W roku 2015 ponad 30 tys. klientów zmieniło swojego dotychczasowego dostawcę gazu na innego. To pięć razy więcej niż rok wcześniej.
W 2011 r. zarejestrowano jedynie kilka przypadków zmiany sprzedawcy, w kolejnych zaś latach ich liczba zwiększyła się do 210 w 2012 r., do 429 w 2013 r. oraz do 7007 w 2014 r. Natomiast do końca IV kw. 2015 r. odnotowano ich 30749.
Liczba zmian sprzedawcy jest prostym i wiarygodnym miernikiem rozwoju konkurencji na rynku gazu. Zgodnie zobowiązującą zasadą TPA (Third Party Access), uregulowaną w art. 4 ust. 2 prawa energetycznego, odbiorcy końcowi mogą indywidualnie korzystać z sieci lokalnego dostawcy w celu dostarczenia gazu kupionego u dowolnego sprzedawcy.
Na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa m.in. łatwość dokonania zmiany czy ilość konkurencyjnych ofert na rynku. Analiza danych zebranych przez Urząd Regulacji Energetyki wskazuje na kontynuację wzrostu liczby zmian sprzedawcy w segmencie odbiorców z grup taryfowych W1-W4, czyli głównie wśród gospodarstw domowych. Powodem mogą być m.in. kampanie edukacyjne, jak również stopniowe wchodzenie na rynek nowych sprzedawców, co skutkuje zwiększeniem konkurencji i uatrakcyjnieniem oferty.
Wśród innych czynników sprzyjających podejmowaniu decyzji o zmianie sprzedawcy wymienia się, dystrybuowany przez sprzedawców w II połowie 2014 r., „Zbiór Praw Konsumenta Paliw Gazowych” - dokument opracowany przez URE we współpracy z UOKiK w celu zwiększenia świadomości konsumentów w zakresie przysługujących im praw, w tym również prawa do swobodnego wyboru sprzedawcy. Wzrost zainteresowania konsumentów tym tematem widać w liczbie zapytań kierowanych do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych, którego celem jest informowanie konsumentów o przysługujących im prawach i obowiązkach na rynkach energii.
Ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost liczby zmian sprzedawcy na rynku gazu jest posiadanie przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego możliwie największej liczby podpisanych umów o świadczenie usług dystrybucji paliwa gazowego (umów ramowych). Umowa ramowa warunkuje prowadzenie przez sprzedawcę paliwa gazowego działalności na terenie danego OSD. Z końcem IV kw. 2015 r. ze 116 sprzedawców 67 miało takie umowy. (jps)
Fot. Robert Stachnik (arch.)