Do 2019 r. szczeciński Dworzec Główny zostanie w całości zmodernizowany. Prace potrwają 19 miesięcy. We wtorek (14 listopada) podpisano umowę w tej sprawie. Przebudowa pochłonie 57,5 mln zł netto, z czego 85 proc. to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
To kolejny etap prac - w pierwszym powstał nowy budynek dworca, wybudowano i zadaszono perony 1. oraz 4, powstała też nowoczesna, przeszklona kładka, która umożliwia się przemieszczanie od ul. Kolumba do Owocowej.
- W efekcie powstanie bardzo nowoczesny dworzec, pozbawiony barier architektonicznych. W całym obiekcie będą ułatwienia zarówno dla osób niewidomych czy słabowidzących, jak dla tych, którzy mają ograniczone możliwości ruchowe - tłumaczył obecny na spotkaniu Krzysztof Kozłowski, wojewoda zachodniopomorski. - Nie byłoby to możliwe, gdyby nie odpowiednie zaangażowanie Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury i Budownictwa, w który w odpowiednim momencie dopilnował, by ta inwestycja znalazła się na liście obiektów przeznaczonych do modernizacji.
Prace, które się wkrótce rozpoczną, obejmą 2. i 3. peron. Powstaną one praktycznie od podstaw. Zyskają one antypoślizgową nawierzchnię z elementami ułatwiającymi poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. Zmodernizowana zostanie także stara kładka, która przy okazji zostanie też zadaszona, a pasażerowie zyskają też 6 nowych wind, w których będzie można swobodnie przewieźć rowery.
- Ja zawsze powtarzam w przypadku takich inwestycji, że Pomorze Zachodnie, Szczecin, a w tym konkretnym przypadku dworzec, nie mają barw partyjnych. Bo każda taka inwestycja służy wszystkim, niezależnie od poglądów czy upodobań politycznych - powiedział Joachim Brudziński, wicemarszałek Sejmu.
Inwestycja odbywa się w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Do 2023 r PKP PLK zamierzają wydać 67 mld zł.
- Wierzymy, że będzie to możliwe - podkreślił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK SA. - Skracamy procedury przetargowe, zmieniamy też swoje podejście do wykonawców prac. Dzięki temu udaje się nadrabiać lata zaniedbań, a przebudowywane stacje to większy komfort podróżowania dla coraz liczniejszych klientów kolei.
Na stacji pojawi się też nowoczesny, dynamiczny system informacji pasażerskiej. Zadaszenia obejmą całą długość peronów tak, jak można to zauważyć na peronie 4. Będą nowe ławki, zegary i tablice informacyjne, a nad peronem 3. powstanie przejście łączące obie kładki.
Prace powinny rozpocząć się na przełomie listopada i grudnia, a wykonawca prac - firma PORR zapewnia, że potrwają 19 miesięcy i termin ten zostanie dotrzymany.
Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI