Czwartek, 15 sierpnia 2024 r. 
REKLAMA

Falstart rewolucji na torach

Data publikacji: 04 sierpnia 2018 r. 15:50
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:17
Falstart rewolucji na torach
 

Falstart torowej rewolucji w Szczecinie. Program „Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie – etap II” to zapowiedziany w marcu br. przełom, który ma się odbywać w prawie 20 etapach. Niestety, już na początku rozpoczęły się „schody”.

Przypomnijmy: na początek z ruchu zostanie wyłączone torowisko w ciągu ul. Mickiewicza. Na niemal rok. Spółka Tramwaje Szczecińskie ogłosiła przetarg na „Wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Mickiewicza od mostu Akademickiego do skrzyżowania z ul. Brzozowskiego (wraz z przejazdem)”. Firmy, które chciałyby się podjąć tego zadania, miały złożyć oferty do 20 czerwca. Ostatecznie termin kilkukrotnie przesuwano, otwarcie ofert zaplanowano na 18 lipca. Już to miesięczne opóźnienie pod znakiem zapytania stawiało planowany termin rozpoczęcia prac z początkiem przyszłego roku.

– Prace obejmą przebudowę torowiska na odcinku 1480 m wraz z 4 przystankami tramwajowymi i trakcją – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik miasta ds. dróg i transportu miejskiego. – Szacunkowa wartość tego zadania to ok. 25 mln zł. Wybrany wykonawca będzie miał na roboty 360 dni kalendarzowych od podpisania umowy.

Niestety, do przetargu stanął tylko jeden podmiot. W dodatku oferta konsorcjum warszawskich firm TOR-KAR-SON Spółka z o.o. Sp.K. i TOR-KAR-SON Zbigniew Kargul została skalkulowana na 53,6 mln zł, czyli ponad dwukrotnie więcej niż zarezerwowano w budżecie! I choć od otwarcia ofert minęły już niemal 2 tygodnie, wciąż nie ma decyzji.

– W tej chwili trwa jeszcze analiza dokumentów, spółka Tramwaje Szczecińskie czeka na opinię prawną – informuje Hanna Pieczyńska. – Dodatkowo, ponieważ oferta przewyższa zaplanowane na ten cel środki, sprawdzane są możliwości finansowe miasta.

Realizacja tego zadania będzie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oś priorytetowa VI. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Jest to jedno z kilku zadań, które wchodzą w skład torowej rewolucji planowanej w Szczecinie na lata 2018-2023.

Remont tego odcinka torowiska (i wielu innych) wynika z potrzeby poprawy stanu technicznego infrastruktury torowej i poprawy komfortu podróżowania tramwajami. Po przebudowie przejazd przez ul. Mickiewicza i inne odcinki, które mają być przebudowane w najbliższych latach, będzie bardziej płynny, zmniejszy się awaryjność torowisk, a w rejonie przejazdu tramwajów zrobi się ciszej.

Dzięki unijnemu dofinansowaniu remonty obejmą też m.in.: al. Niepodległości, ul. Matejki, pl. Rodła, al. Wyzwolenia czy ul. Asnyka wraz z przebudową pętli „Dworzec Niebuszewo”. Prace obejmą także pl. Szarych Szeregów i węzeł Wyszyńskiego, ulice: Kolumba, Chmielewskiego i al. Powstańców Wielkopolskich z pętlą „Pomorzany”.

Wartość całości dofinansowanych zadań wynosi ok. 334 mln zł. Środki, jakie miasto pozyskało na ten cel, to ok. 175 mln zł. ©℗

Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

acdc
2018-08-06 02:02:20
jeszcze trochę to prądu zabraknie...
2222
2018-08-05 22:15:11
@Pablos : chodzi m.in o nowe typu silnikow E IV,5 itd., czy hybrydy,niestety w PL zaorano ustawe OZE 3 lata temu, i 80% energii pochodzi z węgla z tego co ciekawe od 3 lat co roku coraz wiecej wungla z Rosji, np Niemcy maja wiekszosc energii z elektr.jądrowych, oze,wiatrakow,paneli,elekt.wodnych no ale u nas niee to sie nie uda nie pyli sie, lepiej dotowac nierentowne biznesy i tworzyc nowe,,Niemcy sprzedaja nadwyzki energii innym, skandynawia to samo np do nas ,no ale u nas jeszcze nie dorosli do tego tematu ,zatrzymali sie w sredniowieczu...
Pablos
2018-08-05 15:03:18
"Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach" Niskoemisyjnego?!? Halo, to oni prąd z powietrza, wody czy słońca biorą? No bo chyba nie z elektrowni opalanej węglem ;-)
Granda!
2018-08-05 13:36:57
Przetargi z jedną ofertą wcale nie powinny być rozpatrywane. Przetarg jest po to, aby wprowadzić efekt konkurencyjności cen. A gdzie tu jest konkurencyjność cen przy jednej ofercie, która jest z kosmosu? Trzeba unieważnić przetarg i rozesłać zapytania ofertowe. Przecież wykonawcy tez szukają roboty, wiec to nie jest mozliwe, że w całym kraju tylko jednej firmie zależało na znalezieniu pracy dla swoich pracowników... Moze trzeba podzielic na wiecej etapów roboty: szyny jedni a elektryka inni, skoro kompleksowość robót przerasta lokalnych wykonawców... Zamawiajacy tez powinien wyciagnąć wnioski z efektu 1 przetargu i znaleźć inne rozwiazania a nie tylko dokładać kasy...
Piotr
2018-08-05 11:36:21
Cent materiałów poszły w górę ale nie dwa razy. Jedno mnie zastanawia czemu remont półtorej km torowiska ma trwać aż rok! Przecież to zaczyna być nienormalne. Miasto faktycznie chyba źle oszacowało koszty remontów ale nie spodziewałbym się że ponad dwukrotnie, aż mi się nie chce wierzyć że ceny poszły tak do góry. Gdyby miasto rozpisało przetarg 2 lata temu aż takiego przebicia by nie było. Jednak wolę żeby były w mieście proste tory niż stadion który będzie kosztował ponad 300 mln zł i koszt jego utrzymania będzie pożerał rocznie pewnie ponad 10 mln zł.
Obs.ryver
2018-08-05 09:45:19
Spólka Kargul i Syn... czy są pewniejsi od ENERGOPOL S.A.? Dziwne to wszystko....
miłośnik zieleni
2018-08-04 23:24:58
Tramwaje to w XXI wieku pomyłka. Poczekać aż totalnie się zużyją i zaorać tory. Zasiać trawę, posadzić drzewa i ławeczki. Będzie taniej i przynajmniej ładny trawnik z drzewami zamiast kosztownej hałaśliwej graciarni na mieście
Tramwaj Swing
2018-08-04 21:19:13
Nie przezyje nawet dziesieciu lat, bo sie rozlece.
Ha ha ha
2018-08-04 20:47:03
Wiedziałem ze tak będzie widząc co się dzieje z projektem na przebudowę Zajezdni Golecin. To samo z budową tunelu do Świnoujścia. Założenia / szacowania UM są sprzed 2 - 3 lat. Niestety ceny się zmieniły i materiału, i robocizny, szczegodnie za rządów PiS'udarów w ostatnich 3 latach. Jak nie dołoża min. kilkudziesięciu milionów to z tych planów do 2023 roku nawet połowy remontów nie zrobią.
Obserwator
2018-08-04 17:54:35
Lepiej zrobić taniej jak na Energetyków/Gdańska i później płakać.
2
2018-08-04 16:56:40
@Moja autorska ocena ,to zgloś się jako trzeci oferent i dej oferte 10 mln, 3 lata wstecz nie było jakoś takich problemów a inwestycja jedna za drugą ...
321
2018-08-04 16:53:19
Trzeba bylo w latach 2000 +-,myśleć nogami to by nie doszlo do rzadow poprzednika i 7 letniej zapasci gospodarczo inwestycyjnej miasta, kiedy wchodzilismy do UE w 2004 takie miasta jak Wroclaw czy Poznan juz ciagnely kase z ue na inwestycje tramwajowo inffrastrukturalne a u nas sie dopiero obudzili za Krzystka, polowa z tych inwestycji juz dawno byla by gotowa, cale te procedury urzedowe to jest czasowy absurd ,u prywaciarza by to w 2 miesiace ogarneli ,projekt,kasa,budowa ,no ale wazne ze jest ponad 200 mln czy juz prawie 300 na stadion dla kilku tys osob a nie komunikacja miejska dla 200 tys
Moja autorska ocena
2018-08-04 16:34:33
Dlaczego jeden oferent-? dlaczego dwukrotność kwoty wyjściowej-? Dla każdego nawet laika sprawa jest prosta.Dwie,trzy firmy które niby miały wystartować,umawiają się ( czytaj zwalniają miejsce )>Nie za darmo rzecz jasna-oczekują sowitego wynagrodzenia od firmy "nominowanej" Ta aby zapewnić kasę dla słupów wali cenę dwukrotnie wyższą bo;brak rąk do pracy,bo materiały rosną bo paliwo rośnie itd itd.Miasto postawione pod ścianą,bo nie dosyć,że brak inwestorów na rynku,to fundusze unijne muszą być wykorzystane w odpowiednim czasie.Złodziejstwo i kombinatorstwo w tym Kraju to dalej chleb powszedni.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA