poniedziałek, 12 listopada 2018.
Strona główna > Gospodarka > Porty pomogły i zarobiły

Porty pomogły i zarobiły

Porty pomogły i zarobiły
Data publikacji: 2018-11-08 10:25
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-08 10:28
Wywietleń: 621 360002

Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kupiły za wolne środki finansowe papiery wartościowe Żeglugi Polskiej wchodzącej w skład Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej. Łączna wartość obligacji wyemitowanych przez PŻM wyniosła 181,5 mln zł. Jak poinformowano na środowym (7 listopada) posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, porty zarobiły na tym przedsięwzięciu: stopa zwrotu przy wykupie papierów wyniosła ponad 6 proc.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przekazał podczas posiedzenia komisji sejmowej informacje na temat realizacji procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska, ze szczególnym uwzględnieniem zaangażowania portów morskich. Na wstępie podkreślił, że podstawowym założeniem działań dotyczących PŻM w ostatnich latach było utrzymanie tej firmy jako przedsiębiorstwa państwowego oraz największego polskiego armatora.

Minister przypomniał, że przedsiębiorstwo państwowe PŻM zakończyło rok 2016 ze stratą netto ponad 41 mln zł. W 2017 strata zmalała do 7 mln (choć cała grupa kapitałowa PŻM uzyskała wynik dodatni na poziomie 117 mln). Od lutego 2017 roku na czele firmy stoi zarządca komisaryczny Paweł Brzezicki, który wdraża plan naprawczy. Emisja i sprzedaż obligacji pozwoliły uzyskać środki na spłatę kredytów zaciągniętych przez poprzedni zarząd w bankach zagranicznych. Ich niespłacenie groziło zajęciem komorniczym statków.

Z informacji podanych przez szefa resortu gospodarki morskiej wynika, że wyemitowano obligacje za 181,5 mln zł, a głównymi nabywcami były dwa zarządy portów: w Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu.

– W ramach przyjętej umowy, która się zakończyła 25 maja 2018 roku, te obligacje zostały wykupione – mówił minister, zaznaczając, że dla portów było to bardzo dobre przedsięwzięcie finansowe – z ponad 6-proc. stopą zwrotu.

Jak dodał, z jednej strony udało się na bieżąco uratować sytuację PŻM, a z drugiej był to dochodowy interes dla portów. Zastrzegł przy tym, że porty mogą prowadzić takie działania incydentalnie (choć w przypadku Gdyni lokata wolnych środków finansowych w instrumenty rynku pieniężnego trwała od dawna). Obecne lata, które mają przynieść duże inwestycje w infrastrukturę portową, już na to nie pozwolą.

Waldemar Stawski, szef biura finansowego PŻM, wyjaśnił posłom, że transakcja miała charakter ściśle komercyjny. Wcześniej sporządzono tzw. test prywatnego inwestora, który wskazywał jednoznacznie, iż inwestycja ma charakter rynkowy i nie stanowi niedozwolonej pomocy publicznej.

– Emisja obligacji miała charakter niepubliczny i była skierowana do ograniczonej liczby podmiotów – mówił W. Stawski i tłumaczył, że gdyby miała charakter publiczny, trwałaby co najmniej pół roku, a tu liczył się czas.

Minister Gróbarczyk stwierdził, że Polska Żegluga Morska została uratowana i w jego przekonaniu w przyszłym roku może osiągnąć zdolność inwestycyjną. ©℗

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
11
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Marsz Niepodległości 2018
Rocznica niepodległości oficjalnie
Harcerze świętowali rocznicę niepodległości
Poprzedni Następny

kondolencje

Sonda

Czy samorządy powinny brać pod uwagę szczepienie dziecka przy przyjmowaniu go do żłobka lub przedszkola?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy