Z początkiem lata 2018 roku najprawdopodobniej dwoma kładkami, w tym jedną nową, mieszkańcy szczecińskich Pomorzan i nie tylko oni będą mogli pokonywać trasę nad torami magistrali kolejowej od ul. Budziszyńskiej na tereny zabudowy mieszkaniowej, które znajdują się na wzniesieniach przy ulicach: Zagonowej, Ustowskiej czy Krzewinkowej bądź w przeciwnym kierunku. Tak przynajmniej wynika z zawartej umowy na tę inwestycje między zlecającym ZDiTM i spółką Strabag, wykonawcą.
Ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na to zadanie ZDiTM opublikował juz w marcu, a pod koniec kwietnia Strabag ruszył z organizacją placu budowy. Do tej pory wykonane zostały prace geodezyjne i część robót ziemnych w dwóch miejscach, gdzie wzniesione zostaną podpory (przyczółki) pod konstrukcję, tuż przy skarpie od ul. Budziszyńskiej i w zboczu wzniesienia po drugiej stronie w rejonie ulic Wysokiej i Darniowej.
Projekt, na które realizację okoliczni mieszkańcy czekali długie lata, znacznie poprawi wreszcie komunikację na obszarze podzielonego torami osiedla. Nowe ciągi pieszo-rowerowe oraz piesze połączą bowiem wspomnianą ulicę Budziszyńską z peryferyjnymi terenami, skąd blisko do granic administracyjnych miasta, w pobliżu kolejowej stacji rozrządowej Wstowo przy takich ulicach, jak wspomniane Krzewinkowa, Darniowa, Zagonowa, Ustowska, Wysoka oraz Przy Ogrodach czy Stroma i Iglasta.
Nowa dwa razy dłuższa od dotychczasowej kładka z obu stron będzie dostępna bez schodów. Rowerzyści nie będą już musieli nosić rowerów, będzie dostępna także dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Połączy ulice Budziszyńską i Krzewinkową (która przechodzi w Darniową). W połowie kładki będą schody i winda łączące z ulicami Ustowską i Przy Ogrodach. Konstrukcja zapewni bezpieczne przejście uczniom szkół znajdujących się po zachodniej stronie torów, a wygodne jednocześnie dla osób starszych.
Nowa konstrukcja wyglądem przypominać będzie tę, która została zbudowana kilka lat temu nad tą samą magistralą kolejową bliżej pętli Pomorzany, na wysokości ulic Ruskiej i 9 Maja.
- Geometria kładki ma kształt łukowy. Rozpiętość pomiędzy przyczółkami wyniesie 105 m, szerokość 3,5 m. Będzie to konstrukcja nośna w formie dwóch dźwigarów głównych kratowych, stężonych poprzecznicami (w dolnej części) i wiatrownicami (w części górnej). Podstawowym elementem konstrukcji kratownic są rury stalowe okrągłe - informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy komunalnej spółki NiOL i jednocześnie rzecznik ds. roweru miejskiego Bike_S.
Po wybudowaniu nowej kładki stara kładka - krótsza, węższa, przeznaczona dotąd tylko dla pieszych zostanie zdemontowana i przeniesiona o ok. 150 metrów w miejsce, gdzie połączy ulice Zagonową i Krzewinkową/Darniową (nad ulicą Ustowską i Wysoką). Będzie miała długość 53,4 m i szerokość użytkową 1,95 m. Obie kładki będą ze sobą skomunikowane ciągami pieszymi i pieszo-rowerowymi.
Koszt inwestycji to 8 946 816,53 zł. Termin oddania do użytku przewidziany jest na czerwiec przyszłego roku. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Koniec uciążliwych wędrówek przez tory kolejowe na Pomorzanach w tym miejscu już latem, ale przyszłego roku.