Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Projektują nowy dok dla „Gryfii”

Data publikacji: 21 lutego 2021 r. 20:14
Ostatnia aktualizacja: 23 lutego 2021 r. 15:28
Projektują nowy dok dla „Gryfii”
Wizualizacja nowego doku. Fot. Westcon Design Poland  

Biuro projektowe Westcon Design Poland projektuje nowy, monolityczny dok pływający dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Będzie to jeden z większych tego typu obiektów w Europie, mający nośność 27 tysięcy ton. Wykonawcą doku jest Szczeciński Park Przemysłowy (dawna Stocznia Szczecińska), a inwestorem – Fundusz Rozwoju Spółek.

– W końcówce ubiegłego roku została podpisana umowa na wykonanie dokumentacji technicznej doku pływającego o nośności 27 tysięcy ton – mówi Piotr Żelazek, szef szczecińskiego biura projektowego Westcon Design Poland, mający 25-letnie doświadczenie pracy w Stoczni Szczecińskiej. – Jesteśmy w trakcie przygotowywania dokumentacji technicznej, która będzie podlegała w pierwszym rzędzie zatwierdzeniu w Polskim Rejestrze Statków. Równolegle zleceniodawca, czyli Szczeciński Park Przemysłowy, również będzie miał prawo do wnoszenia uwag i akceptacji naszej dokumentacji.

Jak dodaje, celem projektowym jest przygotowanie dokumentacji na dok, który będzie w stanie podnieść największe statki typu ro-pax i masowce operujące obecnie na Bałtyku i Morzu Północnym. Zmieszczą się w nim m.in. największe jednostki Polskiej Żeglugi Morskiej, dla których doki „Gryfii” na razie są za małe.

– On będzie budowany w tzw. blokach – wyjaśnia szef Westcon Design Poland. – Każdy z tych bloków będzie wodowany z pochylni i w tej chwili intencją jest łączenie tych bloków na wodzie, przy pomocy konstrukcji, która nazywa się kesonem. Taki keson pozwoli pracownikom bezpiecznie wejść pod pływające dwa bloki i połączyć je za pomocą spawania.

Projekt powinien być gotowy na początku drugiej połowy tego roku.

– Ciężar doku szacowany jest na ok. 10 tysięcy ton stali, więc jest to duże zamówienie – informuje Piotr Żelazek.

Jednocześnie MSR „Gryfia” przygotowuje inwestycje infrastrukturalne, czyli rozbiórkę istniejącego pirsu, przy którym stoi dok nr 1 i podnośnik, budowę nowego pirsu, będącego przedłużeniem nabrzeża Gdańskiego, modernizację nabrzeża Gdyńskiego, budowę głębi dokowej i przecisk kabla energetycznego pod nurtem Odry.

     Nowy dok stanie przy nabrzeżu Gdyńskim, w miejscu doku nr 1 i podnośnika.

– Dok stanie przy nabrzeżu Gdyńskim, to jest naprzeciwko Stoczni Szczecińskiej, przy czym lokalizacja doku nie zachodzi za głębie pochylniowe – zaznacza Artur Trzeciakowski, dyrektor naczelny MSR „Gryfia”. – Nabrzeże Gdańskie zostanie przedłużone pirsem, ponad 60-metrowym, wchodzącym w głąb toru wodnego.

Wkrótce powinien zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, dotyczącej modernizacji infrastruktury.

– Zgłosiło się kilka firm, wszystkie mają duże doświadczenie w budownictwie hydrotechnicznym – podkreśla dyrektor Trzeciakowski.

Jak szacuje, w połowie przyszłego roku prace związane z budową nowego doku powinny się skończyć.

To pierwsza tak duża inwestycja w „Gryfii” od 30 lat. Władze spółki liczą, że pozwoli ona zwiększyć jej przychody o ok. 50 proc.

(ek)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Quistorp
2021-03-02 16:05:11
z pierwszego mierzenia. sprawdzania. Westcon Design Poland Sp. z o.o.. Brak danych o sprawozdaniach finansowych opublikowanych w Monitorze Polskim B podmiotu "Westcon Design Poland Sp. z o.o.". WESTCON DESIGN POLAND SP Z O O REGON: 320725416 NIP: 8522563338 KRS: 0000337700 Prezes Zarządu Berget John Egil, albo Matre Endre. Pan Żeazek jest prokurentem. Czyli dmuchać na zimne. Przypadek Dwóch wież dla Prezesa Prezesów i Austriackiego projektanta, powinien studzić entuzjazm. A kim jest [Szczeciński Park Przemysłowy, również będzie miał prawo do wnoszenia uwag i akceptacji naszej dokumentacji.] Deweloper zarządzający kołchozem dawnymi urządzeniami , bez aktualnych przeglądów Dozoru Technicznego.
@ do niestety
2021-02-24 08:48:10
Szczególnie 200 zwolnionych z pracy pracowników Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu
Tak to się skończy
2021-02-23 15:27:55
Rozwalą stary PI(r)S i nie zbudują nowego, a z doku zostanie niedokończony projekt i stępka. Kasa pójdzie się .... Tak to już jest w tej stoczni. Ważne żeby jak najdłużej być Prezesem i co by na odprawy starczyło.
do@pogromca nitrasa
2021-02-22 11:20:24
Ciekawe, dlaczego za rządów PO-PSL projekt wstrzymano. Ciekawe, dlaczego prezydent Żmurkiewicz dziękował Jarosławowi Kaczyńskiemu, gdy podpisano umowę. Poza tym CUPT nie jest wolnym elektronem. Gdyby nie było decyzji, pieniędzy unijnych też by nie było.
do niestety
2021-02-22 11:12:31
Załoga twierdzi co innego. W końcu są inwestycje i premie dla pracowników.
@pogromca nitrasa
2021-02-22 10:05:27
Akurat tunel do Świnoujścia buduje miasto z funduszami unijnymi i partia rządząca nie ma nic do tego. Nawet złamanego grosza na niego nie dali.
@Pytanie
2021-02-22 09:41:30
Odpowiedź: są, ale za małe. Wielki dok oznacza zarobek dla stoczni remontowej.
niestety
2021-02-22 08:25:41
Obecny zarząd Gryfii robi wszystko by doprowadzić ten zakład do upadku.
pogromca nitrasa
2021-02-22 08:05:25
dobrze że PO nie rządzi , bo by inwestycje dali do gdańska tak jak zrobili to z tunelem do świnoujścia.i chcieli tak zrobić z lokalizacją gazoportu.
@ doker
2021-02-22 06:29:46
Tak zobaczysz ten dok, jak ten prom ro-pax który już od zeszłego roku miał pływać.
Pytanie
2021-02-21 20:57:52
Nie ma doków w Szczecinie?
Doker
2021-02-21 20:42:15
Działać budować i remontować i liberałów z daleka trzymać

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA