Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Kolej chce być gotowa

Data publikacji: 09 lutego 2018 r. 18:22
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:03
Kolej chce być gotowa
 

Podróż z prędkością 200 km na godzinę na trasie Koszalin-Kołobrzeg-Szczecin i Koszalin-Stargard-Szczecin? Nie jest to wykluczone. Ale nie wcześniej, jak po przebudowie w kolejnej perspektywie unijnego finansowania, która rozpocznie się po 2020 r. i jeśli będzie taka potrzeba. Czy taka prędkość jest potrzebna, dowiemy się, gdy powstanie opracowanie przedprojektowe dla zadania "Prace na ciągu transportowym Trójmiasto-Szczecin". Wartą niemal 9 mln zł umowę podpisano w piątek (9 lutego) w Szczecinie.

Celem studium jest wypracowanie optymalnego wariantu realizacyjnego inwestycji na liniach Słupsk-Koszalin-Kołobrzeg-Szczecin oraz Słupsk-Koszalin-Stargard Szczecin. Koncepcja obejmie ok. 400 km linii kolejowych. Celem modernizacji obu tras jest skrócenie czasu przejazdów pociągów pasażerskich pomiędzy trójmiastem a Szczecinem.

- Cieszymy się z kolejnej umowy, która jest perspektywiczna. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe realizują ponad 220 projektów za niemal 67 mld zł, które będą zakończone w obecnej perspektywie finansowej do 2023 r. - przypomina Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK SA. - Tylko w tym roku realizujemy inwestycje za 10 mld zł.

Ale zarządca infrastruktury myśli już o kolejnej perspektywie finansowania. Dlatego zleca opracowania i dokumentację, która pozwoli starać się o unijne środki, gdy tylko powstanie taka możliwość.

- Nie chcemy popełnić błędu, do jakiego dopuściliśmy w obecnych projektach - mówi Arnold Bresch. - Gdy pojawiła się możliwość pozyskania środków, nie byliśmy gotowi, by zlecać wykonywanie kolejnych zadań. teraz chcemy mieć gotowe dokumentacje, opracowania, projekty. Mamy finansowe wsparcie rządu, który stawia na rozwój kolei i dajemy wyraźny sygnał rynkowi kolejowemu, że obecne intensywne działania to nie jest krótkotrwały impuls, a zaplanowane, długofalowe projekty.

Opracowanie dotyczyć ma nie tylko prędkości, z jaką pociągi będą się poruszać na konkretnych odcinkach. Ma odpowiedzieć także m.in. na pytania, czy na obu trasach ruch powinien być dzielony pomiędzy przewozy towarowe i osobowe, czy może na jednej z tras zmieni się struktura przewozów. Nie bez znaczenia, zwłaszcza dla środowiska, będzie też elektryfikacja odcinków obsługiwanych obecnie trakcja spalinową. ©℗

Tekst i fot. ToT

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

k.olej
2018-02-10 13:37:30
chyba sie nudza w pkp. niech sie wezma za linie do Poznan, Wroc., Świno.
Lokalny
2018-02-10 12:06:08
Niech dobuduja drugi tor od Runowa Pom. do Wejherowa, który przyjaciele ze wschodu za....li i pociągi na tej trasie zaczną płynniej zarazem szybciej jeździć. 200 km/h to najpierw przede wszystkim do Poznania i na południe, o kierunku do Berlina nie wspominając. Gdańsk niech poczeka.
podróżny
2018-02-10 10:21:31
A połączenie Kołobrzeg - Szczecin PKP wykańcza ostatnią zmianą rozkładu jazdu. Pociągi niemal wszystkie jadą przez lotnisko gdzie nikt nie wysiada ale wszyscy musimy znosić dodatkowe 25 minut straty czasu. Dojeżdżający wcześniej do Szczecina ok 6.50 pociąg, teraz wjeżdża (zawsze z kilku minutowym opóźnieniem) ok.7.40. Dla wielu pracujących to dramat.
Miś II
2018-02-10 09:44:03
Lobby gdańskie forsuje pod siebie połączenia. Szczecin potrzebuje szybie trasy do Warszawy , Krakowa , Wrocławia !
tylko pytam...
2018-02-09 19:11:27
A do czego i komu potrzebna ta linia do nikąd? Dlaczego nie budujemy szybkiego połączenia ze stolicą? tylko pytam...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA