O godz. 13.53 z peronu 4. dworca Szczecin Główny wyjechał w poniedziałek do Poznania kolejny „Impuls”. Wcześniej „opakowany” jak przystało na świąteczny prezent nowy pociąg odsłonił marszałek województwa zachodniopomorskiego, które go kupiło w nowosądeckim Newagu.
W poniedziałek na tory trafił ostatni, trzynasty z zamówionych w Newagu dla naszego regionu przez Zachodnią Grupę Zakupową nowoczesnych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na „Impulsie” widnieje nr 15, bo tworzące ZGR samorządy – zachodniopomorski i lubuski – kupiły ich w sumie 16.
Przypomnijmy, że starania o nowe ezt-y zaczęły się w 2011 r., kiedy na listę projektów dofinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trafił „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich”, których organizatorem miały być: zachodniopomorskie, lubuskie, łódzkie, wielkopolskie. Zachodnia Grupa Zakupowa, której liderem była wtedy Wielkopolska, planowała nabyć aż 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ostatecznie w przedsięwzięcie zaangażowały się tylko dwa samorządy: lubuski i zachodniopomorski, który został liderem grupy. Po zwiększeniu dofinansowania z POIiŚ z 50 do 70 proc. wartości pociągów, zdecydowały się one na kupno nie 9 (z możliwością zwiększenia zamówienia), lecz 14 czteroczłonowych EZT-ów (12 dla woj. zachodniopomorskiego i 2 dla lubuskiego). Przetarg na ich produkcję wygrał nowosądecki Newag, który pokonał Pesę ceną i krótszym terminem dostaw.
Zaledwie miesiąc temu (20 listopada) marszałek Olgierd Geblewicz podpisał z Newag SA umowę na zrobienie jeszcze dwóch ezt-ów dla Zachodniej Grupy Zakupowe. Było to zamówienie uzupełniające kontraktu sprzed dwóch lat, możliwe dzięki ponownemu zwiększeniu dofinansowania z POIiŚ - tym razem z 70 do 80 proc. wartości przedsięwzięcia. Newag miał się z niego wywiązać już w grudniu i słowa dotrzymał. W poniedziałkowe popołudnie najnowszy zachodniopomorski „Impuls” wyruszył ze Szczecina do Poznania.
Nowoczesne ezt-y (w każdym jest 208 miejsc siedzących) obsługują połączenia międzywojewódzkie: Świnoujście – Szczecin Główny - Poznań oraz Szczecin Gł. –Koszalin - Słupsk. Pojazdy są wyposażone m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, WiFi i dwie toalety, są dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się (pomosty, szerokie przejazdy), mają miejsce na wózki i rowerów.
Wartość 13 zakupionych przez zachodniopomorski samorząd „Impulsów” to 278 mln zł (w tym 181 mln zł z POiŚ na lata 2007-2013). Codziennie pokonują one 5 tys. kilometrów, więc co 8 dni objeżdżają kulę ziemską.
– Na tym nie kończymy modernizacji taboru – zapewniał marszałek Olgierd Geblewicz. – Wraca moda na kolej, więc będziemy chcieli podtrzymywać ją jak najdłużej.
Dzięki prowadzonym od pięciu lat zakupom samorząd województwa 2015 rok kończy jako właściciel 49 pojazdów kolejowych o wartości ponad 590 mln zł ( z czego unijne dofinansowanie to prawie 387 mln zł).
– W tej chwili zmodernizowane jest prawie 70 procent taboru – podkreśla Andrzej Chańko, dyrektor Oddziału Zachodniopomorskiego Przewozów Regionalnych, który obsługuje należące do samorządu województwa pociągi. – Niebawem pojawią się kolejne pojazdy.
Marzenna Głuchowska
Fot. Ryszard Pakieser