Ruszył przetarg na budowę drogi ekspresowej S10 z Wałcza do Piły, tym samym szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawców na wszystkie osiem odcinków realizacyjnych trasy Szczecin – Piła, o łącznej długości 113,4 km. Pod koniec września GDDKiA ogłosiła przetargi na pierwsze trzy odcinki, a w ubiegłym tygodniu na kolejne cztery.
– Realizacja inwestycji, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj – informuje Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie. – Zgodnie z zakładanymi terminami, w przyszłym roku planowane jest podpisanie umów. Wykonawcy inwestycji opracują projekty budowlane i uzyskają decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co pozwoli rozpocząć prace w terenie w 2025 roku. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028.
Odcinek S10 Wałcz – Piła rozpocznie się od końca obwodnicy Wałcza, która została oddana do ruchu w 2020 roku. Nowa trasa odejdzie w kierunku południowym od obecnego przebiegu DK10 omijając miejscowości Nowa Łubianka i Stara Łubianka. Na południe od Nowej Łubianki planowana jest realizacja pary miejsc obsługi podróżnych z rezerwą terenu na budowę stacji paliw i restauracji. Na przecięciu z drogą powiatową Stara Łubianka – Szydłowo powstanie węzeł drogowy Stara Łubianka. Następnie S10 wejdzie w tereny leśnej i zbliży się do obecnego przebiegu DK10. Nowa trasa w śladzie obecnej DK10 przejdzie między Zbiornikiem Koszyckim i jeziorem Zalew. Na przecięciu z drogą S11 planowana jest realizacja węzła drogowego Piła Północ z drogą ekspresową S11. W ramach inwestycji powstanie pełny układ drogowy węzła Piła Północ wraz z tymczasowymi włączeniami do istniejącej DK10 od wschodu i DK11 od północy.
– Na nowej trasie zaplanowano realizację węzłów drogowych Stara Łubianka i Piła Północ oraz pary MOP Stara Łubianka – dodaje Mateusz Grzeszczuk. – Powstanie sześć wiaduktów, cztery estakady, przejście górne i przejście dolne dla zwierząt.
Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. GDDKiA zakłada, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Inwestycję podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).
Nowa droga ekspresowa będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę 13 węzłów drogowych oraz 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary miejsc obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.
(ek)