Wtorek, 09 grudnia 2025 r. 
REKLAMA

Nie daj się nabrać

Data publikacji: 29 kwietnia 2025 r. 07:01
Ostatnia aktualizacja: 29 kwietnia 2025 r. 18:18
Nie daj się nabrać
Najczęściej ofiarami oszustów padają osoby starsze, ale zagrożony jest każdy – bez względu na wiek.  

W dobie rozwijających się technologii i coraz większej aktywności społecznej, przestępcy nie próżnują. Zmieniają metody działania, dostosowując je do nowych realiów. Wciąż jednak bazują na jednym – emocjach, zaufaniu i naszej chęci niesienia pomocy bliskim. Najczęściej ofiarami padają osoby starsze, ale zagrożony jest każdy – bez względu na wiek.

REKLAMA

„Na wnuczka”, „na policjanta”, „na prokuratora”

Oszust dzwoni do wybranej osoby, najczęściej starszej, i podaje się za członka rodziny – wnuczka, siostrzeńca, bratanka. Rozmowa zazwyczaj jest bardzo emocjonalna – przestępca mówi np., że miał wypadek, potrącił kobietę, został zatrzymany przez policję i potrzebuje pieniędzy na kaucję lub opłatę prawną. Chwilę później do rozmowy włącza się rzekomy „policjant” lub „prokurator”, potwierdzając historię i instruując, co należy zrobić. Cel przestępców jest jeden - wyłudzić jak największą sumę pieniędzy.

Szczecińska policja radzi: zawsze zachowuj czujność. Jeśli ktoś dzwoni z prośbą o pieniądze – zadzwoń do tej osoby samodzielnie na znany numer. Nigdy nie przekazuj pieniędzy nieznajomym osobom. Policja nigdy nie prowadzi działań, w których prosi obywateli o pieniądze. W przypadku podejrzenia oszustwa – natychmiast zadzwoń na 112.

Oszustwa „na BLIK”

Coraz częściej przestępcy przejmują konta w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram) i podszywają się pod naszych znajomych. Wysyłają wiadomości z prośbą o „szybką pomoc” – np. o kod BLIK do zapłacenia za zakupy czy nagłą sytuację życiową: „Hej, jestem w sklepie, zapomniałem portfela. Możesz mi wysłać kod BLIK?”, „Mam awarię auta, potrzebuję 300 zł, zaraz oddam.” Po otrzymaniu kodu – pieniądze znikają z konta natychmiast.

Jak się chronić? Zawsze dzwoń do znajomego, zanim udostępnisz kod. Sprawdzaj, czy styl pisania rozmowy pasuje do Twojego znajomego. Zmień hasła regularnie, nie używaj tych samych w wielu miejscach. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe w mediach społecznościowych i bankowości.

Oszustwa na platformach sprzedażowych

Jak oszuści „kupują”? Przestępca kontaktuje się ze sprzedającym, deklarując chęć szybkiego zakupu przedmiotu. Przesyła link do „systemu płatności” lub „potwierdzenia odbioru środków”, który w rzeczywistości prowadzi do fałszywej strony, łudząco przypominającej witrynę banku lub firmy kurierskiej. Ofiara wpisuje: dane karty płatniczej, dane logowania do banku, kod SMS z banku. W efekcie oszust przejmuje konto bankowe i kradnie pieniądze.

Co powinno wzbudzić czujność? Nieproszone linki do „odbioru płatności”. Naciskanie na szybkie działanie. Pisanie poza oficjalnym komunikatorem (np. WhatsApp zamiast OLX).

Nie klikaj w podejrzane linki. Nigdy nie wpisuj danych karty poza oficjalnymi stronami banku/sklepu. Sprzedając – to ty powinieneś otrzymać pieniądze, nie musisz niczego „potwierdzać”!

Jest kilka zasad, które  ratują przed oszustwem. Zasada ograniczonego zaufania: nawet jeśli rozmówca twierdzi, że jest kimś bliskim – sprawdzaj. Przestępcy są świetnymi manipulatorami i potrafią wywołać silne emocje, które zaburzają logiczne myślenie. Zasada dwóch kroków: zanim podejmiesz decyzję – skonsultuj ją z kimś zaufanym. Powiedz komuś, co się wydarzyło – często już sama rozmowa wystarczy, by zrozumieć, że mamy do czynienia z oszustwem. Zasada natychmiastowej reakcji: gdy coś wzbudzi Twoje podejrzenia – zgłoś to policji. Lepiej zareagować „na wyrost”, niż stracić oszczędności życia.

(oprac. K)

 

 

 

 

REKLAMA

Komentarze

@ @ Życie
2025-04-30 22:54:21
Ględzisz filozofie po małej maturze ( dziadka, ojca i twojej ). Zawsze podam swoje personalia, bo nie ja jestem bandziorem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Życie
2025-04-29 17:45:13
Niestety ale to prawda. Już sam obowiązek podawania swoich danych, wielu zniechęca do dzwonienia na 112 jeśli widzi coś niepokojącego. Przecież nikt nie chce mieć łatki konfidenta na dzielni, a każdy wie że polska policja nie umie za bardzo w ochronę danych osobowych, i często przestępcy się łatwo dowiadują kto doniósł. A co do odmowy przyjęcia zgłoszenia - kiedyś mi taki jeden operator odgrażał się konsekwencjami, już nie pracuje za odmowę udzielenia pomocy potrzebującemu. Warto zgłaszać skargi
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
W razie SMS -
2025-04-29 13:20:20
" Głosuj na Trzaskowskiego " dzwonić na 112 o ratunek.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Życie
2025-04-29 11:11:55
reagować "na wyrost" Raczej nie polecam bo zarówno przy tel.112 jak i na stanowisku dyżurnego jednostki policji,trafiają sie osoby które grożą zgłaszającemu konsekwencjami jeżeli zgłoszenie nie potwierdzi się.Sam tego doświadczyłem ze strony operatora 112 który robił wszystko włącznie z groźbą o konsekwencjach aby zgłoszenia nie przyjąć do realizacji.Jak widać nie każdy na tych stanowiskach to osoba godna tego "stanowiska"
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA