Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie robót budowlanych, w ramach projektu „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”, realizowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jest to pierwszy projekt Urzędu finansowany z KPO, a jego wdrożenie jest możliwe dzięki drugiej rewizji Planu, przyjętej przez Komisję Europejską 1 lipca tego roku.
Port w Darłowie, oprócz pełnienia funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej, zamierza uruchomić na swoim terenie terminal serwisowy morskich farm wiatrowych.
– Po naszej stronie jest infrastruktura dostępowa, czyli przebudowa falochronów, które są w złym stanie – powiedział nam Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Dofinansowanie dotyczy kompleksowej przebudowy falochronu zachodniego i budowy dodatkowej ostrogi, która ma działać przeciwko falowaniu w basenie zewnętrznym. Szacunkowy koszt inwestycji to 201 mln zł.
– To jest etap pierwszy – zaznaczył dyrektor UMS.
Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę przy nim nowej ostrogi (100 m) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu zostanie wykonana po obrysie istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Kolejne zadanie to wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.
Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, będzie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach. Dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej długości.
Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry. Dla przypomnienia, maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.
Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu. Inwestycja wpisuje się także we wspomniane plany rozwojowe darłowskiego portu.
Realizacja zadania jest planowana na lata 2024-2026. Oferty w postępowaniu przetargowym można składać do 12 września br. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA