sobota, 23 czerwca 2018.
Strona główna > Gospodarka > Powrót na rzeki

Powrót na rzeki [GALERIA]

Powrót na rzeki
Data publikacji: 2017-06-08 14:47
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 4362 268107

Potrzebę zrozumienia, że porty, stocznie i żegluga śródlądowa mogą stanowić koło zamachowe polskiej gospodarki podkreślała w czwartek (8 czerwca) w Szczecinie premier Beata Szydło, otwierając 5. Międzynarodowy Kongres Morski. Jak zaznaczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, nadrzędnym hasłem tegorocznego spotkania jest rozwój żeglugi śródlądowej.

Uroczyste otwarcie piątego już kongresu morskiego odbyło się w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. W jego tematykę wprowadził krótki film pt. „Powrót na rzeki”. Jak podano w nim, Polska ma 5. pod względem długości sieć dróg wodnych w Europie, natomiast udział transportu śródlądowego w całym krajowym transporcie wynosi zaledwie 0,7 proc. Szansą na zmianę tej sytuacji są planowane inwestycje na rzekach i kanałach, mające poprawić żeglowność tych szlaków.

– Zadania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej to nie tylko przywrócenie żeglugi śródlądowej, ale to także wszystko to, co już się dzieje, jeśli chodzi o odbudowę przemysłu stoczniowego i portów – mówiła premier, dodając, że przemysł stoczniowy jest również symbolem przemian i polskiej drogi do wolności, walki o godność i sprawiedliwość społeczną oraz polskiej niepodległości.

Jak zaznaczyła szefowa rządu, sprawy idą w dobrym kierunku.

– Jako ministerstwo, zostaliśmy stworzeni do odbudowy żeglugi śródlądowej – przypomniał M. Gróbarczyk. – Na tę okoliczność powstała strategia, wpisana do Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju i będąca jej integralną częścią.

Minister dodał, że drogi śródlądowe są też elementem strategii transportu Polski.

– Konwencja AGN daje pewność realizacji tych inwestycji – przypomniał ratyfikowany przez rząd dokument.

Według zapowiedzi ministra Gróbarczyka, pierwsze inwestycje będą miały na celu likwidację „wąskich gardeł” na Odrze i i jej udrożnienie.

Goście kongresu będą debatować przez dwa dni (8-9 czerwca) – nie tylko na temat żeglugi śródlądowej, przemysłu stoczniowego i portów. Dużo uwagi zostanie poświęcone szkolnictwu morskiemu, ale też ekologii, rybołówstwu i przetwórstwu rybnemu.

(ek)

Fot. Dariusz Gorajski

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Komentarze

Wawrzek
PO-PSeL wrzeszczy jak hasbarczycy uciekają im parcele i szwindełesy. Czas zlikwidować kapitalizm urzędniczy w postaci doradców politycznych wójta, bzdurnych za nic nie odpowiedzialnych rad Nadzorczych niczego nie nadzorujących, tumanów w polityce i na Urzędach- jeszcze się zabyli po poprzednikach. Brawo panie Ministrze Gróbarczyk tak trzymać musimy odbudować Polskę po zniszczeniach znacznie gorszych jak wojenne a dokonanych przez PO-PSL i AWS, Polski pozbawiono własnego przemysłu nawet zbrojeniowego, Sawickie , Misiaki, Bure grasowały po Polsce za sztabkami złota ba nawet zaplanowali biznesy na Szpitalach i nikt tego do dzisiaj nie rozliczył. ODBUDOWAĆ POLSKĘ GOSPODARCZO, I MORALNIE, SKOŃCZYĆ DEFINITYWNIE Z WYPRZEDAŻĄ MAJĄTKU NARODOWEGO przez różnego rodzaju Ryśków. ZLIKWIDOWAC RADY NADZORCZE WZMOCNIC NADZÓR WŁAŚCICIELSKI.
2017-06-22 11:27:52
ekolog
Gazoport na szczescie dla turystyki jest pusty, mam nadzieje ze tak samo bedzie z zegluga rzeczna, tak mysle o pomyslach PiS
2017-06-09 22:02:07
Brocha
Ty lepiej buduj drogi w regionie bo wszystko blokujecie. Gdzie dokończenie autostrady a6, gdzie druga nitka obwodnicy Morzyczyna, gdzie obwodnica Przecławia, gdzie zachodnie obejście Szczecina ? Do roboty, a nie jakieś dyrdymały o rzekach tu sadzisz
2017-06-09 12:22:53
Szczecin rządzi!
Już zrobiono o wiele więcej niż poprzednie rządy, bo one nie robiły nic ;) Teraz tylko konsekwencja.
2017-06-09 07:05:59
Podatnik zapłaci
Odbudujemy transport śródlądowy - za pieniądze podatnika można wszystko. Nasze stocznie będą budowały okręty podwodne - jw. Zmodernizujemy kolej - jw. Wybudujemy centralne lotnisko- jw. Za pieniądze podatnika naprawdę można wszystko. Nie wiem tylko dlaczego przychodzą mi na myśl takie kraje jak Wenezuela, Kuba i Grecja.
2017-06-08 22:45:49
Sedina2008
Gadać każdy może. Poczekamy, zobaczymy. O tym, że transport rzeczny jest ekologiczni, każdy wie. Tylko po pierwsze: na Odrze, a na pewno na Wiśle nie ma możliwości zapewnienia całorocznej żeglugi z uwagi na zbyt małe ilości wody, i nawet cuda nie pomogą, natury nie da się oszukać. Po drugie: nawet nieznaczną poprawa żeglugowości rzek i odbudowa kanałów kosztują krocie - kto za to zapłaci, przecież z Unii się powoli wycofujemy, a na pewno nie dostaniemy odpowiednich środków w następnym budżecie. Po trzecie: w całej Europie od kilkunastu lat spada udział transportu rzecznego w ogólnym bilansie przewozów, pom prostu zanika transport materiałów masowych: węgla czy rud metali.
2017-06-08 21:46:07
zwariowana baba
W normalnych krajach buduje się drogi, trasy kolejowe, porty lotnicze, a ta oszołomka będzie się bawić w jakieś nikomu niepotrzebne barki
2017-06-08 21:35:50
popieram powrót na rzeki
Szydło wskakuj do Odry i splywaj stąd
2017-06-08 21:04:00
TZ.
Popieram! Największy kłopot możemy mieć, jak zwykle, z Niemcami. Oni nie są zainteresowani użeglownieniem Odry, wręcz przeciwnie. Droga wodna Odry to większa konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu wobec takiego na przykład Rostoku. A Odra jest częściowo rzeką graniczną, więc mają tu coś do powiedzenia. Poza tym we Wrocławiu i w Opolu działa bardzo silne lobby niemieckie (nazwijmy rzecz po imieniu: agentura BND), które będzie się przeciwstawiało tym planom. Tylko patrzeć jak niektórzy politycy, ekolodzy i naukowcy zaczną przekonywać, że użeglownienie Odry to błąd i totalna porażka. Warto zapamiętać nazwiska tych jurgieltników. To o Odrze, bo tylko o niej możemy mówić realnie. Wisłę powinniśmy sobie odpuścić na długie dziesięciolecia, a może i na zawsze.
2017-06-08 17:16:44
Brawo Pani Premier!
Oj! To będzie nie w smak totalnej opozycji. Ci jak słyszą słowo rozwój, przemysł w kontekście Polski, to dostają nerwowych drgawek. A jak zawyją zielone oszołomy? Przecież regulowanie rzek (w Polsce) i rozwój przemysłu (w Polsce) to największa zbrodnia! Przemysł i nadające się do żeglugi drogi wodne mogą być tylko na Zachodzie.
2017-06-08 15:13:50

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
17
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Strefa kibicowała naszym
Odsłonięcie pomnika Lecha Kaczyńskiego
Finalistki Gryfii na plenerze cz.2
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy