatrzenia przedsiębiorców. A do muzeum trafi oryginalna fontanna, której ze względu na niszczejący materiał (piaskowiec) nie można eksploatować. Zastąpi ją kopia, z której woda popłynie już bez przeszkód.

Kiedy powstanie nowy parkingowiec?

W 2021 r. - według deklaracji i założeń 6-latki dla Starego Miasta - miałaby ruszyć budowa nowego parkingowca pod estakadą Trasy Zamkowej, tak by w 2022 r. był gotowy do użytku, kiedy to jednocześnie rejon ulic podzamcza obejmie reorganizacja ruchu samochodowego i jego porządkowanie, z wyprowadzaniem z niego aut włącznie. W 2022 r. ma ruszyć budowa nowych pomieszczeń pod przychodnię przy ul. Staromłyńskiej.

- Nie ma tematu likwidacji przychodni ani o zaprzestaniu przez nią działalności. Obsługuje ona ponad 20 tys. pacjentów i zapewnienie dla niej nowego lokum jest jednym z priorytetów w pakiecie planowanych przez nas rozwiązań. Nowoczesny, spełniający wszelkie wymogi budynek dla przychodni w tym miejscu jest niezbędny i powstanie - zapewniał Daniel Wacinkiewicz.

Natomiast w 2023 r. na części terenu obok nowych zabudowań przychodni ruszyć powinna - jak dodawał Paweł Jaworski, referując ów plan 6-letni - budowa parkingowca. Wraz z jego uruchomieniem, zakładanym w 2024 r., miałyby być zaś zlikwidowane pozostałe miejsca parkingowe na pl. Orła Białego w wersji ograniczonej do strefy tzw. przybankowej z dojazdem do nich na pl. od ul. Grodzkiej.

Jak zaznaczył Daniel Wacinkiewicz, wszystkie te działania, wprowadzane stopniowo, etapami, będą zarazem skoordynowane z przygotowywanymi inwestycjami dotyczącymi nowego układu drogowego w tym obszarze miasta i budową mostu Kłodnego na Łasztownię. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Taki już pl. Orła Białego w Szczecinie na pewno nie będzie. A wbrew wcześniejszym licznym koncepcjom architektonicznym ogłoszony właśnie dla niego i szerzej dla Starego Miasta, włączając podzamcze, nowy 6-letni plan zmian to nie rewolucja, a co najwyżej kosmetyka ze stopniowym eliminowaniem z jego pejzażu samochodów.

Plac Orła Białego w 6-letnim planie dla Starego Miasta Plac Orła Białego w 6-letnim planie dla Starego Miasta

Komentarze

Obs.ryver
Już jeden Plan 6-letni przeżywałem....w PRL, za B.Bieruta... Teraz 6-latka w kaczej PRLce...
2019-12-13 12:07:24
fjara
Trochę długo, ale nareszcie widać, że Szczecinem rządzą ludzie którzy myślą o swoich mieszkańcach.
2019-12-13 11:28:19
alt damm
A ja się cieszę, że mieszkam w Dąbiu.
2019-12-13 10:28:38
elen
Czemu aż 6 lat? Te zmiany powinny być wprowadzane jak najszybciej.
2019-12-13 09:44:36
martinshit
i druga http://bip.um.szczecin.pl/chapter_50899.asp
2019-12-12 20:55:22
martinshmit
@beee proszę uprzejmie http://bip.um.szczecin.pl/chapter_50899.asp
2019-12-12 20:52:23
Mieszkaniec
Zastanawiam się po co nam na Staromłyńskiej parkingowiec skoro chcemy wypchnąć całkowicie samochody ze starego miasta??Oddają za frajer grunty wokół Odry deweloperom jakby nie można w tamtych miejscach wybudować wielkopowierzchniowe parkingi.Co do SPP to dlaczego musimy czekać kolejne 2 lata na decyzje o podwyżkach?Radni"bezradni" tylko dyskutują i się modlą aby nie podpaść wyborcom.A Prezio niestety im w tym temacie wtóruje.Pora chyba zacząć tej ekipie pokazywać żółte kartki
2019-12-12 20:02:40
Adi
no nareszcie, starówka z prawdziwego zdarzenia
2019-12-12 18:25:31
Duża fontanna i co z przychodnią ?
Kopia fontanny powinna być dwa razy większa i przeniesiona w centralne miejsce na placu. Tak jest w wielu europejskich miastach. Jak to ma wyglądać w praktyce z przychodnią na ul. Staromłyńskiej ? Jeżeli działalność nie będzie przerwana , czy to oznacza , że wyburzona będzie tylko jej część i tam powstanie nowy budynek ???
2019-12-12 18:12:16
Ano
Czyli nic nowego nie wymyślili a kasę dostali i to dobrą... z to protodumanie
2019-12-12 17:56:17
J-23
Zlikwidować w całym mieście SPP.Jakim prawem pobieracie opłaty za parkowanie w mieście.Budujecie parkingi za kasę obywateli i jeszcze każecie za to płacić.Po prostu nie budujcie,i nie pobierajcie opłat,proste prawda.Bez namalowanych linii i znaków kierowcy też potrafią zaparkować. !!!!!. CHYBA CZAS JAKĄŚ PIKIETĘ ZORGANIZOWAĆ W TEJ SPRAWIE.CAŁA SPP DO LIKWIDACJI!!!!!
2019-12-12 17:51:50
alex
Świetna wiadomość dla Szczecina. Jeżeli to wszystko się uda obecna Rada Miasta ma zapewnioną następną kadencję.
2019-12-12 17:08:00
Karol
uwierzę jak zobaczę - zbyt piękne by było prawdziwe
2019-12-12 15:59:59
No i super
A co z tego uda się zrealizować i jak szybko to już zobaczymy
2019-12-12 15:42:41
Janusz
Brawo! Będziemy mieli starówckę jak inne miasta.
2019-12-12 15:38:21
beee
Czy można podać konkretną informację, na ile wycenili swoje usługi ci magicy od "prototypownia"? Ile będą nas kosztować ich usługi?
2019-12-12 15:06:30
vika
Wreszcie jakiś pomysł na szczecińską starówkę. Zostawiłabym tylko dojazdy dla mieszkańców, przynajmniej do czasu wybudowania parkingowca.
2019-12-12 14:58:25
Brawo Radni
Nareszcie dobre decyzje. Pełne poparcie. Dowalić taką cenę postoju, żeby nikomu nie opłacało się tam zostawiać samochodu. Tylko wtedy uda się pozbyć stamtąd raz na zawsze wszystkich aut.
2019-12-12 14:45:48
apel
Byle by więcej nie wpuszczać tak już żadnych samochodów. Plac Orła Białego ma być dla ludzi.
2019-12-12 14:34:07

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
3
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Hardcorowe Serce II

Nekrologi

Sonda

Czy cieszą Cię wiosenne temperatury w styczniu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie