Spółka Polsteam Żegluga Szczecińska może po blisko półtorarocznej przerwie ponownie prowadzić działalność komercyjną na nabrzeżach u stóp Wałów Chrobrego. To pokłosie niedawnych decyzji Sądu Okręgowego, a następnie Sądu Rejonowego w Szczecinie. Wcześniej, na wniosek miasta, spółka miała zakaz oddawania w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie tego majątku. W sprawie nabrzeży pomiędzy stronami toczy się spór sądowy.
Przypomnijmy, że użytkownikiem wieczystym nabrzeża Wieleckiego i bulwaru Chrobrego jest Polsteam Żegluga Szczecińska, w której udziałowcami są dwie firmy: Żegluga Polska SA z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej (ma 51 proc. udziałów) oraz spółka miejska Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia (z 49 proc.). Zdaniem władz miasta, włączenie bulwarów do spółki podlegającej PŻM było niezgodne z prawem, dlatego sprawa trafiła do sądu.
W listopadzie 2017 roku Sąd Rejonowy w Szczecinie, na wniosek miejskiej spółki, wydał postanowienie o zabezpieczeniu powództwa poprzez zakaz obciążania wspomnianych nabrzeży ograniczonymi prawami rzeczowymi, a także zakaz oddawania ich w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie. Tym samym Polsteam Żegluga Szczecińska nie mogła wykonywać podstawowych czynności związanych z jej działalnością i miała zablokowaną możliwość komercyjnego zarobkowania na nabrzeżach.
Na posiedzeniu 25 lutego br. Sąd Okręgowy uznał to za bezzasadne i uchylił wspomniane postanowienie Sądu Rejonowego i przekazał mu sprawę zabezpieczenia do ponownego rozpoznania.
– Sąd Rejonowy ponownie udzielił zabezpieczenia powództwa – wyjaśnia Dariusz Sadowski z Centrum Informacji Miasta. – Zabezpieczenie jest wystarczające dla powoda, czyli miejskiej spółki Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.
Jak dodał, sprawa nie była jeszcze rozpoznawana pod kątem merytorycznym i tym samym przedmiotem badania nie była zasadność powództwa, a strony procesu oczekują na wyznaczenie pierwszego terminu rozprawy.
Okazuje się jednak, że ponowne zabezpieczenie powództwa polegało tym razem na wpisaniu ostrzeżenia do ksiąg wieczystych.
Co na to druga strona?
– Skoro przedstawiciele miasta przyznają obecnie, że wystarczy im wpisanie do ksiąg wieczystych jedynie ostrzeżenia, to dlaczego blokowali spółce Polsteam Żegluga Szczecińska przez prawie półtora roku możliwość zarabiania na wynajmowaniu nabrzeży? – dziwi się Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Takie działania skutkowały m.in. brakiem możliwości wynajmowania nabrzeży przypływającym do Szczecina reprezentacyjnym jednostkom, w tym żaglowcom czy okrętom Marynarki Wojennej. Te, które przybiły w ubiegłym roku do nabrzeży przy Wałach Chrobrego, korzystały z postoju nieodpłatnie.
Jak dodaje, pomimo zablokowania przez miasto korzystania z głównej części majątku (nabrzeży), spółce Polsteam Żegluga Szczecińska udało się w ubiegłym roku osiągnąć dodatni wynik finansowy.
– Było to możliwe dzięki sprawnemu zarządowi pozostałą częścią majątku spółki, tj. statkami białej floty: „Odra Queen” i „Peene Queen” – podkreśla rzecznik. – Jednostki te zostały w ubiegłym roku zmodernizowane i cieszyły się ogromną popularnością wśród mieszkańców Szczecina i turystów.
Zdaniem Krzysztofa Gogola, postanowienie sądu uchylające zakaz działalności komercyjnej na nabrzeżach przy Wałach Chrobrego spółce Polsteam Żegluga Szczecińska to bardzo dobra wiadomość dla wszystkich szczecinian. W aktualnych planach spółki jest bowiem gruntowna modernizacja tych reprezentacyjnych terenów, a zarabiane na ich wynajmowaniu pieniądze mają być przeznaczone właśnie na ten cel.
Żegluga Polska na początku 2018 roku wnioskowała o dokapitalizowanie spółki Polsteam Żegluga Szczecińska kwotą 10 mln zł. Pieniądze te, pochodzące z działalności żeglugowej Grupy PŻM, miały być zainwestowane również w modernizację bulwarów nadodrzańskich, odciążając tym samym kasę miasta opartą na podatkach mieszkańców. Inicjatywa ta została zablokowana przez drugiego wspólnika, czyli spółkę miejską.
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA