Czwartek, 18 września 2025 r. 
REKLAMA

Orlen Neptun podpisał kolejną umowę

Data publikacji: 18 września 2025 r. 11:35
Ostatnia aktualizacja: 18 września 2025 r. 11:35
Orlen Neptun podpisał kolejną umowę
Świnoujście Offshore Terminal posłuży firmie Smulders do montażu wewnętrznych platform. Fot. Orlen  

Orlen Neptun podpisał kolejny kontrakt na wykorzystanie infrastruktury morskiego terminalu instalacyjnego w Świnoujściu. Na mocy porozumienia zawartego ze Smulders, odpowiedzialnego za produkcję wewnętrznych platform dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, w zachodniopomorskim terminalu Grupy Orlen magazynowane i montowane będą stalowe komponenty farmy. 

Wcześniej spółka zawarła podobną umowę z Ocean Winds dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Świnoujście Offshore Terminal docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, stając się najważniejszym centrum instalacyjnym offshore wind w rejonie Bałtyku.

– Obiecaliśmy Polakom energię jutra i konsekwentnie realizujemy tę obietnicę – mówi Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu. – Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu. Energia jutra to także rozwój naszej gospodarki. Otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już stał się najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego. Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra – sektorze morskiej energetyki wiatrowej.

Umowa zawarta przez Orlen Neptun ze Smulders zakłada wynajem powierzchni terminalu. Będzie ona wykorzystywana jako zaplecze budowy MFW Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Ørsted. Terminal posłuży do dostaw, składowania oraz montażu platform SIP (Service Inspection Platforms), które następnie będą przetransportowane na docelowe miejsce instalacji na morzu. W Świnoujściu odbywać się będzie załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki pływające. Współpraca obejmuje również budowę hali produkcyjnej, w której przeprowadzane będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.

Świnoujście Offshore Terminal zaprojektowano tak, aby mógł przyjmować największe statki, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok. 15 MW. Lokalizacja portu instalacyjnego zapewnia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy, a położenie w głębi lądu gwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji. Lokalizacja portu umożliwi także obsługę międzynarodowych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

Terminal powstał z myślą o obsłudze projektów offshore Grupy Orlen. Początkowo zakładano, że będzie wykorzystywany przy budowie pierwszej morskiej farmy (Baltic Power), ale inwestycja w Świnoujściu nie była gotowa na czas, więc posłuży inwestycjom realizowanym w ramach drugiego etapu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, na które koncern uzyskał koncesje już w 2023 roku. Chodzi o budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW. Pierwsza z nich, Baltic East o mocy 1 GW, powstanie na wysokości Choczewa (woj. pomorskie). Obecnie jest przygotowywana do grudniowej aukcji. Równolegle rozwijany jest projekt składający się z czterech koncesji zlokalizowanych w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Wszystkie szykowane są do udziału w polskim systemie wsparcia morskich farm wiatrowych. Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji. Pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 roku.

Smulders to doświadczony producent konstrukcji fundamentów morskich farm wiatrowych, umożliwiających zespołom operacyjnym dostęp do turbin wiatrowych i rozdzielni w celu przeprowadzenia interwencji technicznych. Firma jest zaangażowana w projekt Baltica 2, w ramach którego rozpocznie produkcję wewnętrznych platform w lokalnym zakładzie w Żarach, a następnie ich montaż przeprowadzi w świnoujskim terminalu.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA