„Skania”, prom Unity Line (spółki z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej), 14 lutego br. przypłynął do Szczecina i został zadokowany w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. Będzie wyłączony z eksploatacji z powodu okresowego remontu stoczniowego do 2 marca. Powrót do serwisu planowany jest na 3 marca, z odejściem ze Świnoujścia do Ystad o godz. 23.
„Skania” to prom pasażersko-samochodowy typu ro-pax zbudowany w stoczni Schichau Seebeckwertf w Bremerhaven. Stępkę położono 30 lipca 1994 r., a statek wodowano 25 marca 1995 r. jako „Superfast I”. Wszedł do eksploatacji 15 kwietnia 1995 r. w barwach operatora Superfast Ferries na linii Bari – Patras. Był wówczas najszybszym promem na Morzu Śródziemnym, mogąc rozwijać prędkość do 27 węzłów. W roku 2004 kupił go włoski armator Grimaldi Ferries i przemianował na „Eurostar Roma”.
Z kolei 26 marca 2008 r. prom został zakupiony przez PŻM. Do Szczecina przyprowadził go kpt. ż.w. Piotr Bielicz. Następnie jednostkę skierowano do modernizacji w Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” oraz do Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Uroczystość chrztu odbyła się 28 sierpnia 2008 r. u podnóży Wałów Chrobrego. Imię „Skania” nadała statkowi matka chrzestna Ewa Leszczyńska – pracownik Unity Line. Na linię Świnoujście – Ystad wszedł 1 września 2008 r. i tu pływa do dzisiaj, z wyjątkiem krótkiego okresu pomiędzy majem a wrześniem 2010 r. i ponownie od maja do września 2011, kiedy obsługiwał również połączenie Ystad – Rønne w czarterze Bornholmstrafikken.
Statek ma 173,7 m długości, 24 m szerokości, a zanurzenie – 6,4 m. Może osiągnąć prędkość maksymalną 27 węzłów. Ma 196 kabin, 600 łóżek i 900 miejsc pasażerskich. Załoga liczy 85 osób.
(ek)