W Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” trwa proces restrukturyzacji i poprawy efektywności działania. Według MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, spółka, mimo trudnej sytuacji na rynku, poprawia wskaźniki finansowe i rozbudowuje kompetencje produkcyjne.
– Pierwsze trzy kwartały tego roku stocznia zakończyła z bardzo dobrymi wynikami – informuje MS TFI, zarządzające funduszem MARS, właścicielem stoczniowej spółki. – W tym czasie MSR „Gryfia” osiągnęła przychody zbliżone do tych, które zanotowała w całym roku 2016. Nastąpiła także poprawa na poziomie wyników ze sprzedaży. Podczas gdy jeszcze w 2016 r. spółka zanotowała znaczną stratę, w 2017 r. trzy kwartały zakończyła z zyskiem ze sprzedaży. Zatem możemy mówić o wymiernych efektach podejmowanych działań. Należy też zauważyć, że zdecydowanie lepsze wyniki finansowe stocznia osiągnęła przy liczbie zleceń remontowych utrzymującej się na poziomie zbliżonym do lat poprzednich.
Z zestawienia przez MS TFI danych wynika, że w latach 2014-2016 MSR „Gryfia” wykonywała ok. 200 remontów statków cywilnych rocznie. W tym roku spodziewana jest podobna liczba (w ciągu trzech kwartałów było 170 remontów). We wspomnianych latach nie było zamówień na nowe budowy i zleceń z zakresu tzw. produkcji specjalnej. W tym roku w portfelu zamówień jest budowa pięciu jednostek, a także dwa kontrakty na remonty okrętów marynarki wojennej. W latach 2014-2016 po trzech kwartałach było średnio ponad 9 mln zł straty netto, a w tym roku wynik jest dodatni.
Jak dodaje MS TFI, jeszcze niedawno „Gryfię” często traktowano jako zakład wynajmujący doki, obecnie zaś, dzięki staraniom zarządu, podejmuje się realizacji wymagających remontów o wyższym stopniu trudności, a co za tym idzie – o wyższej marży. Spółka inwestuje także w kompetencje produkcyjne, dzięki czemu może znaczną część zleceń wykonywać opierając się na własnych zasobach.
Obecnie w szczecińskim zakładzie „Gryfii” trwają prace remontowe na masowcu „Mazury” należącym do Polskiej Żeglugi Morskiej.
– Jest to remont awaryjny – mówi Mariusz Ronewicz, wiceprezes MSR „Gryfia”.
W październiku jednostka miała w Brazylii kolizję z brytyjskim statkiem „Eden Bay”.
Prowadzona jest też modernizacja siłowni na promie „Karsibór III”, należącym do Żeglugi Świnoujskiej. Kilka dni temu na remont przypłynął grecki zbiornikowiec „Lone.Star”. W „Gryfii” trwają ponadto prace projektowe związane z budową promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz czterech lodołamaczy rzecznych dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Tekst i fot. (ek)