Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał umowę na prace czerpalno-refulacyjne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torze podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu w 2019 roku. Chodzi o utrzymanie właściwej głębokości na tych szlakach. Po raz pierwszy UMS może wykorzystać w tym celu środki zagwarantowane w programie wieloletnim.
Wykonawcą prac zostało, wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury przetargowej, konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy: Van den Herik Kust – en Oeverwerken B.V. z Holandii oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska.
– Przewiduje się wydobycie łącznie ponad 450 tysięcy metrów sześciennych urobku, a termin realizacji prac to połowa września bieżącego roku – poinformowała Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Koszt przedsięwzięcia wynosi około 16,8 mln złotych.
Przypomnijmy, że problem z pieniędzmi na bieżące utrzymanie toru wodnego Świnoujście – Szczecin oraz innych dróg wodnych w rejonie ujścia Odry istniał przez wiele lat. Urzędowi Morskiemu w Szczecinie trudno było sprostać wymaganiom określonym w przepisach. Na torze powinna być utrzymywana głębokość 10,5 m, zapewniająca możliwość wpływania do szczecińskiego portu statków o zanurzeniu do 9,15 m. Jednak roboty czerpalne z roku na rok drożały, a budżet urzędu nie nadążał za wzrostem cen. Zlecano więc prace, które jedynie w minimalnym stopniu zapewniały żeglowność.
W zasadzie co roku UMS musiał występować do ministerstwa o dodatkowe fundusze na pogłębianie, dlatego postulował uchwalenie wieloletniego programu. Wreszcie się doczekał. Pod koniec 2017 r. premier Mateusz Morawiecki podpisał uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019-2028”. Program jest finansowany z budżetu państwa, a ogólna kwota środków w całym okresie jego realizacji to prawie 238 mln zł.
Celem programu jest trwałe utrzymanie bezpiecznego dostępu od strony morza do portów położonych w rejonie ujścia Odry, a w szczególności Szczecina i Świnoujścia (w tym portu zewnętrznego z terminalem LNG) oraz Polic. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA