Pod lupę bierze sprzedawców prądu i gazu Urząd Regulacji Energetyki. Specjalny nadzór jest konieczny, bo klienci firm gazowych i energetycznych coraz częściej żalą się na obsługę, a do URE napływają skargi.
Odbiorcy gazu i prądu skarżą się standardy jakościowe i nieuczciwe praktyki firm. Najczęściej są to:
„brak rzetelnej i często niepełna informacja o warunkach oferty/umowy przedstawianej przez firmę; podszywanie się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu; wywierania przymusu w celu zawarcia umowy poprzez oddziaływanie psychologiczne czy perswazyjne, brak przestrzegania standardów jakościowych obsługi odbiorców, w tym brak udzielania odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie; utrudniony kontakt ze sprzedawcą, nieregularne dostarczanie rachunków czy błędne rozliczenia”.
I tak konsumenci energii żalą się np., że w przypadku nieregularnego otrzymywania faktur, kumulują się płatności i kwota należności rośnie. Wielu odbiorców nie stać potem na takie jednorazowe opłaty, w związku z czym rośnie ich obawa, że zostanie im odłączone zasilanie.Jak informuje URE, największa ilość skarg dotyczy firm: Energa Obrót, Polska Energetyka PRO, Energetyczne Centrum, Multimedia Polska Energia, Tauron Sprzedaż i PGNiG Obrót Detaliczny. Pierwsze cztery firmy zostały wezwane przez URE do złożenia wyjaśnień. Urząd zaś postanowił zorientować się w skali problemu. W tym celu jego prezes zarządził celu dwumiesięczne badanie monitorujące sprzedawców w oparciu o bezpośrednie informacje od odbiorców. Ma do tego posłużyć formularz zgłoszeniowy. Jest on w formie elektronicznej na stronie URE, można go też wydrukować i przesłać pocztą tradycyjną.
Po przeanalizowaniu sygnałów od odbiorców energii z formularzy URE obiecuje dalsze działanie w celu usunięcia nieprawidłowości. Jednak, aby pojedynczy klienci dostawców gazu i prądu nie robili sobie zbyt dużych nadziei, urzędnicy informują także, iż zgłoszenie na formularzu nie będzie traktowane przez URE jako wniosek o podjęcie indywidualnej interwencji – „będzie ono weryfikowane w celu ustalenia skali oraz obszaru występowania zjawiska zgłaszanych przez Odbiorców problemów”.
Tekst i fot. (kl)