Firma PORR wybuduje hydrotechniczną część terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w porcie Świnoujście. Umowę na rozbudowę dwóch nabrzeży i roboty czerpalne podpisano w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest odpowiedzialny za realizację tej części inwestycji.
Zainteresowanie przetargiem ogłoszonym przez ZMPSiŚ było bardzo duże: wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę zaproponował PORR – ponad 170,6 mln zł.
Nowe nabrzeża mają mieć długość około 250 metrów. Dzięki temu w Świnoujściu operować będą mogły największe dostępne obecnie specjalistyczne statki typu jack-up i ponad dwustumetrowe statki typu heavy lift, które są wykorzystywane do transportu elementów składowych wiatraków.
Po ukończeniu inwestycji w porcie montowane będą wieże turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.
Przypomnijmy, że część lądową, za którą odpowiada Grupa Orlen, wykonuje firma Budimex.
Główną rolą przyszłego terminalu będzie przeładunek, składowanie i wstępny montaż elementów morskich turbin wiatrowych oraz serwisowanie eksploatowanych turbin wiatrowych szczególnie w okresie budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Nowy terminal ma być również przeznaczony do obsługi innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych, ciężkich lub zjednostkowanych.
Terminal ma zacząć działać na przełomie 2024 i 2025 roku. Będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie. Docelowo umożliwi instalację ok. 80 turbin rocznie. Powstanie na 20-hektarowym terenie, który ZMPSiŚ kupił od MSR „Gryfia” , a następnie podpisał z Orlenem umowę dzierżawy na 30 lat. W czerwcu br. na świnoujską inwestycję przyznano portowej spółce ok. 66 mln euro z unijnego funduszu CEF 2.
W pierwszej kolejności terminal posłuży do realizacji projektu Baltic Power (energia z tej farmy o mocy blisko 1,2 GW będzie mogła zasilić 1,5 miliona gospodarstw domowych). Potem port instalacyjny w Świnoujściu wesprze następne inwestycje Orlenu na Bałtyku i projekty innych deweloperów. W przyszłości będzie mógł obsługiwać budowy prowadzone także na wodach niemieckich, szwedzkich czy duńskich.
(ek)