Nieco słabiej niż w 2012 r. ale wciąż w europejskiej czołówce znajdują się polscy gimnazjaliści - wykazało najnowsze badanie PISA. Polscy 15-latkowie zajęli 10 miejsce w Unii Europejskiej w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, 4 w czytaniu i interpretacji, 6 w matematyce. To wyniki zdecydowanie powyżej średniej OECD we wszystkich trzech badanych obszarach.
Zdaniem Cezarego Urbana, dyrektora XIII Liceum Ogólnokształcącego i Gimnazjum nr 16 w Szczecinie fakt, że polscy uczniowie znajdują się w europejskiej czołówce jest efektem miarodajnych egzaminów zewnętrznych. - Egzaminy zamykające każdy poziom kształcenia dały dyrektorom szkół, ale również nauczycielom, narzędzie rzetelnej oceny poziomu kształcenia, bez względu na szkołę, miejscowość, itp. Zawsze byłem zwolennikiem tego typu oceny pracy ucznia i nauczyciela, także jako źródło informacji dla dyrektorów, nadzoru pedagogicznego, samorządu - podkreślił dyrektor Urban. - Egzaminy to także pewna forma mobilizacji.
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane jest co 3 lata od 2000 r. w krajach OECD (Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) i w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Badanie PISA realizuje międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD i przedstawicieli krajów członkowskich. W Polsce odpowiada za nie Instytut Badań Edukacyjnych.
W 2015 r. zbadano 500 tys. 15-latków z 72 krajów i regionów. Tym razem wprowadzono zmiany w metodologii badania, zwłaszcza przejście na pomiar komputerowy. - Dokonano wszelkich starań, by zachować porównywalność wyników, choć nie można mieć całkowitej pewności, czy i w jakim stopniu sposób przeprowadzenia badania wpłynął na wyniki - podkreślili eksperci IBE. - Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD.
Rozumowanie w naukach przyrodniczych dało polskim uczniom 501 pkt (24 pkt. mniej niż w 2012 r.) Wynik polskich uczniów jest tu zbliżony do wyników uczniów z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji. W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a także Finlandia, Estonia i Kanada. Pierwsze miejsce na świecie zajmuje Singapur, a w Europie - Estonia.
W czytaniu i interpretacji średni wynik Polski to 506 pkt (12 pkt mniej niż w 2012 r.). W UE lepsze wyniki od polskich gimnazjalistów uzyskali tylko uczniowie z Finlandii, Irlandii i Estonii. Wynik naszych uczniów jest porównywalny z niemieckimi. Na świecie jedynie dziewięć krajów uzyskało wynik lepszy od Polski.
Średni wynik polskich uczniów w zakresie matematyki to 504 pkt (14 pkt mniej niż w 2012 r. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników Belgii, Niemiec, Irlandii i Norwegii. W UE lepsze od Polski wyniki uzyskało 5 krajów: Estonia, Holandia, Dania, Finlandia i Słowenia.
Analizując wyniki badania PISA, podsekretarz stanu w MEN Maciej Kopeć przyznał, że należy się zastanowić, czy powodem ich spadku jest zastosowanie komputerów w badaniu? Jeśli tak, to jaki był tego wpływ na końcowy rezultat?
Szczegółowe wyniki badania PISA 2015 zostaną opublikowane w sierpniu.
Elżbieta KUBERA