Prom „Epsilon”, po zaledwie tygodniu kursowania na trasie Świnoujście – Trelleborg, we wtorek (30 stycznia) został czasowo wyłączony z eksploatacji. Tego dnia rano doszło do kolizji jednostki z nabrzeżem w szwedzkim porcie.
We wtorek operator promu, spółka Unity Line podała na swojej stronie, że z przyczyn technicznych prom m/f „Epsilon” z dniem 30.01.2024 zostaje wyłączony z eksploatacji do odwołania.
Firma Euroafrica, która jest właścicielem „Epsilona”, poinformowała w środę na Facebooku, że prom 30 stycznia o godz. 8.47 podczas manewrów cumowania w porcie Trelleborg w Szwecji uderzył w nabrzeże nr 7.
– Do kolizji doszło w warunkach ograniczonej widoczności spowodowanej gęstą mgłą – wyjaśnił armator. – Przyczyny zdarzenia są w dalszym ciągu analizowane, niewykluczone jednak, że do kontaktu promu z nabrzeżem przyczynił się błąd ludzki. Na pokładzie m/f „Epsilon” znajdowało się 67 samochodów ciężarowych oraz 59 kierowców. Wszyscy pasażerowie bezpiecznie opuścili prom i ruszyli w dalszą trasę. Uszkodzenia jednostki nie są poważne, jednakże wymagają zadokowania statku. Prom w momencie zdarzenia był w pełni sprawny technicznie i nawigacyjnie. Termin powrotu m/f „Epsilon” do serwisu zależeć będzie od dostępności doku w stoczniach remontowych.
Podobną informację przekazała Katarzyna Antoń, kierownik Działu Marketingu Unity Line.
– Procedury bezpieczeństwa dla takich wypadków wymagają przeglądu kadłuba na doku – podkreśliła. – Statek przejdzie taką kontrolę i ewentualne naprawy w stoczni. Jego wyłączenie z eksploatacji jest zgodne z informacją na www – do odwołania. Orientacyjna data powrotu do serwisu: za około dwa tygodnie. Prosimy obserwować oficjalne komunikaty na www.unityline.pl.
Przypomnijmy, że „Epsilon” został zbudowany w 2011 r. Ma 186 m długości, przeszło 25 m szerokości oraz eksploatacyjną linię ładunkową o długości niemal 2860 m. Może zabrać na pokład 60 samochodów osobowych i 134 pojazdów ciężarowych, co czyni go największą (a także najnowszą) jednostką typu cargo, należącą obecnie do polskiego armatora.
Na początku grudnia ub. roku „Epsilon” dokował w stoczni w Belfaście, a w pierwszej połowie stycznia – w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie, gdzie został przemalowany i przeszedł drobne prace przystosowawcze.
Zgodnie z rozkładem, statek przez większość dni w tygodniu wypływał ze Świnoujścia o godz. 2.15, a do portu Trelleborg zawijał o 8.35. W drogę powrotną wyruszał o godz. 15.55 i o 22.15 przypływał do Świnoujścia.
(ek)