Historyczny i charakterystyczny budynek podstacji prostownikowej, która znajduje się na wyspie Jaskółczej przy ul. Kolumba 86 w Szczecinie, zostanie wreszcie przebudowany i odrestaurowany. Głównym celem jest dostosowanie go do współczesnych wymogów technicznych i zabezpieczenie należytego jej funkcjonowania, czyli obsługi nowej infrastruktury tramwajowej na nadodrzańskim szlaku z centrum do Pomorzan. Ta powstaje równolegle po sąsiedzku, choć nie bez przeszkód i - o czym informowaliśmy - zalicza częściowy przestój w budowie za sprawą niespodzianek w ziemi, na jakie w okolicy ostatnio natknęli się drogowcy.
Budynek podstacji jest wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków i jego remont jest już koniecznością. Samo wyposażenie podstacji ma już ponad 40 lat, trzeba je często naprawiać. Jest on częścią zespołu zabudowań i infrastruktury po zlikwidowanej zajezdni tramwajowej przy ul. Kolumba 86-89. Kompleks był sukcesywnie modernizowany i rozbudowywany. Teren samej wyspy Jaskółczej i pas nabrzeża adaptowano na potrzeby zajezdni w latach 20-tych XX wieku. W tym czasie powstały budynki magazynowe, warsztaty naprawcze i sama podstacja trakcyjna.
- Podstacja prostownikowa jest przeznaczona do zasilania tramwajowej sieci trakcyjnej. W niej energia elektryczna prądu przemiennego jest przetwarzana na energię prądu stałego i za pomocą kabli przesyłana do sieci jezdnej trakcji tramwajowej - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa spółki Tramwaje Szczecińskie. - Po modernizacji podstacja ma być bezobsługowa i włączona w system zdalnego sterowania. W ramach przebudowy wykonane zostanie m.in. pełne odnowienie budynku zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, wymienione na nowe zostaną urządzenia i instalacje.
Ponadto nastąpi rozbiórka budynków gospodarczych, które obecnie znajdują się w otoczeniu podstacji, odczyszczone i odrestaurowane zostaną jej elewacje. Gmach zyska dodatkowo iluminację i pojawi się wokół niego nowe ogrodzenie.
Spółka Tramwaje Szczecińskie szuka wykonawcy zadania. W rozpisanym przez nią przetargu otwarcie ofert powinno nastąpić 20 kwietnia. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia termin realizacji inwestycji określony został na 390 dni od daty zawarcia umowy.
Jest to jedno z zadań ujętych w pakiecie tzw. II etapu rewolucji torowej, na które miasto otrzymało dofinansowanie z funduszy europejskich zapisanych w puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 z opcją na wykorzystanie pieniędzy do końca 2023 roku. Wcześniej zbudowana została od podstaw też nowa podstacja nieco dalej przy ul. Zygmunta Chmielewskiego. ©℗
(M)