Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Kładkami przez Pomorzany

Data publikacji: 25 lipca 2017 r. 00:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:45
Kładkami przez Pomorzany
 

Z początkiem lata 2018 roku najprawdopodobniej dwoma kładkami, w tym jedną nową, mieszkańcy szczecińskich Pomorzan i nie tylko oni będą mogli pokonywać trasę nad torami magistrali kolejowej od ul. Budziszyńskiej na tereny zabudowy mieszkaniowej, które znajdują się na wzniesieniach przy ulicach: Zagonowej, Ustowskiej czy Krzewinkowej bądź w przeciwnym kierunku. Tak przynajmniej wynika z zawartej umowy na tę inwestycje między zlecającym ZDiTM i spółką Strabag, wykonawcą. 

Ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na to zadanie ZDiTM opublikował juz w marcu, a pod koniec kwietnia Strabag ruszył z organizacją placu budowy. Do tej pory wykonane zostały prace geodezyjne i część robót ziemnych w dwóch miejscach, gdzie wzniesione zostaną podpory (przyczółki) pod konstrukcję, tuż przy skarpie od ul. Budziszyńskiej i w zboczu wzniesienia po drugiej stronie w rejonie ulic Wysokiej i Darniowej.

Projekt, na które realizację okoliczni mieszkańcy czekali długie lata, znacznie poprawi wreszcie komunikację na obszarze podzielonego torami osiedla. Nowe ciągi pieszo-rowerowe oraz piesze połączą bowiem wspomnianą ulicę Budziszyńską z peryferyjnymi terenami, skąd blisko do granic administracyjnych miasta, w pobliżu kolejowej stacji rozrządowej Wstowo przy  takich ulicach, jak wspomniane Krzewinkowa, Darniowa, Zagonowa, Ustowska, Wysoka oraz Przy Ogrodach czy Stroma i Iglasta. 

Nowa dwa razy dłuższa od dotychczasowej kładka z obu stron będzie dostępna bez schodów. Rowerzyści nie będą już musieli nosić rowerów, będzie dostępna także dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Połączy ulice Budziszyńską i Krzewinkową (która przechodzi w Darniową). W połowie kładki będą schody i winda łączące z ulicami Ustowską i Przy Ogrodach. Konstrukcja zapewni bezpieczne przejście uczniom szkół znajdujących się po zachodniej stronie torów, a wygodne jednocześnie dla osób starszych.

Nowa konstrukcja wyglądem przypominać będzie tę, która została zbudowana kilka lat temu nad tą samą magistralą kolejową bliżej pętli Pomorzany, na wysokości ulic Ruskiej i 9 Maja.

- Geometria kładki ma kształt łukowy. Rozpiętość  pomiędzy przyczółkami wyniesie 105 m, szerokość 3,5 m. Będzie to konstrukcja nośna w formie dwóch dźwigarów głównych kratowych, stężonych poprzecznicami (w dolnej części) i wiatrownicami (w części górnej). Podstawowym elementem konstrukcji kratownic są rury stalowe okrągłe - informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy komunalnej spółki NiOL i jednocześnie rzecznik ds. roweru miejskiego Bike_S.

Po wybudowaniu nowej kładki stara kładka - krótsza, węższa, przeznaczona dotąd tylko dla pieszych zostanie zdemontowana i przeniesiona o ok. 150 metrów w miejsce, gdzie połączy ulice Zagonową i Krzewinkową/Darniową  (nad ulicą Ustowską i Wysoką). Będzie miała długość 53,4 m i szerokość użytkową 1,95 m. Obie kładki będą ze sobą skomunikowane ciągami pieszymi i pieszo-rowerowymi.

Koszt inwestycji to 8 946 816,53 zł. Termin oddania do użytku przewidziany jest na czerwiec przyszłego roku. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Koniec uciążliwych wędrówek przez tory kolejowe na Pomorzanach w tym miejscu już latem, ale przyszłego roku.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Robert
2017-07-25 18:02:54
A nie lepiej raz a porządnie zrobić normalny wiadukt, tak aby mieszkańcy mogli sobie przejechać ?
Żurek
2017-07-25 11:29:56
A w windzie zamieszkają nurki, zrobią ognisko i nasrają.
Roman
2017-07-25 11:27:33
Robimy zakłady? Ile czasu w tej windzie będzie czysto? 3 dni?
keriks
2017-07-25 11:04:52
"dwoma kładkami"???
kładka
2017-07-25 07:04:45
Samochodem też?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA