Aby przywrócić i utrzymać odpowiednie głębokości i szerokości morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2017-2028, potrzeba przeszło 330 mln zł. Poniesienie takich kosztów przez budżet państwa zakłada projekt wieloletniego programu. Do 8 marca można zgłaszać do niego uwagi w Urzędzie Morskim w Szczecinie.
Do portów ujścia Odry – Szczecina, Świnoujścia (w tym nowego portu zewnętrznego z terminalem LNG) oraz Polic – prowadzą tzw. tory wodne, czyli sztucznie przekopane i częściowo umocnione kanały. Podlegają one stałemu spłycaniu przez osady morskie i rzeczne i wymagają ciągłego pogłębiania. Niestety, przez wiele lat brakowało funduszy na ten cel.
– Przydzielane środki pozwalały wyłącznie na wykonywanie niezbędnego minimum prac na newralgicznych odcinkach torów tak, by żegluga była możliwa przy wprowadzonych specjalnych zasadach regulacji ruchu – informuje Urząd Morski w Szczecinie.
Podobne problemy dotyczą torów wodnych prowadzących do małych portów w rejonie Zatoki Pomorskiej i Zalewu Szczecińskiego.
Wieloletni program ma zapewnić finansowanie prac pogłębiarskich, ale też związanych z rozbudową i utrzymaniem składowisk urobku. Oszacowano, że łączne koszty jego realizacji – w latach 2017-2028 – wyniosą 330 mln 52 tys. zł. Co roku byłaby to inna kwota. Przykładowo, na 2017 potrzeba 24,2 mln zł.
Program pod nazwą „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2017-2028” ma być przyjęty w formie uchwały Rady Ministrów. Jego projekt został umieszczony na stronie internetowej szczecińskiego Urzędu Morskiego w zakładce „Informator urzędowy – Zawiadomienia”. Konsultacje społeczne, dotyczące strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu, potrwają do 8 marca.©℗
Tekst i fot. (ek)