Kolejny przetarg za zakup fabrycznie nowych autobusów miejskich ogłosiły tuż po świętach władze Szczecina. Najnowsze z zamówień dotyczy dostawy sześciu krótkich pojazdów z napędem elektrycznym. Miałyby one zasilić tabor komunalnych spółek przewozowych tak jak osiem zakontraktowanych już wcześniej osiem elektrobusów przegubowych Solarisa. Zainteresowani producenci mają czas na złożenie ofert do 2 lutego 2021 roku.
Chodzi tym razem o jednoczłonowe, niskopodłogowe, trzydrzwiowe egzemplarze - według specyfikacji istotnych warunków zamówienia - o długości 11,8-12,5 m, które pomieszczą co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, z których co najmnniej osiem ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Każdy z pojazdów z oknami przesuwanymi ma być wyposażony w klimatyzację, elektryczne ogrzewanie. Ponadto porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, system informacji pasażerskiej z tablicami LCD i LED, automatyczny system zapowiedzi głosowych i monitoring.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu. Wymagany jest system odzyskiwania energii podczas hamowania. Pojemność magazynów energii musi wynosić min. 100 kWh i umożliwiać przejechanie co najmniej 90 km bez doładowywania. Przewidziano ładowanie za pomocą plug-in oraz pantografu na dachu pojazdu. Ładowanie urządzeń magazynu energii stacjonarnym systemem ładowania poprzez plug-in musi pozwolić na osiągnięcie stanu pełnego naładowania baterii w czasie nie dłuższym niż 5 godzin. Dodatkowo na dachu każdego z autobusów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne. Wykonawca musi dostarczyć jedną ładowarkę mobilną (o mocy od 20 do 40 kW).
W warunkach przetargu określone jest, że startować w nim mogą firmy, które w ostatnich trzech latach wykonały co najmniej jedną dostawę obejmującą co najmniej dwa autobusy (w ramach jednej lub dwóch umów) elektryczne lub wyposażone w układ napędowy wspomagany silnikiem elektrycznym o długości 12 metrów. Za spełniony uznany ten wymóg będzie też w przypadku dostawy trolejbusów. O wyborze zdecydują cena (60%), zużycie energii (15%), gwarancja całopojazdowa (15%) oraz oferowana pojemność magazynu energii (10%).
Na realizację zamówienia wybrany producent dostanie rok od daty zawarcia z nim umowy. Na tę inwestycję w zeroemisyjny tabor miasto ma zabezpieczoną pulę środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Gepard. Magistraccy urzędnicy jednocześnie liczą, że uda się uzyskać dodatkowo na ten cel do 9 mln zł w postaci dotacji z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - wniosek o taką pulę złożony został w tym miesiącu w ramach projektu pn. „Bezpieczny, ekologiczny i zrównoważony transport autobusowy w czasach COVID-19”. ©℗
(MIR)