Fundusz MARS jest większościowym udziałowcem Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, Szczecińskiego Parku Przemysłowego, a od niedawna również spółki ST3 Offshore, której zakład produkuje fundamenty morskich elektrowni wiatrowych. Przejęcie pełnej kontroli operacyjnej nad tą fabryką pozwoliło ustabilizować sytuację firmy oraz zadbać o interesy sąsiadujących spółek – „Gryfii” i SPP, a przez to także wielu lokalnych dostawców i podwykonawców.
Dzięki staraniom funduszu MARS możliwe się stało przywrócenie działalności stoczniowej na nabrzeżu Kaszubskim, z którego znów będzie korzystała „Gryfia”. Nabrzeże Kaszubskie znajduje się po północnej stronie Przekopu Brdowskiego – ma 230 m długości i wyposażone jest w dwa dźwigi mogące podnieść 20 t i jeden dźwig ośmiotonowy.
Jeszcze do niedawna znajdował się tam parking.
– Teraz, dzięki jednemu większościowemu właścicielowi, spółki będą mogły w optymalny sposób korzystać z nabrzeża, które zdecydowanie usprawni prowadzenie prac na statkach remontowanych w „Gryfii” – mówi Konrad Konefał z zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (zarządzającego funduszem MARS).
Z punktu widzenia „Gryfii”, największe znaczenie ma poprawa efektywności działania. W tym roku stocznia przede wszystkim zanotowała lepsze wyniki finansowe. W pierwszych trzech kwartałach br. osiągnęła przychody zbliżone do tych, które miała w całym roku 2016. Poprawa nastąpiła też na poziomie wyników ze sprzedaży. Podczas gdy jeszcze w zeszłym roku spółka zanotowała znaczną stratę, trzy kwartały 2017 r. zakończyła z zyskiem ze sprzedaży.
Istotną zmianą w działalności operacyjnej „Gryfii” jest także reorganizacja związana z przywróceniem do struktur stoczni służb dokowych. Powrót pracowników Balticserwisu pozwolił na poprawę efektywności, terminowości i jakości prac. Spowodowało to bezpośrednie oszczędności w wysokości około 1,2 mln złotych.
Równolegle stocznia prowadzi budowę promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jak już pisaliśmy, projekt kontraktowy został odebrany przez armatora, więc „Gryfia” mogła przystąpić do prac nad kolejnym etapem, czyli przygotowaniem projektu technicznego jednostki. Z naszych informacji wynika, że wykona go konsorcjum złożone z kilku biur projektowych. Jak podkreśla MS TFI, dzięki dobrej współpracy stoczni z armatorem wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Bardzo dobrze radzi sobie też Szczeciński Park Przemysłowy (Stocznia Szczecińska). W ostatnim czasie spółka zdecydowanie poprawiła wyniki finansowe i uporządkowała warunki współpracy z najemcami.
Lepsze wyniki i poprawa kondycji firmy pozwoliły na przeprowadzenie ze środków własnych inwestycji i remontów o wartości ponad 8 mln zł. Spółka opracowała plan kolejnych przedsięwzięć, które mają na celu przywrócenie pełnej sprawności infrastruktury SPP.
W ST3 Offshore trwa już restrukturyzacja, nad którą czuwa nadzorca wyznaczony przez Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum. Firma spłaciła połowę wymagalnych wierzytelności,
a postępowanie restrukturyzacyjne ma na celu osiągniecie pełnej stabilizacji spółki i zawarcie układu z wierzycielami.
MS TFI zaznacza, że przejęcie większościowego pakietu udziałów i kontroli nad ST3 Offshore oraz integracja operacyjna SPP i MSR „Gryfia” wpisuje się w realizowaną przez Polską Grupę Zbrojeniową (do której należy MS TFI) strategię rozwoju i konsolidacji aktywów przemysłu morskiego.
(ek)