Świnoujście jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich zamieszkane to Uznam i Wolin. Od lat jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski, są dwie przeprawy promowe.
Konieczność korzystania z promów to niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i turystów oraz przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Zwłaszcza w sezonie letnim tworzyły się tu kolejki oczekujących na przeprawę. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarzało się, że Świnoujście było odcięte od reszty kraju. Budowa stałego połączenia – tunelu pod Świną – docelowo rozwiąże te problemy. Ma być gotowy za dwa miesiące. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy „Bielik”), która obsługiwać będzie przede wszystkim przewóz pieszych i rowerzystów kursujących pomiędzy wyspami.
„Bieliki” zbudowała w 1998 roku Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia” (dzisiejsza MSR „Gryfia”). Wcześniej przeprawę obsługiwały inne jednostki, m.in. „Fafik” i „Filutek”. Jak to wyglądało pół wieku temu, przypominają zdjęcia autorstwa Marka Czasnojcia, wykonane na początku lat 70.
(ek)