Nowy układ komunikacyjny w rejonie szczecińskiego pl. Szarych Szeregów i na odcinku ul. Piłsudskiego do wysokości pl. Odrodzenia z tygodnia na tydzień nabiera konkretnych kształtów. Na gotowym już pasie betonowej podbudowy między jezdniami w minionych tygodniu trwały prace przy spawaniu szyn i mocowaniu nowych torów do podłoża.
Kolejne odcinki podbudowy pod nie zostały wykonane również od wysokości przejścia dla pieszych przy przystankach i dalej w pasie przejazdu przez jezdnię wokół centralnej wyspy ronda. Kolejne na samej wyspie na rozwidleniu w kierunkach al. Piastów i al. Wojska Polskiego szykowane są do zalania betonem. Trwają również prace branży sanitarnej - przebudowa gazociągu, kanalizacji deszczowe,j oraz elektroenergetyczne, likwidacja kolizji elektrycznych. Z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone są m.in. wykopy w rejonach prawoskrętów z al. Wojska Polskiego w ul. Piłsudskiego oraz z tej ostatniej w ul. Wielkopolską i wzdłuż budynków przy tej ostatniej.
Główne prace specjalistyczne związane z montażem torowiska, sieci trakcyjnej, sterowaniem i ogrzewaniem zwrotnic krakowskie ZUE wykonuje własnymi siłami. Natomiast pozostałe wykonywane są przez podwykonawców, głównie to są miejscowe firmy, ze Szczecina i z województwa zachodniopomorskiego, z którymi ZUE SA już wielokrotnie wcześniej współpracowało przy okazji innych kontraktów realizowanych w Szczecinie, jak choćby modernizacji i rozbudowie zajezdni Pogodno.
Po zakończeniu obecnego podetapu robót, którego finał powinien nastąpić na przełomie maja i czerwca, wykonawca przystąpi do realizacji podetapu trzeciego w kierunku al. Piastów, gdzie do wykonania pozostanie sam wlot bez ingerencji wgłąb samej alei Piastów (tj. do wysokości przejścia dla pieszych, gdzie jest już pas zmodernizowanego torowiska.
Przypomnijmy, że przebudowa w rejonie pl. Szarych Szeregów i na odcinku ul. Piłsudskiego jest pierwszym z dwóch zadań realizowanych w ramach jednego kontraktu zawartego z ZUE SA z Krakowa. Ten węzeł komunikacyjny modernizowany jest jako pierwszy z pakietu inwestycji zaplanowanych do wykonania ze wsparciem finansowym z funduszy Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
A kontrakt z ZUE SA obejmuje również im etapie budowę nowego fragmentu torowiska z rozjazdami i całą infrastrukturą oraz modernizację układu drogowo-komunikacyjnego w węźle ul. Wyszyńskiego - ul. Nabrzeże Wieleckie - most Długi za kwotę ok. 25,9 mln zł. Z zaplanowanym finałem do 27 stycznia 2021 roku.
Łączna wartość inwestycji zleconej ZUE SA wynosi 44 894 559,07 zł. ©℗
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK