Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Cztery powody do dumy…

Data publikacji: 08 lutego 2018 r. 21:11
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:02
Cztery powody do dumy…
 

„Pierwsze 4 autobusy (z 20 zamówionych) właśnie przyjechały do Szczecina. Niebawem wyjadą na ulice. Do finału zmierza także przetarg na autobusy hybrydowe” – pochwalił się we wtorek na swoim profilu na Fb prezydent Szczecina Piotr Krzystek.

– Autobusy przyjechały (w nocy z wtorku na środę – przyp. ToT) do Szczecina prosto z fabryki i zostały przekazane Szczecińskiemu Przedsiębiorstwu Autobusowemu Dąbie. Pojazdy wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach obecnie przechodzą odbiór techniczny – dodaje Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta.

Teoretycznie powód do radości jest. Po latach zaniedbań miasto dzięki unijnym środkom nadrabia zaległości. Średni wiek taboru z dąbskiej zajezdni znacznie się obniży, a pojazdy, których wiek osiągnął lub zbliża się do 20 lat, można policzyć na palcach jednej ręki. Pasażerowie niewątpliwie odczują poprawę komfortu jazdy, nie tylko dlatego że pojazdy są fabrycznie nowe.

– Zakupione autobusy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zapewniają bezstopniowe wejście wszystkimi drzwiami, są wyposażone w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru silnika, klimatyzację, rozbudowany system monitoringu, porty USB do ładowania telefonów przez pasażerów, nowoczesne wyświetlacze, a także oświetlenie LED… – wylicza Paulina Łątka. – Silniki pojazdów spełniają normy emisji spalin EURO VI.

Tyle że to wszystko standard oferowany od lat, nie tylko Szczecinowi. Poza wyglądem zewnętrznym i portami USB do ładowania telefonów nowe solarisy z punktu widzenia pasażera praktycznie nie różnią się od tych, jakich ponad setka jeździ po Szczecinie.

Miejski przewoźnik z ul. Struga z pewnością będzie w stanie zapewnić przewozy na wyższym poziomie. Nie można tego powiedzieć o bliźniaczej spółce z ul. Klonowica, w której także 100 proc. udziałów ma miasto. Tam średnia wieku taboru wciąż będzie przekraczać 10 lat. Coraz częściej na zatłoczonych liniach pasażerowie zamiast autobusów przegubowych do dyspozycji mają pojazdy 12-, a nawet 10-metrowe! Używane przegubowce zakupione w Szwecji lub po niemal 10-letniej służbie w Warszawie, które miały ratować sytuację, też coraz częściej zawodzą. Entuzjazm prezydenta związany z planami zakupu autobusów hybrydowych dla tej spółki nie jest więc zbyt wielkim pocieszeniem, bo przyjdzie na nie poczekać jeszcze długie miesiące.

Trudno też cieszyć się z liczby zakupionych pojazdów. W Szczecinie każdego dnia jeździ ich niemal 300. Tak dużych zakupów wprawdzie dawno nie było, ale to wciąż kropla w morzu potrzeb. W pobliskich Policach, które swoim taborem i tak w większości wożą szczecinian, sukcesywnie niemal co roku odnawia się niemal 10 proc. środków transportu. W stargardzkim MZK są 34 pojazdy, w tym roku 16 z nich będzie wymienionych na nowe. O skali zakupów w większych polskich miastach nawet nie warto wspominać… ©℗

ToT

Fot. UM Szczecin

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@niescislosci w tekscie
2018-02-10 09:29:59
A pod jakim względem Częstochowa jak twierdzisz jest podobnej wielkości do Szczecina? Jesli chodzi zarówno o powierzchnię - 160 km2 czy ludność 230 tys. to niewiele więcej niż połowa tego co ma Szczecin. Pod względem powierzchni do Szczecina najbardziej zbliżony jest Kraków, a pod względem zaludnienia Gdańsk. Częstochowa nie jest nawet w pierwszej dziesiątce najwiekszych miast Polski, będąc porównywalna z Radomiem, Kielcami czy Sosnowcem. Twoje porównanie jest bezsensowne
Han Solo
2018-02-10 06:18:47
I tak są opóźnienia (synchronizacji kursów nie ma) zabijające wszelki sens istnienia i tak nędznej pętli Turkusowej. Przesiadam się do Sokoła Milenium.
Nieścisłości w tekście
2018-02-09 11:18:57
W tym artykule pojawiło się sporo nieścisłości. Po pierwsze, według naocznych świadków autobusy przyjechały do zajezdni w nocy z poniedziałku na wtorek, a nie jak napisał dziennikarz, z wtorku na środę. Ponadto, autobusy nie przechodziły odbioru technicznego w zajezdni, gdyż takowy powinien być wykonany podczas odbioru ich w fabryce, ale dostosowywano je do szczecińskich wymagań poprzez montaż elementów systemu zarządzania flotą, naklejenie stosownych napisów, wgranie treści napisów na wyświetlaczach, montaż kasowników i biletomatów oraz podobnych prac. Pojazdy musiały być też zarejestrowane w systemie CEPIK, a z tym były spore kłopoty. Ponadto autobusy różniły się dość znacznie od poprzedników nie tylko wyglądem zewnętrznym ale także wystrojem wnętrza. Niewiele się natomiast różniły od autobusów zakupionych dla tej zajezdni w 2017 roku. Wszystkie należały do IV generacji. Średnia wieku w SPAD wynosiła nieco poniżej 10 lat, ale po dostawie nowych autobusów z pewnością zostaną skasowane najstarsze wozy (w tym ostatnie 2 wozy Volvo B10MA) i średnia wieku się obniży ale nie wiadomo do jakiego poziomu. Na koniec 2017 roku trzej miejscy przewoźnicy posiadali łącznie 258 autobusów a PKS Szczecin desygnował do obsługi linii miejskich i podmiejskich 84 pojazdy. Łącznie było więc 342 pojazdy przeznaczone do obsługi linii zlecanych przez ZDiTM. Zatem codziennie (w dni robocze na trasy mogło wyruszać około 290 pojazdów (linie miejskie, podmiejskie, nocne i zakładowe). Z wielu źródeł było wiadomo, że SPAD miał otrzymać 20 nowych wozów, SPAK – 21 nowych wozów, w tym 16 hybrydowych, SPPK – 5 nowych wozów, Stargard – 16 wozów, Świnoujście – 16 wozów, w tym 8 hybrydowych, Białogard – 8 wozów, Szczecinek – 10 sztuk autobusów elektrycznych a Koszalin 7 sztuk nowych wozów i 2 wozy używane. Łącznie miało to być 103 nowe autobusy. Czy możemy porównywać się do innych miast? Z pewnością tak ale czy wypadniemy lepiej czy gorzej to zależało od przyjętych kryteriów. Przykładowo, MPK Wrocław nie zakupił ale wydzierżawił 60 autobusów (w tym 40 przegubowych) od firmy EvoBus a będą to autobusy Mercedes Citaro 2. Natomiast podobnej do Szczecina wielkości Częstochowa zamierzała zakupić tylko 12 nowych autobusów 12-sto metrowych. Warszawa zamierzała kupić 80 nowych autobusów zasilanych CNG (w tym 50 przegubowych). MPK Kraków zamierzało zakupić 9 autobusów z napędem hybrydowym. Łódź zamierzała pozyskać 70 nowych wozów ale w tym tylko 46 minibusów chciała zakupić a resztę, czyli 24 sztuki wynająć. Natomiast Gdańsk zamierzał zakupić 46 autobusów z silnikami spalinowymi. Jak z tego widać na tym tle Szczecin z 44 nowymi autobusami nie wypada tak źle.
Zefirek
2018-02-09 08:29:30
Pachnie mi to kiełbasą wyborczą
Krzysio
2018-02-09 07:39:58
@Alek: taka że kupują na bierzaco i sprawdzoną firmę, poczytaj co w Częstochowie kupili i jaki mają problem a tam to jeszcze Ikarusy jezdza ktorych u nas nie ma juz z 15 lat.
@wislawa
2018-02-09 07:36:01
Ale o co chodzi ? Wszystkie nowe autobusy kupowane w ostatnich latach są przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Od razu Krakowa nie zbudowali...
Ciapek
2018-02-09 07:17:19
Dziękuję. Może w końcu nie będzie opóźnień na "nowych" kursach w kierunku "pętli" Turkusowej. Póki co muszę wstawać przed piątą, żeby złapać ósemkę. Przed zmianami nie miałem takiego problemu. Czym się kierowaliście tworząc ten rozkład?
Alek
2018-02-08 23:29:18
A co to za powód do radości? Kupuję to mam.To tak jak miała by się cieszyć cała dzielnica że Ja dzisiaj kupiłem chleb.
Wisława
2018-02-08 21:23:38
Wszystkie autobusy powinny być dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Władze miasta powinny traktować to jako priorytet.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA