Prace nad modernizacją ulicy Sosabowskiego w Szczecinie dobiegają końca. Wszystkie niezbędne pozwolenia zostały już uzyskane, a pełne otwarcie ulicy ma nastąpić w piątek, 28 lutego. Nowa infrastruktura ma na celu usprawnienie komunikacji w zachodnich rejonach miasta oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego.
W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa arteria o długości 1200 metrów, łącząca dotychczasową ulicę Sosabowskiego z ulicą Szafera. Każda z jezdni posiada po dwa pasy ruchu, a pośrodku wybudowano dwukierunkowe torowisko tramwajowe. Dzięki tej zmianie sieć tramwajowa w Szczecinie wydłużyła się o dwa kilometry, co poprawi skomunikowanie północno-zachodnich osiedli z centrum miasta. Zlikwidowana została pętla tramwajowo-autobusowa Krzekowo, a jej funkcję przejęła nowoczesna pętla na osiedlu Zawadzkiego.
Jednym z elementów inwestycji było stworzenie nowych przystanków tramwajowych i autobusowych. Wzdłuż ulicy Sosabowskiego wybudowano trzy zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowe oraz jeden przystanek tramwajowy. Powstały również dwie zatoki autobusowe, co ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej i poprawi płynność ruchu. Nowe wiaty przystankowe zapewnią ochronę przed deszczem i wiatrem, a dodatkowe ławki zwiększą komfort oczekiwania na transport.
Modernizacja objęła także budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych, które połączą ulicę Sosabowskiego z ulicami Romera, Taczaka i Łukasińskiego. Dzięki temu piesi i rowerzyści będą mogli bezpiecznie poruszać się po tej części miasta, korzystając z wyznaczonych tras. Nowe drogi dla rowerów zwiększą atrakcyjność transportu ekologicznego i zmniejszą zależność od samochodów.
Ważnym aspektem modernizacji było również wdrożenie nowoczesnego oświetlenia ulicznego. Zainstalowane energooszczędne lampy LED mają nie tylko poprawić widoczność po zmroku, ale również pozwolą na oszczędność energii i obniżenie kosztów eksploatacji. Dodatkowo zamontowano elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci oraz nowe oznakowanie, które zwiększy czytelność przestrzeni miejskiej.
Inwestycja kosztowała 102 miliony złotych. Wykonawcą projektu było konsorcjum firm Tormel i Stanled I. Prace były realizowane zgodnie z harmonogramem, a częściowe udostępnienie nowego odcinka dla ruchu samochodowego nastąpiło 24 czerwca 2024 roku. Wówczas kierowcy mogli korzystać z jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Kilka dni później, 29 czerwca 2024 roku, na nowym torowisku ruszyły tramwaje linii 5 i 7.
(dg)