sobota, 23 lutego 2019.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Debaty o portowym biznesie

Debaty o portowym biznesie

Debaty o portowym biznesie
Data publikacji: 2018-09-20 13:19
Ostatnia aktualizacja: 2018-10-18 12:14
Wywietleń: 910 352069

W czerwcu Szczecin był gospodarzem Światowych Dni Morza, a we wrześniu firmował kolejne ważne morskie wydarzenie. Odbyła się tu Konferencja Portów Bałtyckich, na którą zarejestrowało się 180 osób. Przez dwa dni (6 i 7 września) w hotelu Radisson Blu debatowano o portowym biznesie – prezentacje i rozmowy dotyczyły oceny bieżącej sytuacji oraz wyzwań związanych ze zmieniającymi się warunkami (nowymi przepisami, technologiami itp.).

Głównym organizatorem spotkania była Organizacja Portów Bałtyckich (Baltic Ports Organization), która powstała w 1991 roku. Jej zadaniem jest ułatwianie kontaktów pomiędzy portami z rejonu Bałtyku. W tym celu współpracuje z ponad 40 portami z dziewięciu krajów. Współgospodarzem konferencji był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który od ponad 20 lat należy do BPO.

– To najważniejsze coroczne wydarzenie Organizacji Portów Bałtyckich – mówił o tym spotkaniu Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ, który przed dwoma laty zaprosił członków BPO do Szczecina.

W liście do uczestników konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podkreślił, że rząd RP postawił sobie za cel odbudowę polskiej gospodarki morskiej i wykorzystanie potencjału transportu morskiego.

– Cieszę się, że Polska jest po raz kolejny miejscem ważnych debat nadających impet rozwojowi światowej gospodarki morskiej – napisał minister.

Pierwszego dnia rozmawiano m.in. o obecnych trendach w sektorze morskim w Europie Północnej. Przedstawiciel portów brytyjskich mówił na temat brexitu i jego możliwych konsekwencjach dla sektora portowego.

Prezes Portu Morskiego Police Andrzej Łuc przybliżył, jakie inwestycje planuje spółka i Grupa Azoty. Kolejne sesje dotyczyły wpływu portów na gospodarkę, ich rozwoju oraz możliwości finansowania.

Drugiego dnia Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych w ZMPSiŚ, omówiła strategię rozwoju zespołu portów Szczecin i Świnoujście. Prezentując prowadzone i planowane inwestycje, zaznaczyła, że są one skomplikowanym i długotrwałym procesem. Same kwestie proceduralne zajmują wiele czasu. Ponadto przedsięwzięcia te wymagają godzenia interesów inwestora (czyli portu) z oczekiwaniami biznesu i otoczenia okołoportowego.

Tego dnia dużo mówiono o rozwoju rynku skroplonego gazu ziemnego (LNG) i jego wpływie na sektor morski. Zaprezentowano szereg rozwiązań, w których to paliwo znajduje zastosowanie. Konferencję zakończyła wizyta studyjna w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Zanim się rozpoczęły prezentacje i dyskusje, poinformowano, że do Organizacji Portów Bałtyckich przystąpiła spółka Polskie LNG, która eksploatuje terminal skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.

– Organizacja Portów Bałtyckich skupia największe porty wokół Bałtyku, a jest ich ok. 50 – powiedział Bogdan Ołdakowski, sekretarz generalny tej organizacji. – Dyskutowaliśmy w Szczecinie o rozwoju rynku, o finansowaniu infrastruktury transportowej, również o regulacjach.

W dyskusjach brali udział przedstawiciele portów, ale też Komisji Europejskiej i rządów krajów nadbałtyckich.

„Kurier Szczeciński” był patronem medialnym wydarzenia.

Przyszłoroczna Konferencja Portów Bałtyckich odbędzie się w Sztokholmie. ©℗

(ek)

Fot. Ryszard PAKIESER

 

 

 


Partnerzy dodatku:

Debaty o portowym biznesie Debaty o portowym biznesie Debaty o portowym biznesie Debaty o portowym biznesie Debaty o portowym biznesie

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-3
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wystawa Makiet Kolejowych
Pobiegli dla Eweliny
Pamięci Pawła Adamowicza
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy kontrowersyjne kampanie społeczne w rodzaju „Jedz ostrożnie” pomagają rozwiązać problem, którego dotyczą?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy