Biuro projektowe Westcon Design Poland projektuje nowy, monolityczny dok pływający dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Będzie to jeden z większych tego typu obiektów w Europie, mający nośność 27 tysięcy ton. Wykonawcą doku jest Szczeciński Park Przemysłowy (dawna Stocznia Szczecińska), a inwestorem – Fundusz Rozwoju Spółek.
– W końcówce ubiegłego roku została podpisana umowa na wykonanie dokumentacji technicznej doku pływającego o nośności 27 tysięcy ton – mówi Piotr Żelazek, szef szczecińskiego biura projektowego Westcon Design Poland, mający 25-letnie doświadczenie pracy w Stoczni Szczecińskiej. – Jesteśmy w trakcie przygotowywania dokumentacji technicznej, która będzie podlegała w pierwszym rzędzie zatwierdzeniu w Polskim Rejestrze Statków. Równolegle zleceniodawca, czyli Szczeciński Park Przemysłowy, również będzie miał prawo do wnoszenia uwag i akceptacji naszej dokumentacji.
Jak dodaje, celem projektowym jest przygotowanie dokumentacji na dok, który będzie w stanie podnieść największe statki typu ro-pax i masowce operujące obecnie na Bałtyku i Morzu Północnym. Zmieszczą się w nim m.in. największe jednostki Polskiej Żeglugi Morskiej, dla których doki „Gryfii” na razie są za małe.
– On będzie budowany w tzw. blokach – wyjaśnia szef Westcon Design Poland. – Każdy z tych bloków będzie wodowany z pochylni i w tej chwili intencją jest łączenie tych bloków na wodzie, przy pomocy konstrukcji, która nazywa się kesonem. Taki keson pozwoli pracownikom bezpiecznie wejść pod pływające dwa bloki i połączyć je za pomocą spawania.
Projekt powinien być gotowy na początku drugiej połowy tego roku.
– Ciężar doku szacowany jest na ok. 10 tysięcy ton stali, więc jest to duże zamówienie – informuje Piotr Żelazek.
Jednocześnie MSR „Gryfia” przygotowuje inwestycje infrastrukturalne, czyli rozbiórkę istniejącego pirsu, przy którym stoi dok nr 1 i podnośnik, budowę nowego pirsu, będącego przedłużeniem nabrzeża Gdańskiego, modernizację nabrzeża Gdyńskiego, budowę głębi dokowej i przecisk kabla energetycznego pod nurtem Odry.
Nowy dok stanie przy nabrzeżu Gdyńskim, w miejscu doku nr 1 i podnośnika.
– Dok stanie przy nabrzeżu Gdyńskim, to jest naprzeciwko Stoczni Szczecińskiej, przy czym lokalizacja doku nie zachodzi za głębie pochylniowe – zaznacza Artur Trzeciakowski, dyrektor naczelny MSR „Gryfia”. – Nabrzeże Gdańskie zostanie przedłużone pirsem, ponad 60-metrowym, wchodzącym w głąb toru wodnego.
Wkrótce powinien zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, dotyczącej modernizacji infrastruktury.
– Zgłosiło się kilka firm, wszystkie mają duże doświadczenie w budownictwie hydrotechnicznym – podkreśla dyrektor Trzeciakowski.
Jak szacuje, w połowie przyszłego roku prace związane z budową nowego doku powinny się skończyć.
To pierwsza tak duża inwestycja w „Gryfii” od 30 lat. Władze spółki liczą, że pozwoli ona zwiększyć jej przychody o ok. 50 proc.
(ek)