niedziela, 08 grudnia 2019.
Strona główna > Gospodarka > Będzie port kontenerowy

Będzie port kontenerowy

Będzie port kontenerowy
Data publikacji: 2019-08-07 18:58
Ostatnia aktualizacja: 2019-08-11 12:01
Wywietleń: 1711 407216

Prawdopodobnie w piątek zostanie przez posłów przegłosowana w Sejmie ustawa, dzięki której będzie można rozpocząć budowę portu kontenerowego w Świnoujściu. Poinformowano o tym na środowej (7 sierpnia) konferencji prasowej w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście z udziałem Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

– W najbliższy piątek mamy nadzieję na ostateczne przegłosowanie Ustawy o rozbudowie portów zewnętrznych. Wierzymy, że przyspieszy ona proces budowy terminala kontenerowego – podkreślił Marek Gróbarczyk.

– Prace legislacyjne związane z ustawą idą sprawnie – zapewniał poseł sprawozdawca Artur Szałabawka. – Pierwsze jej czytanie odbyło się dwa tygodnie temu, potem drugie, doszły poprawki, które teraz będą procedowane na komisji. W piątek ustawa będzie głosowana na Sejmie. W tym wypadku opozycja nie podnosi takiego radykalnego głosu sprzeciwu, co jest rzadkie przy wszelkiego rodzaju ustawach.

Jak poinformował Jacek Cichocki, wiceprezes ZMPSŚ, większa część nowego terminala będzie zlokalizowana na morzu. Pirs będzie miał 1300 na 600 metrów. Pola pod kontenery wraz z zapleczem zajmą na lądzie 68 hektarów.

– Terminal będzie budowany w dwóch etapach. W pierwszym powstanie inwestycja o możliwościach przeładunkowych do 750 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) z potencjałem do miliona. Po drugim etapie port kontenerowy będzie obsługiwał do 1,5 mln TEU z potencjałem do 2 mln – wyliczał podczas prezentacji wiceprezes Cichocki.

Pirs nowego portu będzie mógł obsługiwać nawet dwa statki jednocześnie o długości do 400 metrów każdy.

Kryteriami wyboru najlepszego wariantu terminala była jak najmniejsza ingerencja inwestycji w środowisko naturalne, ponadto koszty i sąsiedztwo społeczności lokalnej.

– Pomyśleliśmy także o infrastrukturze turystycznej. Przewidzieliśmy ścieżki rowerowe, trasy piesze bezkolizyjne. Będziemy musieli przenieść parking – tłumaczył wiceprezes.

W ramach inwestycji powstanie falochron o długości 2 km. Będzie też musiał być wykonany tor podejściowy.

– Cały terminal kontenerowy wraz z budową infrastruktury dostępowej – kolejowej i drogowej, pirsem, obrotnicą dla statków, parkingami, drogami i ścieżkami – ma po dwóch etapach zamknąć się kwotą 3,5 mld złotych – wyliczał J. Cichocki.

– Szukamy inwestora, który będzie jednocześnie operatorem. Będziemy pilnować, aby terminal był zrealizowany w najnowszej technologii. Zatrudnionych przy jego eksploatacji może być od 600 do 1000 osób. Do tego 75 osób służb państwowych i 150 osób w firmach zewnętrznych – poinformował wiceprezes portów.

Minister Gróbarczyk dodał, że portowcy są na finiszu podpisywania listu intencyjnego ze Świnoujską Organizacją Turystyczną. Chodzi o to, „aby również lokalna społeczność miała z tego uzysk”.

– Jest złe doświadczenie z budowy terminala gazowego w Świnoujściu. Ówczesny prezes, p. Rapciak, który został powołany przez naszych poprzedników, jak i nasi poprzednicy, złamali wszelkie umowy społeczne, nie dotrzymali porozumień, które zostały zawiązane w zakresie infrastruktury – mówił minister Gróbarczyk. Dlatego panuje pewna „niepewność i nieufność”.

– Pragnę wszystkich uspokoić: to jest inwestycja realizowana przez zespół portów Szczecin-Świnoujście, któremu bardzo zależy na tym, aby ta współpraca odbywała się w bardzo bliskich relacjach. Na pewno zależy nam na tym, aby społeczność lokalna była zadowolona i korzystała z tego, że będzie realizowana tak duża inwestycja – mówił Gróbarczyk.

– Natomiast martwi nas fakt, że tak duże przedsięwzięcie, przygotowywane z rozmachem, jest rozgrywane lokalnie przez osoby, które chciałyby na niej ugrać swój partykularny interes polityczny. Przecież to rzecz priorytetowa nie tylko dla regionu, ale dla całego naszego kraju i również dla tej części Europy. Bo wierzymy w to gorąco, że zespół Szczecin-Świnoujście stanie się dominującym, ma potężne możliwości – dodał minister. ©℗

(kl)

Fot. Marek Klasa

Komentarze

LNG
LNG tez sie nie podobal a odniosl sukces. Kogo boli Terminal Kontenerowy?
2019-08-11 11:55:33
Marszałek Lotnik
PiS za terminal straci troche glosow wyborach - Świnoujscie ma 45.000 mieszkancow a jest bogate z turystow z Niemiec; turysci nie przyjada w takiej ilosci po wybudowaniu terminalu...pojada na tereny dawnego NRD...
2019-08-09 07:23:22
Ojj...
I nawet na PO-rtowych KO-ntenerach... s-PO-ro PO-stkomunistow "rzekomo jeszcze sie zna" ?? Czyli ze PO-konczone Akademie 1-szo Majowe i Pazdziernikowe... "nie poszly chyba na marne" ??
2019-08-08 23:11:48
PORT KONTENEROWY
W Szczecinie też jest baza kontenerowa , są dwa urządzenia przeładunkowe , odpoczywają
2019-08-08 12:47:20
wizja
Czy w kontenerach będziemy eksportować plastikowe okna? Brudziński wystawia 2 ligę na czele z seniorką w grupie juniorów. Miałą prowadzić swoich 8 interesów, ale ma parcie na szkło i partyjno-państwową kasę. Ludzie nie dajcie się nabrać na żadne kontenery. Nie będzie Świnoujścia, nie będzie Międzyzdrojów będzie syf i mazut na plażach, a do portu będziemy dokładać jak do kopalni, S3 zablokują ścigające ciężarówki z kontenerami.
2019-08-08 10:55:26
Jarun
Gośka weszła "na salony". Tylko nie popuszczaj z zadowolenia. Takie tam salony...Gróbarczyk figurant.
2019-08-08 07:55:46
Nie
Jak to wybudują to mieszkańcy Świnoujścia żyjący z turystyki będą protestować, a potem notowania PiS pójdą na dół - ciekawsze jest dla kogo opłaca się budować port kontenerowy skoro na terenie dawnego NRD porty ledwo żyją bo ładunki idą przez Hamburg dla Niemiec. Ciekawe czy ta inwestycja będzie opłacalna? Czy wyżyje port kontenerowy co obsługuje północno - zachodnią Polskę? Czy te wielkie kontenerowce jakie są na świecie zmieszczą się? Czy koszt budowy portu pokryją dochody z ładunków?
2019-08-08 00:43:09
Sławomir Staszak
Gosiu, gdzie ja się podziałem??
2019-08-08 00:13:22
Wawrzek
Panie Ministrze Gróbarczyk należy powrócić do propozycji budowy Okrętów w Stoczniach Szczecińskich wspólnie z Francją- oni maja dobre technologie rakiety i uzbrojenie zgodne przecież z NATO USA nam wszystkiego nie załatwi chyba, że...ale na pewno nie taniej.
2019-08-07 20:58:34
Sztyrlic
Ą to nasze szczecińskie szczęście na porcie też się zna?
2019-08-07 20:38:39
ala66
prima aprilis?
2019-08-07 19:56:55

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
6
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wielka Parada Mikołajów

Nekrologi

kondolencje

Sonda

Czy obowiązek tworzenia korytarza życia i jazdy na suwak zwiększą bezpieczeństwo na drogach?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie