Stocznia Szczecińska zaprasza do składania ofert na usługę towarzystwa klasyfikacyjnego dla projektu pod nazwą „SAC (Semi-Autonomous Coaster) Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semiautonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej”. Zainteresowani mają na to czas do 5 sierpnia br.
Przedmiotem zamówienia jest wybór towarzystwa klasyfikacyjnego, które przeprowadzi usługi w zakresie zatwierdzenia dokumentacji technicznej, nadzoru nad budową, testowaniem/próbami morskimi oraz wydaniem dokumentów klasowych i pozaklasowych uprawniających do żeglugi dla prototypu semiautonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej z powszechnie obowiązującymi normami, w tym określonymi w wyniku konsultacji z zamawiającym.
Projekt obejmie obok konstrukcji kadłuba i wyposażenia dodatkowo prototypowe wyposażenie w rozbudowane systemy usprawniające nawigację, obsługę i sterowanie siłownią, a nawet w określonych okolicznościach pozwalające na zdalne przejęcie kontroli nad statkiem z lądu (ze stacji dowodzenia).
W zakres projektu wchodzą: opracowanie dokumentacji techniczno-klasyfikacyjnej, budowa jednostki, weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semiautonomicznego statku towarowego. Dokumentacja do oceny zgodności będzie obejmować wszystkie niezbędne dokumenty w zakresie projektowania, wytwarzania i eksploatacji wspomnianej jednostki. Projekt będzie realizowany zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami oraz przepisami wskazanymi przez towarzystwo klasyfikacyjne.
W ramach proponowanej ceny oferenci powinni uwzględnić w procesie certyfikowania jednostki i nadawaniu jej świadectwa klasy cechy semiautonomiczne.
Termin realizacji zamówienia – od dnia zawarcia umowy do 31 lipca 2021 r. (planowany termin zakończenia projektu).
Przypomnijmy, że projekt ma dofinansowanie przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Partnerami Stoczni Szczecińskiej w tym przedsięwzięciu są spółki JPP Marine i Nelton. Stronę naukową reprezentuje Akademia Morska w Szczecinie, która występuje w roli podwykonawcy zarówno w obszarze nawigacji morskiej, jak i innowacyjnych rozwiązań siłowni okrętowej.
Budżet przedsięwzięcia wynosi ok. 58 mln zł, a dotacja z NCBiR – przeszło 33 mln zł.
– Towarzystwa klasyfikacyjne ubiegają się o udział w naszym projekcie, można tu zdobyć nowe kompetencje tak ważne przy opracowywaniu przepisów związanych z autonomicznością statków – powiedział Ryszard Kwidziński, który kieruje tym badawczo-rozwojowym projektem. – Międzynarodowa Organizacja Morska i towarzystwa klasyfikacyjne dopiero pracują nad stworzeniem stosownych przepisów dotyczących tego rodzaju jednostek.
(ek)