Wynik bardzo dobry, historyczny, rekordowy – tak podsumował Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przeładunki w zespole portów w minionym roku. Łączne obroty w Szczecinie i Świnoujściu wyniosły ponad 25,4 mln ton. To oznacza wzrost o 5,4 proc. w porównaniu do wyniku roku poprzedniego.
– Prawie we wszystkich grupach towarowych był wzrost – mówił prezes Słaboszewski we wtorek (16 stycznia) na konferencji podsumowującej 2017 rok. – Jedynie w dwóch zanotowano spadek. To węgiel, z czym się liczyliśmy, oraz zboża, co było niespodzianką, związaną z ubiegłoroczną pogodą, niekorzystną dla rolnictwa.
Przeładunki węgla w ostatnim kwartale minionego roku znacząco wzrosły. Jest to węgiel importowany, który zastąpił polski surowiec idący na eksport. Ma być go coraz więcej, a port w Świnoujściu już odrabia wcześniejsze słabsze wyniki.
Jak dodał prezes ZMPSiŚ, 25-milionową tonę przeładowano na nabrzeżu Chorzowskim w Szczecinie.
– Były to wyroby stalowe, które po załadunku na statek popłynęły do USA – poinformował. – Przy wzroście o 59 proc. przeładunków rudy żelaza traktujemy to jako dobry prognostyk. Sprowadzajmy surowce i wysyłajmy produkty.
Połowę towarów przeładowanych w zespole portów Szczecin i Świnoujście w 2017 r. stanowiła drobnica, 36 proc. – towary masowe, a 13 proc. – płynne. Dla porównania, w 1991 r. proporcje były zupełnie inne: 71 proc. obrotów stanowiły towary masowe, drobnica – 22 proc., a płynne – 7 proc. (przy łącznych przeładunkach 17,2 mln ton). To pokazuje, że zespół portów z masowego stał się uniwersalnym.
Zdaniem prezesa, wynik 2017 roku jest do pobicia w 2018, ale trzeba wykorzystać warunki, jakie daje położenie geograficzne portów i za kilka lat mówić o obrotach wynoszących ponad 30 mln ton.
Kazimierz Drzazga, wiceprezes ZMPSiŚ ds. infrastruktury, podkreślił, że na wyniki zespołu portów pracują setki firm, firemek i instytucji, wykonujących rozmaite usługi, ale też czerpiących z tego tytułu pożytki.
Z kolei Jacek Cichocki, wiceprezes ds. rozwoju, przypomniał o prowadzonych przez spółkę działaniach, ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ zakłada wydanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w perspektywie unijnej 2014-2020, prawie 1,5 mld zł.
Tekst i fot. (ek)