piątek, 29 maja 2020.
Strona główna > Wiadomości > Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy [FILM]

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy
Data publikacji: 2019-10-18 22:03
Ostatnia aktualizacja: 2019-10-23 22:46
Wywietleń: 1126 423071

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska.

GDDKiA, działając jako inwestor zastępczy w imieniu prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie. Na początku wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało miasto Świnoujście z konsorcjum, który wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wojewoda zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest m.in. przekazanie w piątek (18 października) placu budowy wykonawcy.

 Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S i Energopol Szczecin SA. Współkonsorcjanci powołali do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście.

- Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin SA nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego Oddziału GDDKiA. - Energopol Szczecin SA ma najmniejszy udział w konsorcjum (20 proc). Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu.

 Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin - będzie miała długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasmowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu.

(g)

 Fot. GDDiK/Szczecin

Film UM Świnoujście

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy

Komentarze

Gars
Tunel, promy, stocznia - obietnice PiS które nigdy nie zostały zrealizowane. PiS ma Szczecin w czterech literach, na szczęście Szczecin ma PiS też w czterech literach
2019-10-20 09:48:58
Jest szansa że w końcu uda sie tunel zbudować do 2023 roku
i PO nie ukradnie pieniędzy na tę inwestycję jak to już raz zrobiło. Poza tym przez najbliższe 4 lata Świnoujście będzie w Polsce a nie tak jak za czasów PO poza mapą Polski jak w pamiętnych materiałach propagandowych partyjnych (PO) w których Polska została pozbawiona lewobrzeżnego Szczecina, wyspy Wolin i polskiej części wysypy Uznam.
2019-10-20 08:51:19
gregor102
"Piona" Olek, na reakcje leminga długo czekać nie musiałeś. ;)
2019-10-19 20:23:14
Olek
I już wiemy, co na to. Dziękuję @Olek.
2019-10-19 13:54:03
@Olek
Kolejne pozorowanie ruchów. Kadencja minęła, a tunel dalej nie jest budowany
2019-10-19 12:37:08
Olek
A co na to tuskowe lemingi?
2019-10-19 10:15:44
ENERGOPOL Sz-n...
Węzeł Kijewo... Obwodnica Wałcza...sztandarowe "inwestycje" Energopolu...
2019-10-19 08:04:39

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
16
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Wiadomości Szczecin

 
CZYTAJ WIĘCEJ

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Filmy

Spacerowy protest na Uznamie

Z dostawą do domu

Pizzeria z rodu Gryfa

Sonda

Czy jesteś za zniesieniem obowiązku noszenia maseczek?

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie