Siedmiu potencjalnych inwestorów zainteresowanych jest budową i późniejszą eksploatacją głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Który zostanie wybrany? Tego się dowiemy prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Z planów Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wynika, że terminal powstanie do końca 2024 roku. Ma docelowo przeładowywać rocznie ok. 2 mln TEU (znormalizowanych kontenerów).
Według założeń, terminal będzie w stanie przyjmować największe kontenerowce, jakie wchodzą na Bałtyk. Nie ulega wątpliwości, że zapewni dynamiczny rozwój zespołu portów Szczecin-Świnoujście.
Ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych ma ułatwić i przyspieszyć przygotowanie oraz realizację tego przedsięwzięcia. Realizacja będzie należała do wybranego inwestora zewnętrznego, który weźmie na siebie projektowanie, koszt i ryzyko budowy. Przygotowaniem zajął się natomiast ZMPSiŚ, który zaprosił biznes do wyrażenia zainteresowania tym projektem.
– Rynek zareagował bardzo pozytywnie – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – W końcu marca zakończyliśmy jego wstępne badanie. Obecnie analizujemy oferty, które otrzymaliśmy od potencjalnych zainteresowanych.
Jak dodaje, zgłosiło się siedem podmiotów, w tym jedno konsorcjum.
– To dwie firmy z Polski, jedna belgijska, jedna holenderska, dwie firmy z Azji i jedno konsorcjum europejskie – uściśla prezes ZMPSiŚ.
Do końca kwietnia planowano zorganizować w porcie szczegółową prezentację projektu dla tych firm, jednak z uwagi na zamknięcie granic nie było to możliwe.
– Jesteśmy w kontakcie telefonicznym, mailowym, wymieniamy uwagi dotyczące przyszłych działań – mówi K. Urbaś. – Musimy z tymi firmami porozmawiać, ale zanim do tego dojdzie, konieczne jest przygotowanie wszystkich spraw formalno-prawnych związanych z wyborem inwestora.
Prawdopodobnie dojdzie do nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich, która doprecyzuje kwestie inwestycji na akwenach morskich.
– Wybór inwestora może nastąpić jeszcze w tym roku, ale musi być poparty wszystkimi niezbędnymi uwarunkowaniami prawnymi – zaznacza prezes Urbaś. – Jeżeli proces ten zakończy się w założonym terminie, planujemy, że w ciągu czterech lat, czyli do końca 2024 roku terminal zostanie zbudowany.
Sam terminal to jednak nie wszystko. Musi być do niego dostęp.
Jednym z warunków sprawnej obsługi terminalu jest rozbudowa części drogi krajowej nr 3 łączącej Szczecin i Świnoujście do standardu drogi ekspresowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przystąpiła do prac budowlanych na dwóch odcinkach: pomiędzy Miękowem i Brzozowem oraz Troszynem i portem morskim w Świnoujściu. Ich zakończenie ma nastąpić najpóźniej w 2024 r.
Bezpośredni kolejowy dostęp zostanie zmodernizowany i usprawniony w wyniku realizowanej obecnie inwestycji przez PKP PLK. Powinna być gotowa do końca roku 2022.
Droga wodna do przyszłego terminalu prowadzi przez Zatokę Pomorską. Planowana jest dalsza modernizacja i pogłębienie północnej części toru podejściowego do głębokości technicznej 17 m. Dlatego wszystkie obiekty hydrotechniczne terminalu będą tak zaprojektowane, aby umożliwić obsługę jednostek o zanurzeniu do 15,5 m.
Terminal kontenerowy ma powstać na wschód od istniejącego terminalu LNG. Planuje się budowę falochronu osłonowego typu wyspowego o długości ponad 2 km. Obrotnica o średnicy 800 m zapewni swobodę w manewrowaniu statków o całkowitej długości 400 m. Połączona będzie z basenem portowym o szerokości od 400 do 580 m. Koncepcja zakłada też budowę mola kontenerowego. Długość linii cumowniczej wyniesie ok. 1300-1500 metrów.
Nastąpi dalszy proces mający wzorce obsługi kontenerów w basenie Morza Bałtyckiego, który rozpoczął się po wejściu do eksploatacji DCT w Gdańsku.
(ek)